Announcement

Collapse
No announcement yet.

vatten insprutning!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    johannes!

    Japp, ända tills behållaren töms.......

    Snappade upp detta på ovanstående länk: What they do is accurately meter the fuel, and much of the fuel is still in the form of small droplets during combustion. The heat vaporizes this liquid which can then ignite at some time later, late in the power stroke and even continuing during the exhaust stroke.This is obviously not very efficient and nearly all of the high mileage devices today and throughout history have been based on improving the fuel vaporization prior to the initial combustion.

    Something else very interesting is happening here that you may have realized. The liquid fuel which is vaporizing during combustion is quenching the flame, extracting heat to boil off and thus cooling the flame. When it does eventually burn completely, the final temperature that is achieved will be less than you would think because of the expansion and work output during the power stroke. Water injection allows us to cut back this wasted fuel.



    Så Pierre ! Faan, tror att jag har fel i vätgasmojängtroddeabsolutattdetvarsåkorkatavmig grejen. Läs texten och det ger en rättvis bild !
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • #17
      Läste det också nyss och om jag fattade det rätt så kunde man köra på snålare blandning om man hade vatteninsprut, men hur får man datorn att blanda magrare? Har din far fått ändra något mer än bara sätta dit vatteninsprutningsgrejorna?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #18
        Jag har en beskrivning på ett system som
        används av ett afrikanskt racer team
        just på unosar...

        dom använder sig av turbotrycket för att prässa ut en fin dimma strax innan turbon. Det står att det är viktigt att man inte har för mycket vatten....

        Sedan ska man kunna höja laddtrycket en hel del utan att riskera spikningar.....

        Som jag ser det har dem ingen anledning att ljuga eller?
        bättre en bil på strippen
        än tio bilar i garaget!

        Comment


        • #19
          Som jag ser det så har dom ingen intercooler?
          /Mats Strandberg

          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
          Alfa Romeo 75 Turbo -87
          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

          Comment


          • #20
            används av ett afrikanskt racer team

            AFRIKANSKT!!!!!
            Läs inläggen ovanstående så står det precis vad som händer med turbon. Absolut så funkar det, men att sätta den framför turbon är att korta ner livslängden rejält. Man får nog den absolut finaste dimman då vattnet slås sönder när det passerar turbinen. Det instämmer jag om.... men man dödar turbon......
            Då är det bättre att dränka motorn i soppa om den spikar med ett tillskottssprut. Inte bra! Men Bättre !
            Mvh Togge !
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #21
              Vad du skriker...

              Vad jag menar är att om du sprutar in det innan ic så kommer det (vattnet) att kondensera i icn och lägga sig i botten där... obra.

              För att få nån ordentlig styrning på det hela så måste man kunna spruta in det under kontrollerade former efter intercoolern och det är då problemen uppstår, då måste man ha en högtryckspump som klarar av vatten (korrosion) och dessutom tryckreglering i i systemet så att man kan mappa det ordentligt. Appropå mappa så måste man ju mappa om bränsle/tändning för de nya förutsättningarna vilket inte är helt trivialt. Vad händer när vattnet tar slut? Ajj...

              Ine så enkelt som man kan tro det här med vatten insprutning...
              /Mats Strandberg

              Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
              Alfa Romeo 75 Turbo -87
              Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
              Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

              Comment


              • #22
                Grabbear. tad det lungt...
                Kan nån förklara (om ni har lust) för oss okunniga vad spikning är o hur man märker det.... vore kul o veta om ens egen bil (spikade) man har ju hör en hel del om spika...

                Comment


                • #23
                  Ante: visst men det blir ju fortfarande lite "hammare & slägga" lösning eftersom du inte ställer om tändningen eller mappar om spridartiderna. Lite som att byta till recekammar utan att mappa tändning/sprut... Waste of time IMHO.

                  /Mats Strandberg

                  Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                  Alfa Romeo 75 Turbo -87
                  Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                  Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                  Comment


                  • #24
                    Maz

                    På sådana finna bilar som Uno T så stäls teningen om automatiskt!
                    /Jimmy
                    mvh Jimmy Särås

                    0736-996 993

                    Comment


                    • #25
                      ok, jimmy. så du menar att Sprutet på nåt magiskt sätt känner av att man dumpar in en massa vatten i insuget? Wow... Att den desutom vet precis hur tändningen skall stå då är ju också makalöst! Sänker den spridartiderna också?

                      Hmm, vad skall jag med Autronic till? Bara att skaffa sprutet från en Uno och montera..klart!

