Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilförsäkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by rask
    Fick min nya försäkringspremie och det var en höjning som man förväntar sig.

    Mer konstigt var dock att det har skett en märklig förändring när det gäller premiestegen. Jag har huvudförfallodatum som är den 1:e November för mina försäkringar och när jag fick mitt försäkringsbevis för 2009 i oktober förra året så blev jag positivt överraskad, jag hade nämligen flyttats upp ett premie(bonus)steg och hade kommit till 12 och försäkringen hade sänkts därefter.

    Några veckor senare ställde jag av Fiaten och ställde på Saaben. På Saaben fick jag försäkringsklass 12 men på min avställningsförsäkring på Fiaten fick jag premieklass 11. På kundtjänst hänvisar de till att de har gjort om premiesystemet och det är därför jag fått klass 11 igen. Men det låter himla konstigt som förklaring med tanke på att jag haft två bilar försäkrade under samma tid med olika bonusklasser. Naturligtvis får jag premieklass 11 när jag nu ställer på Fiaten och går miste om ca 1000 kr.

    Är det någon som vet hur det går till med bonusklasser?
    Vet av egen erfaranhet att detta med bonusklasser inte fungerar nått vidare. Så därför byter jag försäkringsbolag varje år till den som är billigast. Sista bytet sparade mig 2 000kr/år och inga bonusklasser ger så stor rabatt.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #47
      Originally posted by 84jr0
      Vet av egen erfaranhet att detta med bonusklasser inte fungerar nått vidare. Så därför byter jag försäkringsbolag varje år till den som är billigast. Sista bytet sparade mig 2 000kr/år och inga bonusklasser ger så stor rabatt.
      Har Vesta och de är billigast... Vill bara att det ska bli rätt, upptäckte också att av någon anledning så räknas inte min garageförsäkring (den för avställning) som "bonusgrundande försäkring", trots att jag inte kan hitta något om detta i villkoren.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #48
        Jag kör med IF = Fiat försäkring i år. 9200 kr för helförsäkring
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #49
          Originally posted by Freddan72
          Jag kör med IF = Fiat försäkring i år. 9200 kr för helförsäkring
          Billigare att försäkra i Göteborg än i Stockholm då! 12 kakor/år betalar jag.

          EDIT: Ni som är medlemar i fackförbundet Unionen till exempel och inte kollat in Trygg-hansa, gör det! Fin rabbat då!
          Last edited by 84jr0; 14 May 2009, 17:38.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #50
            Originally posted by 84jr0
            Billigare att försäkra i Göteborg än i Stockholm då! 12 kakor/år betalar jag.

            EDIT: Ni som är medlemar i fackförbundet Unionen till exempel och inte kollat in Trygg-hansa, gör det! Fin rabbat då!
            Min premie från trygg hansa var med unionen rabatt. Bara ~18000:-
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • #51
              Skulle fått 8300 kr med "rätt" bonusklass, hur nu 9600 kr, rätt bra tycker jag. Iofs närmar jag mig 30 med stormsteg men inte är inte lastgammal småbarnsfarsa som Freddan

              Men skulle naturligtvis vilja ha det lägre beloppet...
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #52
                Ett tips är att prova med ett annat reg.nr, alltså en annan bil men med samma märke, modell, årsmodell osv. Då blev premien billigare för mig???? Jag ringde upp och frågade varför ett annat fordon som är snarlikt mitt eget var billigare? Efter mycket jidder så erkände de iaf att det var för att locka kunder med en billigare premie...då frågade jag varför jag skulle straffas med högre premie som haft försäkrat i samma bolag i ett par år? Då gav de med sig och jag fick locka-nya-kunder-premien Trygg Hansa var bolaget.

