Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄÄLP!!!! Vad är fel???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    mm

    visst ska katten dra ner hcn från max 800före till nära noll värden efter katten men är katten bränd o inte klarar av sin uppgift då skulle även hc o lambda värdena bli felaktiga. hoppas det löser sig.. alla mekaniker är duktiga utom dom dåliga =)

    Comment


    • #32
      Re: mm

      Originally posted by enkrona
      visst ska katten dra ner hcn från max 800före till nära noll värden efter katten men är katten bränd o inte klarar av sin uppgift då skulle även hc o lambda värdena bli felaktiga. hoppas det löser sig.. alla mekaniker är duktiga utom dom dåliga =)
      Enligt verkstadsmanualen:
      före kat: CO 0,4-1 , HC <=600
      efter kat: CO ~0 , HC<=60?

      Känns inte orimligt att det som är kvar av caten drar ner CO till 0,1 och HC till 300... Lambdasonden påverkas inte av avgasvärdena vad jag vet.. Den går enbart på A/F..
      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
      X1/9
      www.kallebacksmotor.se

      Comment


      • #33
        Av värdena döma och om ej stiften är grisiga beror höga HC-värden på oförbrända kol-väten och då co-halten och lambdan är okey så för han rätt dosering av Bränsle/luft . Så jag tippar på tyvär att avgaserna suger ut olja genom tätningen i turbon .

        Comment


        • #34
          ...

          ...
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #35
            lambda

            när du jobbar som bilmekaniker samt driver en egen verkstad så får man vissa erfarenheter som inte står i boken.. visst är det möjligt att katten drar ner co o hc till normala nivåer men ventilstyrningarna pga dess konstruktion får mkt stryk dom blir glappa o läcker man kan höra detta som små puffar i avgasröret. det är billigast att byta katten o det kan lösa problemet i år men har du läckande ventilstyrningar kommer överflöd oljan sätta sig i katten o du får samma problem igen.. jag säger inte att det är såhär över internet men jag har under mina år som mekaniker inte stött på en bil där katten varit sönder när alla värden utom hcn är okej.. verkstan reder ut det lätt enklast är att ta avgasprov före katten det finns förberett ett uttag på många av couperna är värdet för högt så klarar inte katten rena avgaserna är värdet okej så byt katten det kostar inte mer än 500 spänn o göra det testet. vissa verkstäder av avgas analysator där du bara mäter i utblåset o får reda på konditonen på katalysatorn det tar dom nog inte många pengar för. hade samma fel på min bil nya styrningar o ny större turbo o hc värdet är noll..

            vill du fuska så kan du hälla i etanol i bensinen etanolen brinner renare och sänker hcn bra om du bara vill ha den igenom besiktningen. lycka till

            Comment


            • #36
              ...

              ...tack enkrona! Så det du säger typ är att jag bör be killen på fredag att kolla över ventilstyrningarna i första hand lr.......?
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #37
                enkrona menar att du först och främst gör en avgasanalys före katen. och om dom värdena är för höga så bör man se över ventilstyrningarna/tätningar..
                Men företaget du lämnar denn på borde veta hur dom ska gå till väga..

                Håll oss uppdaterade.
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #38
                  "det finns ett förberett uttag på många av couperna"

                  Är det beroende på årsmodell?
                  Är denna avgasanalys något som varje verkstad bör ha?
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Jens
                    Håll oss uppdaterade.
                    Yes mannen, det kan du ge dig på!
                    /Giallo Ginestra