                      Jag är svårt ironisk ovan, bara så ni vet... :P

                      /Mats Strandberg

                      Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                      Alfa Romeo 75 Turbo -87
                      Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                      Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                      Comment


                      • #26
                        MAZ !!!!!!!


                        Det hela går väl fortfarande ut på det som står att läsa i ovanstående inlägg......
                        Att vattnet hjälper till att förbränna hela mängden soppa som sprutas in, även de små partiklar som normalt lyckas undgå förbränningen. Därav en mer effektfull förbränning med en högre energi som slutsats. Så varför ska det då sänka tändningen när man ALLTID strävar efter att hålla en så hög tändning som möjligt för en effektivare motor !!??????????
                        Dagens produktionsbilar är INTE optimerade, då det är tänkt att de ska kunna köras på vilken skitsoppa som helst.
                        Därför får man ut mer effekt på t.ex en sugmotor med ett chip då tändningen bl.a ställs upp och ett krav på att man ska åka på 98blyfritt ingår......
                        Mvh en som inte förstår ovansåendes inlägg.....
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • #27
                          Re: MAZ !!!!!!!

                          Originally posted by Togge

                          Det hela går väl fortfarande ut på det som står att läsa i ovanstående inlägg......
                          Att vattnet hjälper till att förbränna hela mängden soppa som sprutas in, även de små partiklar som normalt lyckas undgå förbränningen. Därav en mer effektfull förbränning med en högre energi som slutsats. Så varför ska det då sänka tändningen när man ALLTID strävar efter att hålla en så hög tändning som möjligt för en effektivare motor !!??????????
                          Dagens produktionsbilar är INTE optimerade, då det är tänkt att de ska kunna köras på vilken skitsoppa som helst.
                          Därför får man ut mer effekt på t.ex en sugmotor med ett chip då tändningen bl.a ställs upp och ett krav på att man ska åka på 98blyfritt ingår......
                          Mvh en som inte förstår ovansåendes inlägg.....
                          Slappna av jag bara jävlas lite med Jimmy... :=)

                          Sen så är ju fördelen med vatteninsprutning att det sänker tempen i förbränningsrummet INNAN tändnig och inte att flamman skulle förånga dropparna som det står i den quotade texten ovan. Vattnet hjälper inte till att förbränna blandningen, det förhindrar att den tänds pga för hög temperatur i förbränningsrummet.
                          Har jag sagt att man skall sänka tändningen?? närdå?

                          Om du skall utnyttja vatteninsprutning i en sugmotor så måste du höja kompet... förstår DU varför?
                          /Mats Strandberg

                          Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                          Alfa Romeo 75 Turbo -87
                          Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                          Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Ante
                            Maz: Fwiw jag antar att Jimmy menar att tändningen regleras bl.a. mha av knacksensorn på Uno'n. Så om man på man på något sätt kan få en motor som är knackningsbenägen (läs turboladdad) att sluta knacka så retarderas inte tändningen och motorns effekt påverkas inte i negativ riktning. Detta är den huvudsakliga anledningen till vatteninsprutning, att få ner temperaturen (och tryck) i förbränningsrummet och på så sätt undvika detonation, knock och omöjligt även preignition.

                            Ante
                            Tror du verkligen att styrsystemet ligger och reglerar mot knacksensorn hela tiden? Då skulle jag bli väldigt förvånad... Knacksensorn är ju bara ett skyddsnät ifall det skulle bli fel nånstans, fel soppa, för varmt osv... Den går ju bara in och reglerar ner om det redan har knackat = för sent. inge vidare bra att köra runt så...
                            /Mats Strandberg

                            Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                            Alfa Romeo 75 Turbo -87
                            Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                            Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                            Comment


                            • #29
                              EUREKA !!! Jag har löst det !!!!!

                              En ångmaskin istället för en förbränningsmotor... (hehe)
                              ¤TOGGEX¤

                              Comment


                              • #30
                                Det jag menar är att från början så är ju motorn ställd så att det ALDRIG skall knacka, om det nu är så att det knackar ändå så är det nåt som inte är rätt och då ställs tändningen ner.
                                Om man höjer laddtrycket och tror att "det är lugnt för jag har knackreglering" så är man ute på jävligt tunn is...
                                /Mats Strandberg

                                Alfa Romeo GTV -77 (Tävlingsbil)
                                Alfa Romeo 75 Turbo -87
                                Alfa Romeo 155 V6 Sport -96
                                Alfa Romeo 164 3.0 Super 24V -94

                                Comment

                                Working...
                                X