Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var köpa däck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Var köpa däck?

    Hej

    Var köper ni era däck?
    Jag behöver nya 16" och är redo att lägga ut max 4000kr inkl ev. porto/frakt och montering.

    Behöver inga "monster däck" utan så länge de är OK så är det bra, dvs inga regummerade iaf.

    Har tittat in lite däck på Internet, ex. gummihuset och bythjul.com. Samtliga har olika Hankook, Kumho och Kingstar från 550kr/däck till 850kr vilket är ungefär prisklassen jag är redo att sträcka mig till.

    Hur är dessa märken? På de flesta av dem står det kort och gott prisvärda slitstarka och tystgående högfatsdäck, typ...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Du brukar väl åka på semester i Europa? Då skulle jag satsa på ett bra märkersdäck. Högfartsstabilitet och bromsförmåga väger tungt på Autobahn. Toyo och Goodyear verkar vara populärt här på forumet. Jag köper mina via lokal däckfirma.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Jo, men först och främst så har jag förnärvarande sommardäck med totalt okända märke för mig, som satt på bilen vid köp. Framdäcken var tom av annat fabrikat o regummerade!

      Hade iofs aldrig några problem med dessa, hur fin resa som helst genom Europa

      Bara för att det är Autobahn så innebär det inte att jag kör mycket fortare än i Sverige, räcker gott och väl med 150-160 vilket är hastigheter som funkar bra i Sverige också. Jag kör en 16v, inte en 20vt som pallar 250km/h

      Dessutom, Toyo och Good Year är väl lite av en annan klass, 1000kr per däck är nog i minsta laget. Men Kumho ska heller inte vara dåligt vad jag förstått.

      Körde alltid Falkens ZE512 på min förra bil, ca 1100-1200 per 15" däck. Skulle inte förvåna mig om ett 16" ligger på närmare 1500 och det är jag inte sugen på när det som sagt finns prisvärda tysta högfartsdäck typ Kumho för 800-900kr.
      Last edited by Joksi; 5 March 2007, 09:16.
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        Tycker att det är rätt viktigt att köpa ett bra däck, den enda kontakten du har med verkligheten så att säga. Kör med Nankang sport sommardäck på punton och de är väl rätt bra på torra vägbanor (inte mycket att jämföra med) men så fort det blir lite blött är det väldigt halt (skall bytas när man har råd, däcken satt på när jag köpte fälgarna). Tror att man ångrar sig den dagen något överraskar en på vägen och du tappar fästet för att man sparade in lite på däcken. Någon sa att han körde på friktionsdäck hela året eftersom han inte pressade på så mycket i kurvor eller körde så snabbt med bilen. Fast problemet är ju när det studsar upp en älg framför en, rätt skönt att inte åka på friktionsdäck och försöka göra en undanmanöver då.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          www.dackonline.net brukar vara billiga..
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Det är först på vått underlag som det visar sig hur bra däcken är.
            Sen är det, precis som Novisen säger, vid en undanmanöver som man är glad om att man kör på bra gummi. Du kan ju jämföra ett billigt däck med ett dyrt. 600 för Nankang och 1000 för Goodyear. Kör du 4000 mil på ett set så blir milkostnaden 0,60 kr resp. 1 kr per mil. Inte speciell stor skillnad

            Jag har kört på Kumho och tyckte de lät en del. Men i övrigt ett helt ok däck.

            Hmm Joksi kan du säga vart man kan köra i 150-160 i Sverige (lagligt?)?
            Last edited by Freddan72; 5 March 2007, 09:55.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Dæck ær A och O. Det ær vært att lægga ner lite mera møda och pengar på rætt dæck. Jag køpte pirelli P zero nero till sommaren.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                som sagt www.dackonline.se är mycket mycket bra osså brukar dom hitta en bra billig verkstad som monterar på däcken till idg...
                Vart tog min nacken vägen!?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Freddan72
                  Det är först på vått underlag som det visar sig hur bra däcken är.
                  Sen är det, precis som Novisen säger, vid en undanmanöver som man är glad om att man kör på bra gummi. Du kan ju jämföra ett billigt däck med ett dyrt. 600 för Nankang och 1000 för Goodyear. Kör du 4000 mil på ett set så blir milkostnaden 0,60 kr resp. 1 kr per mil. Inte speciell stor skillnad

                  Jag har kört på Kumho och tyckte de lät en del. Men i övrigt ett helt ok däck.

                  Hmm Joksi kan du säga vart man kan köra i 150-160 i Sverige (lagligt?)?
                  Ligget nåt i de du säger, naturligtvis

                  Men som sagt, kan tänka mig att de däcken ja haft fram tills nu klassas som "skit" isf men de har funkat fint, både på torr och blöt asfalt. Så det är väl inte så simpelt och bara kantdra saker och ting...

                  Nej lagligt finns det väl inte nej
                  Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                  Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                  Mvh
                  Joksi

                  ¤ Garaget.org

                  ¤ Joksi.net

                  Comment


                  • #10
                    Förresten, har 205/50 fram o 205/55 bak nu. Är det något specifikt att de är 55 bak? Eller är det att föredra och köra 55 lr 50 runt om?

                    Funkar det annars bra med 215/50-16?
                    Har ju 205 nu.

                    Vilken dimension är att föredra vid 16"?
                    Last edited by Joksi; 5 March 2007, 13:48.
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #11
                      Original är 205/50-16 runtom.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Det är inte förrän det är för sent som man vet hur man reagerar och om däcken är bra nog....
                        Körde från E4an från jönköping till stockholm i höstas, mörkt men torrt. Så man sitter trött och avslappnad med en hand på ratten, lite vanligt efter totalt ca 4 timmars sträckkörning på motorväg. Någonstans efter Nyköping ser jag en räv ungefär 1-2m framför höger strålkastare, reagerar instinktivt genom att slita till med den handen som var på ratten ut i vänsterkörfältet för att undvika djuret. Inte en tanke på något, utan helt reflexmässigt. Som tur var hade jag inte en bil jämte mig, och det var inte blött på vägen, annars vet jag inte vad som hänt. Efteråt tror jag att det faktiskt varit bättre att köra på räven, med tanke på vilka följder det kan få att göra sådana undanmanövrar i 110km/h. Kunde ju kommit en bil i 160 bakifrån, kunde snurrat runt..... Nu gick det ju bra, men man inser att det är inte för att kunna dra runt på smala asfalterade småvägar i jättesnabbaste rallyfart som man skall ha bra däck. Personligen skall jag se till att fixa mina problem med bakvagnen vilket är ett större problem än däcken, snurrade nästan i en rodell idag pga att man släppte gasen lite för snabbt, dumma bil att ligga illa på vägen :-( Hade bakvagnen bettet sig då som nu hade jag med stor sannolikhet snurrat på E4:an (svänga tvärt och bromsa samtidigt med en glappande bakvagn är inte så trevligt).
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          För 4000kr inkl frakt får du bra däck på dackonline.se

                          Monteringen är inte dyr här hemma går oftast får det utan kvitto ännu billigare.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Okej, då står det mellan dackonline o gummihuset. Får se va de blir, antingen ett par Dunlop/Bridgestone för 1000kr st lr ett par Kumho för 750.

                            Jo montering är inga problem här, har en verkstad som gör det för 150-200
                            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                            Mvh
                            Joksi

                            ¤ Garaget.org

                            ¤ Joksi.net

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by 84jr0
                              För 4000kr inkl frakt får du bra däck på dackonline.se

                              Monteringen är inte dyr här hemma går oftast får det utan kvitto ännu billigare.
                              Ge gärna ett förslag
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment

                              Working...
                              X