Announcement

Collapse
No announcement yet.

Familjebil eller kombi = Fiat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Familjebil eller kombi = Fiat?

    Söker en bra familjebil/kombi.
    Krav: God komfort, barnstolsvänlig, krock- drift säker, rolig att köra, hyfsad bränsleförbrukning även om vi inte kör så mycket mer än 1500 mil om året med denna bil.

    Budget är 70-75.000. Gärna mindre ; )

    Kan denna bil vara en Fiat? Var lite inne på en Stilo Multiwagon tidigare, men har hört att dessa inte varit så bra och så är de också svåra att få tag på.

    Vad kan ni annars rekommendera i Fiat-väg eller andra bra familjebilar/kombis!?

    Hoppas på svar!

  • #2
    Marea Weekend (kombi), finns med 1.6, 1.8 och 2.0 (5-cyl).

    http://www.carsfromitaly.net/fiat/index.html

    http://www.blocket.se/vi/11994588.htm?ca=7_s

    De flesta verkar klart mer nöjda med denna än Stilon..

    Sen finns ju trevliga Alfa 156 SportWagon likaså men då har man inte lika mycket utrymmen..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Kan bara inflika att Fiat-koncernens nyare bilar är lite för moderna i barnstolsutvecklingen. Isofix är bästa lösningen, men du hittar knappt några Isofix-stolar i ett land där alla barnstolar är avsedda för en Volvo 740.

      Vi skaffade en ny Croma för knappt ett år sedan. Mycket för de otroliga generösa innerutrymmena. Jag är 2 meter lång och sitter ledigt med mellanrum vid knäna i baksätet när framstolen är längst bak. Framstolarna får jag dra fram lite för att räcka till ratten.

      Att få in ett Britax Two-Way Plus (som är den vanligaste stolen) är knappt möjligt. I baksätena bakvänt får ungarna sitta helt upprätt, vilket är obekvämt. Detta trots att framsätena är rejält framdragana. Överdelen av stolen stöter emot framsätenas överdel. I underkant av stolen; 60cm lucka
      I framsätet är (alla svenska remfästa) stolarna hopplösa att få fast eftersom de kräver en instrumentbräda som är helt rak och i vinkel mot färdräktningen. Cromans (i och för sig snygga) instrumentbräda sveper i en mjuk båge utåt (konvex). Jag testat att spänna fast olika barnstolar mot denna, men det slutade med att hela stolhelvetet rasade ut genom framdörren när den öppnades.

      Observera: Vi har testat lite olika modeller av Britax, Graco och Akta, men de har samma problem. Allt troiligtvis beroende på att remmar används. Har hittat en Isofix-stol på Happyland i GBG, men den var gammal som gatan, revat tyg. Personalen påstod att ingen köper IsoFix. Aha! En konspiration!
      Nere i Nord-Tyskland fick jag möjlighet att prova en Iso-Fix av en händelse. Lyfter in den, klickar fast och voilá! Perfekt direkt. Både i framsäte och baksäten. Säljaren i affären muttrade något om mina stolar och att han inte hade sett sådana på länge.
      Tyvärr fick jag inte byta ut vår nästan nya Britaxstolar för sambon.

      Svärfars 850 är trång så in i h-e i baksätet, men en gammaldags barnstol går ledigt in.

      Tittar man på hur sätena är konstruerade i moderna bilar är mycket hänsyn tagen till skydd för nacke och knän. Sätena "väller därför ut" på fel ställen och gör att en gammal barnstol blir svår att passa in.

      Isofix regerar.
      Last edited by Johan Gunverth; 4 June 2007, 12:14.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        köp min marea weekend 2.0. -01:a som har gått 6000 mil och har nyligen bytt kamrem. både rolig, rymlig och driftsäker!

        Comment


        • #5
          Tack för alla svar!

          Har hört att Marean ska vara bättre än Stilon, men vet inte så mycket om den annars. Får väl kolla www.ko.se lite och se lite tester.

          Den nya Croman hade man gärna ägt, men det tillåter inte bankkontot.

