Announcement

Collapse
No announcement yet.

Var köpa däck?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Satte också på goodyear eagle F1 (gamla modellen, vilken det nu var) och han som skiftade sa också att de inte var riktigt runda eftersom han fick sätta på vikter på mer än ett ställe (vet inte riktigt vad han menade). Kan man verkligen avgöra om däcket är runt på det sättet? En annan däckfirma menade på att det inte går att säga något om det på det viset. Däcken köpta på plats, inte beställda via nätet mao.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #47
      Man kan se med "blotta ögat" om hjulet hoppar på balanseringsmaskinen.. I mitt fall var fälgen helt rund men däcket hoppade lite. Måste säga att det var rätt lite, men han fick sätta mycket vikter.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #48
        Kanske mitt problem också då, antingen har en vikt lossnat som någon skrev här, lr så har inte tillräckligt med vikter lagts på.

        En fråga, mina besvär upptäckte jag i tfredags på motorvägen på väg ner till Malmö, igår natt åkte jag hemåt igen och då skakade ratten inte ett skvatt vid 130 mer
        Höll tom ratten riktigt löst med pekfingret och tummen, för att känna ifall den vibrerar nåt.

        Däremot var det kvar en aning runt 145-155km/h.
        Kan det vara nåt med att däcken slits in lite i början och sen blir bra?

        HAr ju kört ca 700km på de nya däcken nu...
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #49
          Om det är lite obalans i båda hjulen kan det balanseras ut när de ligger "i fas" och ge obalans igen efter man svängt lite.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #50
            Hmm...jo men jag körde ju 14 mil motorväg och hela vägen så verkade vibrationerna/obalansen i 130 vara som bortblåst eller nåt...kvarstod alltså lite runt 150, men ganska lite.

            I fredags var detm nästan så att man inte kunde hålla i ratten i 150
            Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
            Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

            Mvh
            Joksi

            ¤ Garaget.org

            ¤ Joksi.net

            Comment


            • #51
              Hade inga problem med mina när de var nya. Däremot verkar (min?) QP känsligast för obalans just i farter kring 140km/h. Har haft två lätt stukade fälgar (fixade nu) som gett sig till känna just i det fartregistret.
              il giallino
              Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst

              bella rossa
              Coupé 20VT LE nr1516 1999

              white pearl
              Mini Cooper D 2007

              Comment


              • #52
                Tänkte ta o uppdatera er i ärendet lite...

                Va hos däckfirman i fråga idag, och de erbjöd sig att plocka ner däcken igen och balansera om dem. Sagt och gjort, vad jag förstod dem så var de fortfarande obalans som de rättade till nu

                Jaha, då tog ja en sväng raka vägen från dem ut på motorvägen, och ser man på, vet inte om jag ska säga att det blev bättre lr rent av värre. Som sagt så började mina besvär med vibrationer runt 130km/h, för att över gå till rejäl obalans i hela bilen runt 150.

                Nu så hade jag en "krypande" vibration kommandes runt 100km/h och fortsatte distinkt uppåt till 150, för att bli värre.

                Åkte direkt tillbaks igen till firman, och bad istället chefen som var inne att själv sätta sig framför ratten och ta en sväng. Vilket han gjorde, då upptäckte han och påpekade att bilen drar åt höger en del. Detta har den gjort rätt länge, så det var ja medveten om.

                Efter åkturen kom han fram till att han starkt misstänker att det orsakar obalansen, så han rekommenderade mig och åka till en annan däckfirma som har en maskin för att göra hjulinställning. Han menade på att Goodyear däcken har lite djupare och grövre mönster, vilket är bra i regn, men vilket han även tror kan skapa de här vibrationerna i kombination med att däcken inte går "rakt" utan åt höger.

                Jag fick väl ta hans teori i brist på direkt kunskap på min sida, så jag åkte vidare för att höra mig för hos den här firman han rekommenderade mig. Kom in och beräöttade från A till O, chefen där bara skrattade och sa visst kan jag göra en hjulinställning åt dig, men tro mig vibrationer/obalans i bilen har inget med detta att göra. Så vad mig beträffar, så rekommenderar jag att du åker tillbaks till handlaren du köpte däcken av för att få obalansen åtgärdad och sen kan vi fokusera på din hjulinställning.

                Ord mot ord alltså,då tänkte jag att ja tar och svänger förbi däckfirmor på vägen och totalt 4 däckfirmor bemötte mig med samma svar och teori, vilken löd som så att hjulinställningen har INGET med obalans/vibrationer i däcken.

                Alla var ense om 3 orsaker

                1. Balanseringen inte gjort bra (maskinen felkalibrerad)
                2. Fabriksfel på däcken
                3. Fel på fälgarna

                Men eftersom fälgarna inte påvisade att var askeva på balanseringsmaskinet, lr vobblade så att säga, så uteslöt nästan samtliga då detta problem.

                Alla tillfrågade mer lr mindre skrattade, och sa hade jag varit du hade jag bar aåkt tillbaks och slängt fram det rakt på sak, nya däck eller pengarna tillbaka. Punkt slut.

                Vände mig igen hos däckhandlaren, med alla denna information, och han vägrade fortfarande diskutera mer om det och bara påstod att de andr adäckfirmorna vill svarta ner honom.

                För övrigt så tyckte en däckfirma att jag direkt skulle gå till reklamationsnämnden, en annan tyckte att handlaren inte har rätt att kräva en hjulinställning innan vi kan gå vidare med att lösa problemet, och en tredje sa herregud vi har fått in flera kunder som just handlat där och det har varit diverse problem.

