Announcement

Collapse
No announcement yet.

Insprutningslampa lyser efter vakum slang byte

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Insprutningslampa lyser efter vakum slang byte

    Min vakum slang bakom dumpventilen hade spruckit så jag tog loss dumpen, rengjorde den och satte tillbaka allt igen med en ny vakum slang och nu lyser min inprutningslampa när bilen står i tomgång??


    Vakumslangen har samma diameter men den är betydligt mjukare och böjlig, har det nåt med saken att göra kanske?
    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

  • #2
    Det bord inte ha något med saken att göra, tror att du till och med borde kunna ta bort slangen från plenumet helt utan att lampan börjar lysa, konstig tomgång dock (eller kör du med öppan dump? Kanske inte stänger?). Kolla slangen in till ECUn, den kanske kan ge felmeddelande (kan ju alltid kolla felmeddelande)?

    Video på "how to":
    http://smg.photobucket.com/albums/v6...ablinktest.flv

    Nu skall jag ut och försöka byta bussningar, håll tummarna. De flesta verkar se helt förfärade ut när man nämner vad man skall göra, så verkar ha underskattat arbetet som vanligt. Det är ju bara ett par skruvar... ;-)
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      1: Sätt på tändningen
      2: Gå ut till diagnosporten i motorutrymmet och jorda den blå/vita sladden i 4 sekunder mot ex. vis motorblocket.
      3: Gå in i bilen och räkna blinkningarna från någon lampa.
      4: Kolla vad koden betyder.

      Som vanligt återger jag bara vad jag läst. Alltså ytterligare en "how-to" utan att ha gjort det själv :-D

      Behöver väl veta vad koderna betyder också....
      4444 – No errors in the ECU, no malfunctions
      1211 – Battery tension anomaly – tension either <10 volt or >16 volt
      1214 – Water temperature sensor – water temp. either >140°C or <-35°C
      1216 – Throttle potentiometer sensor – closed or open circuit
      1221 – Air Flow Meter (hot wire sensor) – short circuit or broken circuit
      1223 – Inner circuit lambda probe - ECU not working
      1224 - lambda probe – lambda tension < 0,09 V or > 1,1 V
      1225 – Air Flow Sensor - >140°C or <-35°C
      1226 – Ignition Module (coil)
      1233 – Idle-motor final stage
      1235 – Air conditioning compressor – IN signal
      1236 - Air conditioning compressor – OUT signal
      1244 – Final stage canister electro-valve short circuit or open circuit – ECU malfunctions
      1251 – ECU defective – (RAM or EPROM)
      1252 – Tachometer sensor signal
      1255 – Phase sensor signal
      1256 – RPM sensor
      1257 – Bottom Dead Center signal sensor – Check the Air Gap
      1265 – Injection warning light malfunction
      1311 – Electroinjector cylinder 1
      1312 – Electroinjector cylinder 2
      1313 - Electroinjector cylinder 3
      1314 - Electroinjector cylinder 4
      2111 – Knock sensor malfunction
      2114 – Throttle potentiometer sensor (
      2116 – Invalid test – repeat the operation
      2124 – Phase sensor
      2125 – Barometric capsule
      2133 – Not defined
      2134 – Over-boost electrovalve (Pierburg) malfunction – short circuit / open circuit


      Malfunctions are kept in memory for some engine start-ups, then they are gradually removed. To reset the memory just unplug the ECU or a battery cable for a couple of minutes.

      errata corrige:

      1257: it's TOP, not bottom
      2114: Throttle potentiometer sensor (false contacts or bugs)
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Har sett koderna innan men vete fan om jag vågar pilla med electronicen själv.

        Tycker bara att det är konstigt att detta sker i samband med ett vanligt slangbyte?
        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

        Comment


        • #5
          Går slangen till ECUn?
          Korrekt procedur vid byte av felaktiga givare (=vacumslang i detta fall) är att först nolla ECUn genom att göra den strömlös. Annars kan ECUn misstolka indata som att det är fel då skillnaden mot den tidigare signalen innan bytet är för stor.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Black_GT
            Har sett koderna innan men vete fan om jag vågar pilla med electronicen själv.