          Vet inte riktigt vad jag ska välja ändå. Är lite inne på en Peugeot 406 också. Vi får se…

          Stilo Andreas du får gärna maila liter mer fakta om din Marea!

          Comment


          • #6
            406 är en bra kärra. Lite tråkigare än Marea kanske..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Blir lite nyfiken här, vad är det som gör Marean så kul att köra?

              Comment


              • #8
                Menar bara allmänt att Peugeot känns lite tråkigare.. Har f.ö. en jobbarkompis som snart ska sälja sin Marea Kombi 1.6 (minsta motorn men snål), kan ju PM:a hans nummer om du vill?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  vi har min marea 2.0 och så har vi min sambos peugeot 406.. jag kan ju lätt intyga att fiaten är en mycket mer underhållande bil att köra! sen är ju peugeots förbannade stabiliseringsstag aka krängningshämmare en riktig pain in the ass! skit kvalitet så som mycke annat på bilmodellen... rost, elfel och dåliga kylfläktar som krånglar.. och inte minst centrallåset som låser upp sig i tid och otid.. tacka vet jag fiaten!

                  http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?s=&threadid=8089

                  Comment


                  • #10
                    Är det bara 2,0:an som har vit varvräknare och hastighetsmätare?
                    Hur mycket drar 2,0 per mil?
                    Kom det en uppgradering av Marean 2000?
                    Behöver en roligare pendlingsbil.... Kör Mazda 626 och driftsäkrare kan det knappast bli. Men, tråkigt är det...
                    Kan ana att en Marea kanske inte klarar 75 i veckan ; )

                    Comment


                    • #11
                      Det är bara 2.0 som har vita mätartavlor. Den drar runt 0,9 men det går att få den att dra mer om man säger så.. Den går som ett skollat troll.. Jag pendlar med den i dagens läge så det går utmärkt!

                      Om jag minns helt rätt så ändrades motorn från 147hk till 155hk och sen undrar jag om inte det ändrades lite i inredningen? det finns nog någon som vet mer om det..

                      Comment


                      • #12
                        Jo...

                        Det stämmer...
                        Om du köper en Marea 2.0 2001-2002 så bör du få den senaste versionen. Den har runda, vita mätare, kraftigare och mer exlusiv plyshklädsel, 155HK, fyra airbags som standard, klimatanl och fjärrstyrt larm som standard.


                        Inredningsmässigt så är den väldigt lik Brava Flash för övrigt.

                        Om du är intresserad så kommer troligtvis min Marea 2.0 årsmodell 2002 att vara till salu snart. 11000mil, bytt kamrem, fullservad och ljusblå metallic. Nya sommardäck och vinterdäck, alla däck på nya ALU-fälgar.

                        Hör av dig om intresse finns, annars kommer det en annons så småningom.

                        \Örjan.

                        Comment


                        • #13
                          http://www.blocket.se/vi/12345234.htm?ca=9_s

                          Ett kap om du inte bestämt dig än... Pigg, rolig o bekväm (pappa har haft en).
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by chromis
                            Är det bara 2,0:an som har vit varvräknare och hastighetsmätare?
                            Hur mycket drar 2,0 per mil?
                            Kom det en uppgradering av Marean 2000?
                            Behöver en roligare pendlingsbil.... Kör Mazda 626 och driftsäkrare kan det knappast bli. Men, tråkigt är det...
                            Kan ana att en Marea kanske inte klarar 75 i veckan ; )
                            Hihi, jag har en Toyota Carina E2.0 som pendlarbil
                            frun har en MareELX 1.6a
                            Men när jag tar Marean så är man alltid gladare när man kommer till jobbet... utom sist när den tappade avgasburken !
                            (på en parkering, sen sparkade o knäckte jag av sista burken)
                            Den lät kul utan sista burken,,, !
                            Nu har den rostfritt.
                            Fiat for FUN

                            Comment


                            • #15
                              multipla såklart!
                              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                              http://fiatpanda.wordpress.com/

                              Comment

                              Working...
                              X