                Vad ska jag göra?
                Jag vet att en hjulinställning behövs, i vilket fall som helst. HAr dock inte lust att göra den NU, men enligt handlaren så visar jag upp ett papper på en hjulinställning och att däcken fortfarande vibrerar ja då köper han det, annars inte. Kort och gott.

                Så det är som ett ultimatum för att få¨den service och rätt jag har hos däckhandlaren, vilket som sagt en annan handlare sa är oacceptabelt just för att de inte har något med problemet att göra, och hänvisade istället till reklamationsnämnden om däckhandlaren håller hårt på sitt "ultimatum".
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #53
                  Man bör ju rimligen kunna få däckfirman att gå med på att betala hjulinställningen om det visar sig att det inte hade något med problemet att göra. Om det nu är så att dem inte kan göra en hjulinställning själva. Vill dem inte det så får dem köpa tillbaks däcken. Detta måste man givetvis komma överens om innan en hjulinställning görs.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #54
                    Iofs, det vore en grej det. Om det inte blir någon skillnad efter hjulinställning, som dem så envisas med, så får dem stå för kostnaden helt enkelt.

                    De kan inte göra det själva eftersom dem inte har maskinen för detta.

                    Ska i vilket fall som helst höra med konsumentvägledningen imorrn och se vad dem har att säga om fallet, för det är verkligen onödigt krångligt det här. Att han envisas, trots att resten av däck branschen talar precis emot hans teori...
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment


                    • #55
                      Ska man ha centrumringar på alla fälgar som inte är "original" till en bil?
                      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                      Mvh
                      Joksi

                      ¤ Garaget.org

                      ¤ Joksi.net

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by Joksi
                        Ska man ha centrumringar på alla fälgar som inte är "original" till en bil?
                        Nej.
                        Behövs bara om fälgarna har ett för stort centrumhål.

                        Om du har för stort centrumhål kan det skapa obalans, men det borde ju däckhandlaren ha sett när han demonterade/monterade fälgarna på bilen.

                        Lycka till nu.

                        /Jonas
                        Click here to visit Raceitaly
                        ______________
                        Fiat Coupe 20VT Plus -99
                        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                        Acura Legend 3,2l V6 -91
                        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                        Murphy´s law.

                        Comment


                        • #57
                          Jo man tycker det, men efter allt som hänt så är de knappast något att räkna med gällande deras kompetens nivå... men men.

                          Dessutom, har man inte haft problem med obalans med andra sommardäck tidigare (på samma fälg) och inte kört i nån trottoarkant lr något å gjort fälgen skev( ska väl märkas på balanseringsmaskinen inte sant?) så betyder det väl indirekt att det inte är nåt som har med fel centrumhål osv.

                          Tack så mycket!
                          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                          Mvh
                          Joksi

                          ¤ Garaget.org

                          ¤ Joksi.net

                          Comment


                          • #58
                            Det hela låter som "Ärliga Harrys Däckfirma" är på G.
                            Fiat 500
                            Fordson Super Dexta -64
                            Kawasaki Z1A
                            Kawasak GPz1100A2
                            Suzuki Grand Vitara -11
                            Suzuki T500R

                            Comment


                            • #59
                              Efter kontakt med både dem ena o dem andra, samt konsumentverket, så blev det slutligen att ja trots allt "gav med mig" och fick en tid idag för hjulinställning. Först och främst, så sa dem som vanligt att det inte har något med saken att göra.
                              Andra saken dem sa var att de typ var en del fel vinklar eller så, jag själv fattar inte mkt av papperet jag fick av dem, så jag har scvannat in de så kanske någon mer kunnig som känner igen sig kan kolla på före och efter värden.

                              Vad jag ser är att på en hel del poster så stämmer inte siffrorna med höger resp. vänster på slutmätningen, vilket för mig låter att inte mycket egentligen gjorts?
                              Attached Files
                              Last edited by Joksi; 19 April 2007, 13:08.
                              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                              Mvh
                              Joksi

                              ¤ Garaget.org

                              ¤ Joksi.net

                              Comment


                              • #60
                                Och så går vi vidare... tanken var då ju självklart att, först och främst (enligt min handlare) bli av med vibrationerna i ratten efter detta (som alla andra handlare sa ingen chans), och visst va de så, absolut ingen skillnad.

                                Men...även de som en hjkulinställning helt klart BÖR åtgärda är väl om ratten inte står/pekar RAKT samt om bilen drar åt höger så fort man släpper lite lösare på ratten...?
                                Absolut ingen skillnad, har tom åkt på en ganska så nyasfalterad väg och det är precis likadant, ratten pekar en bit åt höger och för att liksom åka rakt fram så måste man kontra lite med ratten mot vänster, för att ratten och FIAT texten ska vara rak och centrerad så att säga. Inget verkar stämma...

                                På bilden nedan ser ni min "centrerade" ratt, och jag kör INTE i en svagt svängande höger kurva så ni vet...ahum..

                                Åkte tillbaks till firman som gjorde hjulinställningen, de sa allt är helt opch fullständigt rätt utfört här, det är så säkert. Det enda jag kan råda dig är att verkligen ta o åka tillbaks till din handlare och lämna tillbaks däcken, måste helt klart vara något fabrikationsfel på ett/flera däck, som bl.a orsakar att bilen drar åt höger och att det är vibrationer i ratten.
                                Attached Files
                                Last edited by Joksi; 19 April 2007, 13:15.
                                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                                Mvh
                                Joksi

                                ¤ Garaget.org

                                ¤ Joksi.net

                                Comment

                                Working...
                                X