            Tycker bara att det är konstigt att detta sker i samband med ett vanligt slangbyte?
            Skulle gissa att du kom åt något (sladd/kontakt) som ger felkoden. Tog du bort luftmassemätaren eller kontakterna för lambdasonden för att komma åt t.ex?
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • #7
              Originally posted by Micke C
              Går slangen till ECUn?
              Korrekt procedur vid byte av felaktiga givare (=vacumslang i detta fall) är att först nolla ECUn genom att göra den strömlös. Annars kan ECUn misstolka indata som att det är fel då skillnaden mot den tidigare signalen innan bytet är för stor.
              Jo det gjorde jag. Jag kopplade ut batteriet innan jag børjade pilla och dessutom måste jag ju ta bort batteriet før att komma åt dumpventilen.

              Originally posted by Ante
              Skulle gissa att du kom åt något (sladd/kontakt) som ger felkoden. Tog du bort luftmassemätaren eller kontakterna för lambdasonden för att komma åt t.ex?
              Vet inte vad det skulle vara...jag tog endast bort batteriet och batteri hållaren....sen kopplade jag bara loss dumpen och bytte en liten vakum slang som gick till en t-korsning.

              Jag skurvade især dumpen och rengjorde den samt stræckte lite lætt på fjædern...sen satte jag ihopa den igen. Nu undrar jag om inte jag har skadat den på nåt sætt ?? Fanns några gummipackningar i dumpen som omsluter kolven som kanske har kommit ut ur sin skåra nær jag tryckte tillbaka kolven?
              Last edited by Black_GT; 2 April 2007, 11:32.
              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

              Comment


              • #8
                Sitter ju en fläkt under batterilådan, kanske någon kontakt där som släppt? Går jämnt oh fint på tomgång?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen
                  Sitter ju en fläkt under batterilådan, kanske någon kontakt där som släppt? Går jämnt oh fint på tomgång?

                  Får væl kolla igen då


                  Annars går bilen fint men man blir orolig nær en lampa bara børjar lysa så dær helt pløtsligt. Innan lyste den bara nær man gasade på i de øvre registren på de høgre væxlarna.
                  Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                  Comment


                  • #10
                    Aha, gissar att lampan inte lyser på höga varv längre. Du har säkert bara satt slangen bakochfram :-D
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Efter att ha spænnt fjædern lite så låter dump ventilen mera nu. Mera distinkt och lite chattrande næstan.

                      Får ta loss grejerna igen och gå igenom allting en gång till. Blir inte klok på alla små vacumslangar som tycks gå øverallt. Kænner att alla dessa borde bytas
                      Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                      Comment


                      • #12
                        Lampan tänds inte längre. Verkar som om motorn har ställt in sig.


                        Men nu har jag hittat ett annat problem som jag stör mig på. Innan kunde jag reglera med pedalen hur mycket laddtryck jag ska köra med dvs jag kunde glida i typ 140 utan att andvända nått ladd alls, eller åtminstånde ligga under 0.5 bar.

                        Nu kan jag knappt göra det över 110km/h utan att jag laddar minst 0.5 bar och vips så laddar jag fullt! Så fort jag lättar på gasen så hör jag dumpventilen och hela bilen rycker till. Antingen kör bilen med ladd eller inte alls i dessa farter. Jag kan inte ligga längre i 130-140 utan att turbon laddar???
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          Så beter sig min lite efter byte från normala EBVn till PRV istället, wastegaten helt stängd tills den kommer till 1.2bar, då öppnar den.
                          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                          Comment


                          • #14
                            min är likadan, laddar du lite, för att gasa på, sen kommer ett överågngsställe eller hinder, så du släpper gasen, rycker det till i bilen... Har inte brytt mig så mycket, men det är sant att det är ganska irriterande.
                            Har du läckage på själva tryckslangen under motorn eller så?
                            Dvs att den inte orkar utan turbotryck?
                            Fiat Punto GT - Turbo for fun

                            Comment


                            • #15
                              Nä jag tror inte att jag har nåt läckage nu längre nånstans eftersom jag kan ladda i stortsett det jag ställer den på. Just nu ligger den typ på 1.25bar och håller det ganska bra genom registret. Det är den här ryckigheten som jag inte blr klok på...måste definitivt vara dumpventils relaterat eftersom det började efter att jag pillat på den.


                              Jag spände ju fjädern lite utan att veta hur den egentligen påverkar dumpen. Jag trodde att den skulle dumpa bättre och kanske "chattra" lite. Antingen har jag spänt den för mycket så att den inte får ut allt innan den stänger (?) eller så har gummipackningarna runt kolven släppt och den fungerar inte som den ska.
                              Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                              Comment

                              Working...
                              X