Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilförsäkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Freddan72
    Täcker inte halvförsäkringen även skador vid ett inbrottsförsök (typ skadad dörr, plastpaneler, rattlås, tändningslås m.m.)?

    Jo det gör den, fast hur ofta råkar man ut för inbrottsförsök i en bil som coupén? Man kanske ska fundera över vilka obskyra platser man parkerar på i så fall eller vad man lämnar framme synligt i bilen..
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • Originally posted by Ante
      Beror ju på hur man ser det, risk vs kostnad. Jag har ingen möjlighet att alltid ha uppsikt när jag parkerar min bil tex. Jag anser att det är bäst att vara skyddad för vad andra kan utsätta min bil för, dvs det som täcks av halv (skadegörelse undantaget). Är det något som är en "blåsning", och som man kan påverka själv, så är det som täcks av helförs. Tex se till att inte krasha bilen, var inte vållande vid kollisioner med andra osv. Om man känner att man inte litar på sig själv där, eller inte vill chansa (tex viltolycka), så är ju helförs värt att överväga. Har man lån på bilen tror jag hel är ett måste också?

      Kontentan är ju att alla prioriterar olika, men jag tycker inte halvförs är en blåsning, utan snarare hel i så fall. När/om premien för hel börjar närma sig 20-30% av bilens värde kan man ju fundera på vad som är värt att "skydda" också. Tex en Coupe för runt 50k så känns det rätt obefogat att betala 10-15k år för hel som var det senaste som var aktuellt i mitt fall.

      Sen tror jag Trafikförsäkringsföreningen täcker smitningsolyckor, men det brukar ju vara svårt att få ersättning som beskrivits ovan. Det skall finnas vittnen osv.

      Hur som helat, viktigast av allt är att NOGA läsa villkoren så man ved vad man betalar för, och överväga risk/kostnad. Gissar att det är många som inte vet att försäkringen inte gäller om bilen är obes, dvs kör försiktigt till besiktningen nu på våren.....
      Kan du ge ett exempel på någon typ av händelse som gör att du tycker halvförsäkringen är prisvärd? Vad får du betala extra för en halvförsäkring?

      Jag resonerade precis som dig med min förra bil, det var inte värt att betala 17 000:- för en helförsäkring + eventuell självrisk på ~5000:- för en bil som jag köpt för ca 50 000:-. Efter 3 säsonger räknade jag med att ligga "plus" om inget hände innan dess. Tyvärr så hände något efter bara 2 säsonger, men jag tror det var en rätt ok affär trots allt att skippa helförsäkringen i det fallet. Nu har jag en ny bil som var ganska mycket dyrare än den förra, sen har jag fått en bättre premie och villkor på helförsäkringen så därför är det värt att ha en helförsäkring nu anser jag. Det var lite kuriosa bara.
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • Originally posted by Aloha
        Jo det gör den, fast hur ofta råkar man ut för inbrottsförsök i en bil som coupén? Man kanske ska fundera över vilka obskyra platser man parkerar på i så fall eller vad man lämnar framme synligt i bilen..
        Alx hade inbrottsförsök i sin (förra året). Tror du att det hänger en gloria över bilen som skyddar den från onda tjuvar?
        Last edited by Freddan72; 13 April 2011, 14:14.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Originally posted by Aloha
          Kan du ge ett exempel på någon typ av händelse som gör att du tycker halvförsäkringen är prisvärd? Vad får du betala extra för en halvförsäkring?

          Jag resonerade precis som dig med min förra bil, det var inte värt att betala 17 000:- för en helförsäkring + eventuell självrisk på ~5000:- för en bil som jag köpt för ca 50 000:-. Efter 3 säsonger räknade jag med att ligga "plus" om inget hände innan dess. Tyvärr så hände något efter bara 2 säsonger, men jag tror det var en rätt ok affär trots allt att skippa helförsäkringen i det fallet. Nu har jag en ny bil som var ganska mycket dyrare än den förra, sen har jag fått en bättre premie och villkor på helförsäkringen så därför är det värt att ha en helförsäkring nu anser jag. Det var lite kuriosa bara.
          Se inlägg ovan ang halvförs.

          Sen har jag haft inbrott i min bil och faktiskt även en mindre brand (el och Fiat....). Dessa gånger var det juste med förs.
          Edit: Ersättningen vid skadorna var högre än premien+självrisk.

