Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilförsäkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Du har helt rätt om halvförsäkring. Jag har aldrig haft inbrott i min bil då mina bilar står säkert inlåsta och risken är störst att det blir inbrott.

    Funderat även på helförsäkring på bilen, så mycket som man betalar varje år kan man spara på ett "olyckskonto" i fall något händer med bilen så har man liten kapital för att laga.

    Ränkar jag på hur mycket jag betalat för helförsäkring på mina bilar och jag har aldrig varit vållande till en skada så blir det många tusenlappar. Bara det att jag är för feg för att köra coupen med endast trafikförsäkring - händer det något är det bekvämt att lämna in bilen och hämta ut den färdig men o andra sidan brukar man få tillbaka bilen fult lagad.

    Sist då en kille smällde in i mig fick jag tillbaka bilen där allt var snett monterat och en buckla fixade de aldrig - då undrar man vad i h-e jag betalar för? Det slutade att jag sålde bilen efteråt. Det med försäkringar är något man får fundera över hur man vill göra.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #17
      Nu fick du mig att börja fundera Aloha. Ska kolla vad Vesta tar för en trafikförsäkring. Helt klart är det glasförsäkringen som jag vill åt. Är det inte så om ens bil börjar brinna så är brandförsäkringen till för att täcka andras skador och dina egna. Eller?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        När jag tecknade halvförsäkring ny, så frågade jag detaljerat på telefon vad som egentligen skiljer.
        Då sa tjejen att vagnskada är det som skiljer, med halvförsäkring och om man är vållande till olyckan så betalar dem bara andras skador och inte på din egna bil. Har du helförsäkring dock så betalar de allt.
        För övrigt var allt annat samma.

        Men å andra sidan, varför betala 10kr mer per år i mitt fall för en helförsäkring tänkte ja?
        Skulle jag vara med i en olycka där jag INTE är orsaken, då är den andres försäkring skyldiga att betala mig, oavsett vad.Är jag vållande, eller åker i diket av en singelolycka ja då får ja väl lida pin.

        Men den risken tar jag...
        O skulle den andre smita från skadan hgan gjort på min bil, då blir jag utan ersättning också ja. Men hur stor är den risken? Visst, om man blir medvetslös i en olycka ja, annars plockar man ju säkerligen reg.nr på bilen som smiter.

        Och skulle någon köra på min bil på parkeringsplats, eller uppsåtligt skada bilen, då har jag bil allrisk som säkerhet. Och djukollision dessutom.
        Sen har jag bill assistans ifall ja skulle råka ut för andra oförutsedda saker när jag åär ute på vägen...3ggr/år kostnadsfri hjälp.
        Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
        Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

        Mvh
        Joksi

        ¤ Garaget.org

        ¤ Joksi.net

        Comment


        • #19
          Originally posted by Freddan72
          Nu fick du mig att börja fundera Aloha. Ska kolla vad Vesta tar för en trafikförsäkring. Helt klart är det glasförsäkringen som jag vill åt. Är det inte så om ens bil börjar brinna så är brandförsäkringen till för att täcka andras skador och dina egna. Eller?
          Nja, alltså har du "brandförsäkring" eller brandskydd som det också kallas så täcker det bara din egen bil om den blir skadad i en brand. Börjar din bil brinna och andra bilar blir skadade så är det deras försäkringar som gäller, om dem har några. Vanligast är inte att bilen blir brandskadad utan rökskadad. Oftast om man har stått i samma garage där en brand har inträffat. Detta täcker brandförsäkringen om man har någon, fast endast för sin egen bil.

          Jag tror att försäkringsbolagen försöker vagga in oss i en sorts falsk trygghet för att på så sätt tjäna mer pengar. Av förståeliga skäl så har inte alla råd att teckna en helförsäkring, och en trafikförsäkring det känns inte riktigt bra. Så då väljer många halvförsäkring som en kompromiss utan att egentligen veta vad det är dem betalar för.
          En anna kul grej som jag har tänkt på är när man ringer försäkringsbolaget. Då säger dem ALLTID (om man har en finare bil) "-Det är väl en helförsäkring du har tänkt dig va?". Då känns det inte bra att svara att man bara vill ha en trafikförsäkring.

