Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stå på dig, låt det gå till tingsrätten. Hoppas att du kan få ha kortet tills det är löst så har du sommaren på dig att köra.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Har läst igenom din tråd verkar som om bilen rör på sig :-)
      Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
      Fiat Coupe 20v turbo +
      Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

      Comment


      • Har inte skrivit något på länge så jag tänkte göra det nu.

        På grund av att jag drivit eget företag det senaste året, har det tyvärr inte hunnits med mycket med bilen.

        Har bytt hjullager. Gjort service etc.

        Besiktade bilen förra veckan, och den gick igenom galant med finfina avgasvärden. Gjorde även ett komp-test, som även det visade på fina värden.

        På tal om service, så bytte jag även ut B8EGV stiften till BCR8ES.

        Funkar bra, så ett tips till 16vt ägare med moddad motor.

        Ägnade även en hel dag åt att tvätta och vaxa bilen, så nur glänser den som aldrig förr :-)

        Jag har ännu inte bytt koppling. :-( Har lite problem med att bestämma mig för enkelskivig eller dubbelskivig koppling.
        Det börjar dock verkligen bli dags att byta koppling, då den slirar mer och mer.

        Tänkte också försöka få på kjolarna och fronten i vinter.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • Tjena Fuel!

          Vad har du för effekt- och vridmomentsmål nu med tanke på att du velar mellan två olika kopplingar?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Tjena Fuel!

            Vad har du för effekt- och vridmomentsmål nu med tanke på att du velar mellan två olika kopplingar?
            Tjena Freddan.

            Vet inte vad effekten landar på just nu, men en koppling som klarar runt 500 nm eller mer är väl det jag siktar på.

            Fördelen är att dom dubbelskiviga kopplingarna som jag tittat på kommer kompletta med lätta svänghjul.
            Saken är att man för dessa kopplingar behöver konvertera kopplingen till tryckande, därav velandet.
            (Priset också iofs.. 15k)
            Är också lite orolig för tomgången med ett lätt svänghjul
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • TIPS!
              johnnybravoturbo säljer en sexpuckad koppling för 300 pund (exkl frakt). Ska tåla 500 lbs/ft = 680 Nm!

              Säljtråd på fccuk

              Johnnys företag: http://www.midlandscarservicing.co.uk/. Finns en sida på projektbilar där om man har tråkigt och vill ha lite inspiration
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • ...

                .
                Attached Files
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • ..

                  ....
                  Attached Files
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Tack för tipset freddan, oemotståndligt.

                    Ett fidanza svänghjul är på G också. :-)
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • kör på en vanlig sachs 618 228mm med sinter så klarar den 7/800nm. dock får man stifta om svänghjulet och sätta så den trycker istället för att dra.

                      Det är en dags arbete.
                      Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                      Comment


                      • Lite update:

                        Som bilderna visar har jag fått hem en koppling från johnnybravoturbo på fccuk.org.
                        6 puckad fjädrad sinter med hårdare tryckplatta.

                        Bilen började ett par veckor efter bes börja låta för jävligt. Tänkte att det troligtvis var någon läcka i avgassystemet, något jag haft problem med förut.
                        Letade och letade, men förgäves.

                        Började då misstänka att bilen kanske inte tände OK på alla cylindrar, och kollade så att samtliga tändstift tände. Vilket dom gjorde.

                        Det jag dock märkte var att vissa av dessa nya BCR8ES stift såg rentutav förjävliga ut, för vita för min smak.
                        Bytte direkt tillbaka till mina B8EGV.
                        Problemet försvann inte.

                        I brist på annat att göra testade jag kompressionen igen. (Något jag redan gjort 2 veckor innan med bra resultat)

                        Hoppsan.
                        Visade sig att cylinder 2 och 3 hade nästintill ingen kompression.
                        Symptomen tyder på en läckande topplockspackning. Men vem vet vad mer det kan vara.

                        Har lite svårt att förstå vad detta beror på, eftersom jag pga min dåliga koppling kört väldigt lungt.. speciellt innan & efter bes. Felet kom väldigt smygande.
                        Misstänker att något blivit fel vid återmonteringen av toppen efter min renovering, men samtidigt så har jag kört bilen väldigt länge sedan dess.
                        En annan orsak kan vara att jag strax efter bes exprimenterat med ca 10% inblandning av etanol.
                        Detta dock endast en gång på halvtank.
                        Frågan är också om dessa stift haft någon bidragande orsak, så vill därför i dagsläget inte rekommendera dom till någon.

                        Eftersom jag ändå tänkt att byta koppling & svänghjul så tar jag ur motorn.
                        Och med tanke på hur mkt mer trim det blivit än vad jag ursprungligen räknat med, så börjar det luta mot att seriöst går igenom motorn rejält för att se till så att den håller nästa gång & inte köra en enda mil utan en riktig mappning.
                        Även hört skit om det grenrör som jag har på min bil, speciellt guy croft som flödestestat det och visat på att det flödar för jävligt, så blir att byta det också.
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Nej vad tråkigt att det strular för dig

                          Har du tänkt montera smidda stakar och kolvar?

                          Vad gäller etanolinblandningen så tror jag inte den har påverkat något. Möjligtvis om du samtidigt ökade laddtrycket så att du skjutit topplockspackningen. Jag körde ett test för några år sen med E85 i tanken, har för mig att jag hällde i ca 25% E85. Märkte ingen större skillnad, så jag avslutade det projektet.

                          Vad gäller mappning så finns ju Flea i England som kan mappa 16vt (och 20vt). Vi kanske kan gå ihop och locka över honom? Jag och Alx pratade i helgen om att få våra bilar mappade och om du är med så är saken biff, då Flea vill att man minst är tre pers

                          Ta en funderare och hör av dig.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Tjena Freddan72

                            Jo, bygger jag om motorn så blir det smidda stakar och kolvar. Troligtvis även en portning av toppen och möjligtvis någon förändring för att öka varvvilligheten i toppen.

                            Har också svårt o tro att det är etanolen, och något laddtryck har jag heller ej höjt.
                            Kan ju vara så att någon spridare håller på att fallerar, möjligt att etanolen triggat detta.

                            Vad gäller eran mappning så är jag helt klart intresserad. Problemet är bara att jag varken har tid eller mekplats för att börja med mitt renoveringsjobb förrän om ca 3 månader. (Om ens då)
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • Hehe det kommer bli en riktig dräparmaskin när du är klar

                              Vi planerar att mappa först till våren (april-maj) nästa år, så du har tid på dig att fixa motorn.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Efter att man skaffat sig en R6 och lekt av sig rejält på bana så har jag nu äntligen tagit tag i bilen igen

                                Topplocket är nu loss, och precis som jag misstänkte så var det packningen som gått. Packningen var helt av mellan 2an och 3ans cylinder, vilket förklarar den dåliga kompressionen

                                Toppen kommer i veckan skickas in för genomgång och eventuell planing, sen ska allting tillbaka på plats igen
                                Attached Files
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X