Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyr bra går en fiat cupe i fart? 100-200 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyr bra går en fiat cupe i fart? 100-200 km/h

    Tjena jag är väldigt nyfiken att veta hur dessa bilar går uppe i fart 100-200 km/h har bara hört ett ryckte att dom ska gå rätt bra uppe i fart nån som kan bekräfta?,, sen får ni gärna skriva lite mer som kan vara bra å veta innan ett köpa av en fiat cupe


    Mvh vicke

  • #2
    En av världens snabbaste serie tillverkade framhjuls drivna bilar så den går riktigt bra till 200km/h vet jag! Har inte räknat hur lång tid det tar till 200 på min men mätaren ökar hela tiden när man har tung högerfot. Har kört 255km/h med min som max.

    Ska gå att köra ut mätaren med gtec1 chipet, dvs över 260km/h.

    Finns en sticky tråd i coupe delen på forumet där står allt du behöver veta, hittar du inte svaret ställ frågan här

    Lycka till med köpet!
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      100 - 150 gör min chippade på ca 5.5 - 5.6 sekunder.
      Vid 220-230 börjar man känna att accelerationen "avtar" när bilen är orginal, ungefär samma när den är chippad också.
      Över 240 så segar den sig upp emot 260km/h och toppfart.
      Har dock "bara" kört 245 med min, då var den orginal, det var ganska markant uppförslut, och den ökade fortfarande. Men fick bil framför mig.. Har inte testat riktigt vad den gör nu när den är chippad, men att "cruisa" i 230 är inga problem om man tycker om att se hur bensinnålen rör sig mot 0 som en äggklocka.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        Vet inte riktigt vad du menar? Den gör ju 250 så den går fort, självklart.
        Jag tycker iaf den är riktigt stabil o bra, flera timmars Autobahnkörning runt 180-200 är inga problem alls. Förutom att soppan tar slut väldigt fort..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Låg och körde med en hand på ratten ett tag (efter 3timmars motorvägsfärd, så lite hastighetsblind) och började undra varför jag var tvungen att ligga i vänsterfil konstant och varför det aldrig kom någon bakom som ville om, tills jag tittade ner på hastighetsmätaren och såg att jag låg i 170.... Så coupen är fin och stabil även i lite högre hastigheter....
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Får tacka för alla svar, nu har jag en bra uppfattning om hur bra den går uppe i fart!..

            Comment


            • #7
              Originally posted by novisen
              Låg och körde med en hand på ratten ett tag (efter 3timmars motorvägsfärd, så lite hastighetsblind) och började undra varför jag var tvungen att ligga i vänsterfil konstant och varför det aldrig kom någon bakom som ville om, tills jag tittade ner på hastighetsmätaren och såg att jag låg i 170.... Så coupen är fin och stabil även i lite högre hastigheter....
              Haha, känner igen mig där också. Att ligga i 160 - 180 är hur avslappnande som hellst, känn som man ligger och fiskör nästan.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • #8
                Det låter det. Min är ganska orolig i högre hastigheter. Man måste hålla båda händerna på ratten och vara lite allert. Minsta rattrörelse och den kastar sig fram och tillbaka på vägen. Antagligen är de väl något som är galet på min bil men jag vet inte vad.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Linus
                  Det låter det. Min är ganska orolig i högre hastigheter. Man måste hålla båda händerna på ratten och vara lite allert. Minsta rattrörelse och den kastar sig fram och tillbaka på vägen. Antagligen är de väl något som är galet på min bil men jag vet inte vad.
                  Hm, det beteendet känner jag absolut inte igen på min bil. Det kan kanske bero på dina däck, hur breda är dom?
                  Visst är den styrkänslig och det är svårt att köra i 180 utan någon form av koncentration alls, men det beteendet du nämner känner jag inte av i min förren i 200+, då är den jäkligt spårkänslig och börjar kännas nervös i styrningen och i baken. 160 är den perfekta kompromissen mellan hastighet och komfort tycker jag, förutsatt att den hastigheten var laglig i sverige och att bilen inte åt bensin då.. :P
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • #10
                    Jag har 225/35 -18 har jag för mig och de är helt nya. Så problemet ligger nog inte där. Hade väl tänkt byta bussningar och dämpare nån gång men dem byter man ju inte gärna i onödan. Det vore ju surt om jag inte skulle märka någon förbättring.

                    Comment


                    • #11
                      Min coupe gick på 225/35-18 Eagle F1. Punton däremot beter sig som du skriver, aningen toe out samt slitna länkarmar fram och bussningar som håller bakvagnsvaggan (heter det va?) gissar jag är mitt problem. Främre länkarmar är nog slitna på din coupe. Gissar att den momentstyr rätt bra när du accar också, och drar och åker om det är minsta spårighet i vägen?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Då har jag en följdfråga; Hur fort går en chippad Fiat Coupé 20vT mätarfart, för er som testat? Och när börjar ni känna att bilen går in i "väggen" och segar sig fram efter det?
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Linus
                          Det låter det. Min är ganska orolig i högre hastigheter. Man måste hålla båda händerna på ratten och vara lite allert. Minsta rattrörelse och den kastar sig fram och tillbaka på vägen. Antagligen är de väl något som är galet på min bil men jag vet inte vad.

                          Linus--->Glömt att göra en 4 hjulsinställning efter sänkningen?
                          -Coupe 16vt -95-
                          -Punto 60 -06-
                          -Alfa 156 JTS -04-

                          Comment


                          • #14
                            just det ja..gör det mycket att göra en 4-hjulsinställning efter sänkning med 3,5 cm.....när ni säger det så känner jag inte heller igen mon bil vad gäller väghållningen nu efter sänkningen...drag ganska mycker vid acc å vis små gropar

                            Comment


                            • #15
                              Man ska alltid ställa framvagnen efter sänkning, toe-in värdet ändras.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X