                    Comment


                    • #40
                      är inte säker på vilken/a couper det sitter uttag på. sitter det inte något uttag före katten så be verkstan borra ett hål där svetsar man en mutter. du mäter i hålet o när mätningen är klar sätter du en bult i hålet. är värdena för höga före katten beror det antingen på tändning/bränsle eller olja från turbo eller styrningar. är värdena för höga kan du utesluta katten den renar avgaserna men den gör inga mirakel. om bilen går som den ska och co o lambda värden är okej kan man nästan helt utesluta bränsle sidan. men som sagt viktigt att kontrollera innan man river ner något är om tändkablarna är okej genom ohm mätning. är dom ok kollar man om man har mycket olja i tryckrören från turbon är där mkt olja så är förmodligen turbon kass. lyssna efter små puffar i avgaserna på tomgång om du hör dessa är det förmodligen ventilstyrningarna när dom läcker igenom droppar det olja på kolven o det kan puffa lite när den förbränns. är kolvringarna slitna märks detta genom att du lossar slangen till vevhusventilationen bolmar det rök där ur när motorn är rejält varm tyder det på att kompressionen går ut i oljetråget. detta ser man även vid komp provet.. hoppas det löser sig för dig.. /tobbe

                      Comment


                      • #41
                        enkrona: Om det är läckande ventiler, borde det inte synas på oljeförbrukningen i så fall (samt blå-rykande vid motorbroms från höga varvtal)? eller handlar det om så små mängder att det är "försvinnande lite" (samt ej synbart på tändstift) för att förstöra HC-värdet? Men ändå ge puffarna du beskriver?
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #42
                          Re: lambda

                          Originally posted by enkrona
                          när du jobbar som bilmekaniker samt driver en egen verkstad så får man vissa erfarenheter som inte står i boken.. visst är det möjligt att katten drar ner co o hc till normala nivåer men ventilstyrningarna pga dess konstruktion får mkt stryk dom blir glappa o läcker man kan höra detta som små puffar i avgasröret. det är billigast att byta katten o det kan lösa problemet i år men har du läckande ventilstyrningar kommer överflöd oljan sätta sig i katten o du får samma problem igen.. jag säger inte att det är såhär över internet men jag har under mina år som mekaniker inte stött på en bil där katten varit sönder när alla värden utom hcn är okej.. verkstan reder ut det lätt enklast är att ta avgasprov före katten det finns förberett ett uttag på många av couperna är värdet för högt så klarar inte katten rena avgaserna är värdet okej så byt katten det kostar inte mer än 500 spänn o göra det testet. vissa verkstäder av avgas analysator där du bara mäter i utblåset o får reda på konditonen på katalysatorn det tar dom nog inte många pengar för. hade samma fel på min bil nya styrningar o ny större turbo o hc värdet är noll..

                          vill du fuska så kan du hälla i etanol i bensinen etanolen brinner renare och sänker hcn bra om du bara vill ha den igenom besiktningen. lycka till
                          Menar du verkligen att du byt styrningarna . Har nyligen haft en marea 20 v motor isärtagen som gått massor med mil och styrningar var som nya .

                          Comment


                          • #43
                            konstruktionen

                            det är YTTERST små mängder som gör ett för högt hc värde dimman som blir i vevhusventilationen vid otäta kolvringar kan räcka.. blå rök o höjd oljeförbrukning behöver inte märkas av. anledningen till att det sliter mycket på styrningarna är att dom är snedställda kör man med taskig olja slits det kvickt min coupé hade bara gått 12500mil. ventil tätningen sitter ju där av en anledning att hindra olja från att rinna ner på ventilen då är det inte heller mycket som smörjer ventilskaftet. man kan disskutera det här i evigheter vad som är fel på bilen spelar väl mindre roll bara man får ordning på det så vi kan ut o köra.. =) men som sagt 5 liter etanol till 15 liter bensin borde göra susen det kan få vilken miljöbov till bil som helst genom besiktningen.
                            den verkstan du anlitar i uppsala? dom kommer garanterat hitta problemet o när våren väl är här så ska min bil oxå ut o rulla då tycker jag alla ska samlas till en jätte träff..

                            ha det gött

                            Comment


                            • #44
                              ...

                              ....happ....! Nu har hon varit inne...

                              Nu är det deppigt....! Turbon är paj och måste bytas, det var det som var problemet. Det är dom 99% säkra på.

                              Hur ska jag nu göra....? Pust.....! Snyft........! HJÄÄLP!!!
                              /Giallo Ginestra

                              Comment


                              • #45
                                Köp ny turbo (~10k) eller renovera den gamla?
                                /Peter

                                Comment

                                Working...
                                X