Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aaahh.. Nice!!
    Landets första isf?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Läste nått någonstans, FCC UK kanske? I alla fall, om Tempra 4wd tror jag det var. Så det kanske finns fler bilar att leta delar från än bara 155 och Dedra, för att göra det hela lite lättare.
      Lycka till, ser fram emot fortsättningen.

      Panda 169

      Comment


      • Idag har bilen varit hos uppsala avgasteknik.

        Lambdan har monterats, läckor har fixats och 3" avgas efter katalysator har monterats.

        Var lite orolig för ljudet med 3" hela vägen, men det visade sig vara hur lungt som helst, tycker nästan bilen är tystare nu. Och ljudet när man varvar motorn lite är helt underbart
        Ska försöka fixa upp ett ljudklipp.

        Fick inte ur något vettigt ur lambdamätaren, den hoppar runt rätt mycket på tomgång mellan en afr på 13-18 och när jag ger fullgas så får jag 8-9 i afr. Behöver felsöka mätaren lite.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • Originally posted by viksson
          Finns inga original bussningar att köpa.
          De sitter fastvulkade på länkarmarna.

          Så vill du ha nya standardbussningar så måste du byta länkarmar.

          Och ska du byta till Powerflex behöver du nya länkarmar också.
          Ingen idé med allt jobb det är att få dit dem och sedan ha slitna spindelleder.
          Det har du helt rätt i viksson!
          Lägger man ner all den här tiden på att byta till powerflex så vill man inte ha gamla länkarmar som spindeln tillsslut blir kass på

          lika bra att köpa nya!
          men det är ganska många timmars jobb om man ska göra de bra, få av de vulkade gummit och sen pressa på bussningarna med brickor på varje sida för att bussningarna inte ska vrida sig!

          Mvh/Emil

          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

          Comment


          • Lite mer update!

            Stack ner till garaget och gjorde en omkalibrering på lambdamätaren och den funkar nu galant!

            På tomgång har jag ett afr som pendlar mellan ca 14.5-> och 15.5. Helt ok!

            Vid fullgas, 5ans växel.. (detta test var svårt som fan o göra då kopplingen slirar hela tiden) så har jag aldrig ett afr högre än 12.5 (dock vågade jag inte köra snabbare än 220.. halt ute) och det ligger mellan ca 11.5-12.5.

            Har kikat på mätaren hela tiden och det ser nästan ut som att jag lyckats få till bränslebiten perfekt !

            Så nu är det bara att köra högre ladd än 1.1-1.2 och se när soppan börjar dala.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • Jag låg på 12 - 12.5 när jag bänkade senast. Ska bli kul och få se ditt resultat efter mappning.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Update:

                Nästan direkt efter bytet till 3" hela vägen på uppsala avgasteknik så har kopplingen slirat konstant.
                Kopplingen slirar så fort laddtrycket kommer på i princip valfri växel.

                Har hittat den koppling jag ska ha och tänkte beställa den om ett par dagar.

                Byter koppling och svänghjul.
                nya svänghjulet väger 3.7kg och med nya kopplingen monterad väger allting 4.5kg. (orginal svänghjul väger ca 8.5kg)
                Kopplingen är dubbelskivig sinter.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Låter trevligt! Hoppas den blir hyggligt lättkörd o så.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Originally posted by per
                    Låter trevligt! Hoppas den blir hyggligt lättkörd o så.
                    Tror att det här med körbarheten kommer att bli ett problem
                    Men men, bilen är ju tänkt mest som "hobbybil" och ingen vardagsbil så därför bestämde jag mig att offra på vissa saker.

                    Bild på koppling+svänghjul
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • Originally posted by Fuel
                      Tror att det här med körbarheten kommer att bli ett problem
                      Men men, bilen är ju tänkt mest som "hobbybil" och ingen vardagsbil så därför bestämde jag mig att offra på vissa saker.

                      Bild på koppling+svänghjul
                      Thats my man!
                      Blir grymt det där Fuel.
                      Click here to visit Raceitaly
                      ______________
                      Fiat Coupe 20VT Plus -99
                      Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                      Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                      Acura Legend 3,2l V6 -91
                      SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                      "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                      Murphy´s law.

                      Comment


                      • Länkarmar och styrleder bytta.
                        Satte inte på powerflexbussningar, gör detta någon annan gång. Vill helst ha bilen rullande i sommar
                        Dom gamla bussningarna i länkarmarna var helt slut, kunde plocka ur gummit för hand.

                        Efter lite snack med Per på peansweden så är även bromsbelägg och bromsskivor beställda.

                        Blev ferodo ds2500 belägg och solida orginalskivor efter rekommendation.
                        Dock så sa han att mina skivor är undermåliga och jag bör MINST ha 20VT skivor.

                        Räknar även med att lyfta ur motorn och byta koppling till den på bilden ovan inom loppet av några veckor.
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Mina 8 månader gamla bridgestone potenza däck var även helt slut fram. (Man ser stål)
                          Har därför fixat fram 2 nya däck (Nokian hakka Z)
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • Kul att det rör på sig igen! Jobba på!
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • Däck, bromsbelägg och skivor är bytta.

                              Har kört runt lite med bilen, och det känns bra. (Kopplingen inte bytt ännu)

                              Det tråkiga är att jag blev lasrad av polisen.
                              111 km/h på 70 väg. (Motorväg 90km/h som upphör o blir 70)

                              Så mitt körkort är omhändertaget, har ännu inte erkänt något men det känns som att det inte spelar någon roll då tingsrätten troligtvis är på polisens sida oavsett vad.
                              Bad om att få se någon rapport, vilket dom inte hade. Bad även om att få se papper på kalibrering av laser, vilket han sa stod på den. Men dessvärre fick jag inte se den. Han sa dock att den var kalibrerad för 1 år sedan.

                              Jag anser själv att jag körde i ca 95 max 100 och har 2 vittnen som satt med i bilen.
                              Last edited by Fuel; 18 June 2009, 14:38.
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Rackarns.
                                I värsta fall mer tid för fler mods då..
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X