          Premien för mig brukar vara 25% trafik, 25% halv och 50% hel vilket leder till att tillägget för halv brukar vara några tusen per år. Jag anser det vara värt det för att skydda min egendom mot andras "misstag" eller omständigheter som jag inte kan kontrollera.

          Så här efter alla års bilägande kan jag i alla fall samanfatta det hela med att enbart trafik hade varit det mest ekonoimiska. Sen blir man lite lat med åren och det kan vara skönt att slippa laga allt själv när/om något händer.... Jag har blivit påkörd X antal gånger, men aldrig varit vållande, och det ser jag som ett argument mot helförs. Dvs kör enligt trafikreglerna så blir du inte (ekonomiskt) drabbad av andras misstag med halvförs.
          Last edited by Ante; 13 April 2011, 07:39.
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Alx hade inbrottsförsök i sin (förra året). Tror du att det hänger en gloria över bilen som skyddar den från onda tjuvar?
            Som jag skrev, man får fundera över vilka obskyra platser man ställer bilen på. Ni har era bilar i Göteborg, så då är det ju såklart redan kört!
            http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
            http://www.garaget.org/?car=38250

            Comment


            • Originally posted by Aloha
              Som jag skrev, man får fundera över vilka obskyra platser man ställer bilen på. Ni har era bilar i Göteborg, så då är det ju såklart redan kört!
              Hahaha.

              Stockholm lär inte heller vara något säkert ställe då du tagit helförsäkring nu tihi..
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Fick just ett brev om att Fiatförsäkringen ska upphöra och gå över till If.

                När jag kollade de olika bolagen var If ungefär dubbelt så dyrt, innebär det att det blir rejält höjd premie nu?

                Det går väl via If nu också om jag inte minns fel men jag menar att försäkra direkt via If var mycket dyrare.
                Fiat Coupé 20V Turbo -99

                Comment


                • Originally posted by Obizzz
                  Fick just ett brev om att Fiatförsäkringen ska upphöra och gå över till If.

                  När jag kollade de olika bolagen var If ungefär dubbelt så dyrt, innebär det att det blir rejält höjd premie nu?

                  Det går väl via If nu också om jag inte minns fel men jag menar att försäkra direkt via If var mycket dyrare.
                  Kolla med Gjensidige. De var billigast med försäkring på coupen för mig i alla fall

                  Comment


                  • Originally posted by Ankan
                    Kolla med Gjensidige. De var billigast med försäkring på coupen för mig i alla fall
                    Tack, ska kolla, om de nu höjer premien då.
                    Fiat Coupé 20V Turbo -99

                    Comment


                    • Originally posted by Obizzz
                      Tack, ska kolla, om de nu höjer premien då.
                      Väntar med andakt på en ny faktura.

                      Kollade Gjenside och de låg på runt 10000kr jämför med 6000kr för Fiat på samma försäkring.

                      Det intressanta var att det stod att Fiat skulle byta leverantör från If i brevet. Men går man in via hemsidan på Fiat så länkar de till Ifs Fiatförsäkring.

                      Känns som gammalt symptomatiska Fiat generalagent beteende, handla först och tänka sen.
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • Kollade också nu.

                        Gjensidige vill ha lite över 10k och nuvarande hos Fiat ligger på runt 7k för samma villkor.
                        Fiat Coupé 20V Turbo -99

                        Comment


                        • Väcker en gammal tråd.
                          Jag ska snart kolla med TH vad de ska ha för en helförsäkring. Vad får ni för pris i år på era försäkringar? Över eller under 10 papp
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Freddan72 View Post
                            Väcker en gammal tråd.
                            Jag ska snart kolla med TH vad de ska ha för en helförsäkring. Vad får ni för pris i år på era försäkringar? Över eller under 10 papp
                            Svårt att jämföra då premierna sätts individuellt. Flytta till landet och åldras om du vill ha låg premie.

                            Comment


                            • Fick sjukt billig försäkring genom Compricer, undrar om de inte gjorde något fel men både årsmodell, regnummer och motor stämmer. Väl värt ett försök!


                              Originally posted by Freddan72 View Post
                              Väcker en gammal tråd.
                              Jag ska snart kolla med TH vad de ska ha för en helförsäkring. Vad får ni för pris i år på era försäkringar? Över eller under 10 papp
                              à la London designmarknad - www.alalondon.se

                              Comment


                              • Originally posted by rask View Post
                                Fick sjukt billig försäkring genom Compricer, undrar om de inte gjorde något fel men både årsmodell, regnummer och motor stämmer. Väl värt ett försök!
                                Pris?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X