Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Ducato -86

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Ducato -86

    Funderar på att köpa en Fiat Ducato husbil -86 och har lite frågor. Kan noll om bilar som ni snart kommer att se på mina frågor;-)

    Husbilen har dieselmotor men jag förstår inte om den har kamrem eller kedja. Hur ligger det till med det? Kan ju vara bra att veta om den behöver bytas eller så...

    Är det servostyrning på de här gamla bilarna eller får man ratta med kraft?

    Husbilen har ingen instruktionsbok till. Någon som vet om man kan få tag på ett gammalt ex?

    Förresten, är det någon som har erfarenhet av den här modellen och kan berätta vad man behöver tänka på?

    Ha det gott alla i värmen!

  • #2
    Ducato!!

    Hej Sabinita!
    Jag har en euramobil från -92 med en dieselmotor på 2,5 liter utan turbo,
    Tror att det är i stort sett samma motor i din husbil,55kw står det i regbeviset på motorstyrka!
    så den har kamren i som ska bytas var 10 tusende mil eller var fjärde år tror jag..
    Vår har styrservo så jag har inte provat utan men kan nog vara bra att ha i denna bil.

    Instruktionsbok finns nog på skroten, bäst är att ringa dom lokala runt i kring där du bor, kostar typ 50-150kr..

    Våran Ducato har funkat jättebra!
    Om jag får ge ett råd så köp så ny som möjligt med tanke på fuktproblem i bodelen o även maskinellt, om man inte är lite händig själv, fukt testa den helst hos någon husvagnsverkstad.

    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #3
      Har en LMC 6400 - 88 med fiat chassi, en 2,5 Diesel som går som ett urverk. Ålder spelat ingen roll bara skicket är gott.. det är ju trots allt ett semesterfordon så det ska gå i maklig takt. Köpte själv min i Tyskland.

      Comment


      • #4
        Ducatos växellåda

        Även jag har en husbil gjord på Ducato (87:a bensinare)och har har lärt mig en del om dem. Det lär finnas tre olika dieselmotorer till dem en 1,9l 51 Kw, en 2,5l 54 Kw och 2,5l m turbo och 70 Kw.
        Motorerna är bra men däremot har det varit problem med 5:e växeln i växellådan. Det är viktigt att inte ligga och segdra på 5:an på låga varav. Viberationer från dieselmotorn samt sviktande smörjning om hastigheten är under 80km/h gör att på tunga husbilar håller inte alltid 5:an.
        Nåja man ska inte överdriva problemet men det hkan vara bra att känna till när man ska köpa begagnat! Läs mer på MHCS:s hemsida http://www.mhcs.nu/
        / Göte J

        Comment


        • #5
          Det har du rätt i. Min har gått ca 22000 mil med samma växellåda och den växlar på fint än.

          Comment

          Working...
          X