          För min del så föll valet på trygg hansa. 4400 kr / år för trafik (0 kr självrisk). Då får jag ca 6000 kr / år över till en reparationsfond. Förutsatt att bilen är påställd året om.
          Det enda jag saknar är ett heltäckande allriskskydd. Alltså om någon vandaliserar eller krockar in i min bil. Tyvärr så har självriskerna för parkeringsskador gått upp så mycket dem senaste åren så det är inte lönt att teckna något sånt.
          Last edited by Aloha; 15 March 2007, 19:51.
          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
          http://www.garaget.org/?car=38250

          Comment


          • #20
            Jag tycker helt klart att halvförsäkring är onödigt!

            Antigen tar man allt eller inget. Största risken man tar är när man kör bana och inte många försäkringsbolag som täcker skador på bana.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #21
              Man kan alltså lika gärna köra runt med en trafikförsäkring?

              Jag lagar ju min bil om nått händer med den, å jag har inget dyrt i den jag kan bli av med, samt att jag alltid har den i garage.

              Men jag vill ju att försäkringsbolaget täcker upp om jag orsakar en skada. Räcker det då således med en trafikförsäkring? Jag har en halvförsäkring idag å den kostar 9000 per år...börjat fundera på om den verkligen är värd pengarna...

              Comment


              • #22
                Trafik täcker skador på andra, så det räcker med en trafikförsäkring.

                En del som är viktig i halvförsäkringen är stöldförsäkringen. Eller är det ingen som räknar med att det kan hända? Tjuvarna kan säkert ta sig förbi stöldskyddet på Coupén......
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Freddan72
                  Trafik täcker skador på andra, så det räcker med en trafikförsäkring.

                  En del som är viktig i halvförsäkringen är stöldförsäkringen. Eller är det ingen som räknar med att det kan hända? Tjuvarna kan säkert ta sig förbi stöldskyddet på Coupén......
                  Det verkar vara rätt ovanligt att coupéer stjäls. Varför göra sig besväret på en bil som pengamässigt inte är speciellt exklusiv? Det är inte heller någon bil som man stjäl för att köra hem ifrån krogen med precis. Min står dessutom i eget låst garage så jag anser att risken är mycket liten.
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #24
                    det som jag ororar mig allra mest för är att man själs ska orsaka olyckan.. SKulle bli så åtroligt förbannad den dagen jag står där o har osrakat olyckan o vet att jag får betala allt på min bil själ eller skrota den. En olycka händer så lätt. Skulle aldrig vilja ut o köa min bill utan helfösrsäkring....
                    Vart tog min nacken vägen!?

                    Comment


                    • #25
                      Jo helförsäkring har jag inte ifrågasatt. Det vill nog dem flesta ha om dem har råd. Däremot med halvförsäkring så känns det som att det kostar mer än vad det smakar.
                      Sen har ju du ett ganska rimligt pris på din helförsäkring jämfört med oss som bor i stan.
                      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                      http://www.garaget.org/?car=38250

                      Comment


                      • #26
                        jo halvförsäkring kan jag hålla med om... den e bäl nästan bara bra för Nya bilar... om den e bra då ens...
                        Vart tog min nacken vägen!?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Indian
                          jo halvförsäkring kan jag hålla med om... den e bäl nästan bara bra för Nya bilar... om den e bra då ens...
                          Halvförsäkring är ju det enda du kan teckna vid köp av ny bil (om inte handlaren tagit bort vagnskadegaratin).
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            sedan är det satt att i Juni kommer trafikförsäkringen springa upp ca 32%. .. men verkar hittils som att hel o halv kommer ligga oförändrade.
                            With great power comes the bitches
                            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Freddan72
                              Halvförsäkring är ju det enda du kan teckna vid köp av ny bil (om inte handlaren tagit bort vagnskadegaratin).
                              Kan teckan all 3 försäkringsalternativen...
                              Själt ville jag ah hjelförsäkring på min nya bil då själrisken ligger på 1500 istället för 5000kr som den gör på min vagnskadegaranti.
                              Trafikförs går oxå. men känns gaaanska riskabelt =)
                              Vart tog min nacken vägen!?

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Indian
                                Kan teckan all 3 försäkringsalternativen...
                                Själt ville jag ah hjelförsäkring på min nya bil då själrisken ligger på 1500 istället för 5000kr som den gör på min vagnskadegaranti.
                                Trafikförs går oxå. men känns gaaanska riskabelt =)
                                Jo visst kan man göra det, men blir inte det lite kaka på kaka? Eller sänker firman priset på bilen i och med att du tecknar en egen helförsäkring?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X