                Comment


                • #53
                  Snart påställning

                  Då var våren här.. typ.. Dags att ställa på och jag har kollat runt bland försäkringsbolagen i år igen. Det är ingen munter syn. Flera bolag har höjt sina premier, däribland vesta som höjt premien med 50%.
                  Någon som har tips på vad man ska göra? :s
                  Attached Files
                  http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                  http://www.garaget.org/?car=38250

                  Comment


                  • #54
                    Re: Snart p�st�llning

                    Originally posted by Aloha
                    D� var v�ren h�r.. typ.. Dags att st�lla p� och jag har kollat runt bland f�rs�kringsbolagen i �r igen. Det �r ingen munter syn. Flera bolag har h�jt sina premier, d�ribland vesta som h�jt premien med 50%.
                    N�gon som har tips p� vad man ska g�ra? :s
                    Oj! Det låter svettigt! Vesta är luriga, de har bland annat ändrat sin bonusnivåer, huxflux tappade jag två pinnhål på Saaben. På Fiaten kan de inget göra åt min premienivå då jag har behållt försäkringen och enbart ändrat till garageförsäkring. Hoppas de inte höjt mer därtill... Har du kaft garageförsäkring under vinterhalvåret, Aloha?

                    Usch
                    Last edited by rask; 29 March 2010, 14:42.
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #55
                      Re: Snart påställning

                      Originally posted by Aloha
                      Då var våren här.. typ.. Dags att ställa på och jag har kollat runt bland försäkringsbolagen i år igen. Det är ingen munter syn. Flera bolag har höjt sina premier, däribland vesta som höjt premien med 50%.
                      Någon som har tips på vad man ska göra? :s
                      Kolla med Gjensidige.
                      En Tempra för en +40 i Sthlm kostar 1600/år för trafik. Klart rimligt.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Re: Snart påställning

                        Originally posted by tempra33
                        Kolla med Gjensidige.
                        En Tempra för en +40 i Sthlm kostar 1600/år för trafik. Klart rimligt.
                        Håller med om Gjensidige. Kör min 106 Rallye på dem nu, 5000kr/år för halvförsäkring. Då är jag 25 år och bor i Stockholmsförort.
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • #57
                          Re: Re: Snart p�st�llning

                          Originally posted by rask
                          Oj! Det låter svettigt! Vesta är luriga, de har bland annat ändrat sin bonusnivåer, huxflux tappade jag två pinnhål på Saaben. På Fiaten kan de inget göra åt min premienivå då jag har behållt försäkringen och enbart ändrat till garageförsäkring. Hoppas de inte höjt mer därtill... Har du kaft garageförsäkring under vinterhalvåret, Aloha?

                          Usch
                          Jo, jag har haft garageförsäkring under vintern. Sa dock upp den imorse... :s Förra året hade jag också garageförsäkring och då skickade de ett nytt förslag med en ny premie när jag ställde på bilen igen som jag minns det?

                          Jag ska höra med Gjensidige, tack för tipset!
                          Last edited by Aloha; 29 March 2010, 16:36.
                          http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                          http://www.garaget.org/?car=38250

                          Comment


                          • #58
                            Re: Re: Re: Snart p�st�llning

                            Originally posted by Aloha
                            Jo, jag har haft garagef�rs�kring under vintern. Sa dock upp den imorse... :s F�rra �ret hade jag ocks� garagef�rs�kring och d� skickade de ett nytt f�rslag med en ny premie n�r jag st�llde p� bilen igen som jag minns det?

                            Jag ska h�ra med Gjensidige, tack f�r tipset!
                            Oroväckande... Återkommer när jag kollat min!

                            /Mattias
                            à la London designmarknad - www.alalondon.se

                            Comment


                            • #59
                              sådär..

                              Har hört med Gjensidige nu, 14900:- skulle det gå på där..
                              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
                              http://www.garaget.org/?car=38250

                              Comment


                              • #60
                                Börjar tro att bolagen bildat kartell efter att kollat förs. till Punton!!! Skulle iofs inte förvåna mig ett skit, kriminella som de är, de asen!

                                Ett tips inför säsongen: Skippa försäkringen! Bilda eget förs.bolag med några polare, lägg några tusingar i en burk som ni kan ta av vid behov. Vilket sällan sker... Efter ett par år så har ni sparat ihop några månadslöner i var, istället för att skänkt dem till en legal maffia.

                                Comment

                                Working...
                                X