Announcement

Collapse
No announcement yet.

Läckande dump?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Läckande dump?

    Jag är alldeles förjäva nojig. Funderar verkligen JÄMT när jag kör Coupén om "den verkligen ska gå så här bra". Får för mig att den går lite sämre än vad den brukar göra, nojjar när jag hör minsta ljud som är konstigt och så vidare. Det är inte ett dugg kul, idag resulterade det i att jag i rent tvång till mig själv åkte ut bara för att känna om den verkligen gick bra, en tur som resluterade i 5 mils åkande och massa bensin borta, och inte var det ett dugg roligt heller. Vet att det är ruskigt dumt att hölla på som jag gör men jag kan knappt hjälpa det. :/

    Anyway, bilen svarar riktigt bra på gas och känns stark enda upp till 85% gas ungefär. Sen är det ingen riktig skillnad mellan 80 - 100% gas, känns inte som den ökar i acceleration något märkbart. Däremot ökar insugsljudet från dumpen en hel del mellan 85 - 100%. Låter som en dammsugare som suger in luft "sshhhhhhhhh". Nån som fattar vilket ljud jag menar?
    Det ljudet hörs högt, ska det göra det? Kan det vara nån slang till dumpen som sitter lite löst eller liknande?
    Jag tycker inte bilen ger samma nackvridar-känsla på 2ans växel som den brukar/har gjort. Inte sagt att den accelererar dåligt, men jag vet inte riktigt, får för mig massa saker. Det är samma där att den knappt ökar i acc mellan 85 - 100% gas vilket jag nästan är säker på att den brukar göra annars. (Var ett tag sen jag körde med den då jag tar det lungt fram till kamremsbyte)
    Fan det känns som min flickvän höller på att göra slut eller nånting, riktigt tungt i kroppen, bara för att jag inte vet om bilen går riktigt bra..
    Jag måste vara psykopat eller nånting.
    Last edited by FloRic; 9 July 2007, 22:12.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

  • #2
    Dumpen ska inte låta när du gasar. Den öppnas när du släpper gasen därav ljudet kapyyyyyyyyysch. Det ljud som du snackar kommer från turbon som suger i sig all luft den kan. Du kunde inte höra detta förut då du hade originalboxen men nu kan du det då du kör med annat.

    Du har helt enkelt vant dig vid farten och accet. Kör en gammal sunkig Trabant i en vecka så kommer du vrida både nacke och röv ur led
    Last edited by Freddan72; 9 July 2007, 22:48.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Originally posted by Freddan72
      Dumpen ska inte låta när du gasar. Den öppnas när du släpper gasen därav ljudet kapyyyyyyyyysch. Det ljud som du snackar kommer från turbon som suger i sig all luft den kan. Du kunde inte höra detta förut då du hade originalboxen men nu kan du det då du kör med annat.

      Du har helt enkelt vant dig vid farten och accet. Kör en gammal sunkig Trabant i en vecka så kommer du vrida både nacke och röv ur led
      Haha, satt och hade ett litet snack med pappa nyss. Han sa precis samma sak. Men det stämmer nog också, i början var det ju verkligen en WOW-upplevelse när man för första gången utnyttjade den magiska 3ans växel. Samma känsla igen efter att man chippad, och nu har man (jag) ju lixom vant mig, det känns nästan som "vilken bil som helst" när man gasar på eftersom jag förväntar mig en viss effekt som jag är van med.
      Ska lägga bilnycklarna på hyllan nån vecka nu och se till att fixa lite grejer med bilen tills jag kan anse mig redo igen.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • #4
        Har du lika högt laddtryck nu då? Insugsljudet är från ditt filter.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per
          Har du lika högt laddtryck nu då? Insugsljudet är från ditt filter.
          Vet inte riktigt, kommer få hem en turbotrycksmätare av cubase i slutet av veckan förhoppningsvis. Så då får jag svart på vitt om den laddar fint eller inte.
          Tidigare bilar:
          Volvo 480ES 2006-2007
          BMW 320i E30 2007-2008
          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
          + nån volvo 740 samt volvo 240

          Comment


          • #6
            Det visade sig att mina nojjor stämde trotts allt!
            En av slangarna till dumpen läcker. Använde de slangar jag fick med när jag köpte dumpen (Per ) och de var inte bra alls visade det sig. Ger man lite gas så släpper slangen ut en massa luft då den inte håller riktigt tätt. Ska byta ut den imorn och köpa riktig slangklämma, tillsammans med massa annat meckande, då bör bilen gå betydligt bättre igen! Mums vad skönt att jag hade rätt, trodde ett tag att jag faktiskt hade vant mig med bilens ohyggliga prestanda och därför kände att den inte gick riktigt som den ska. Att jag inte lärt mig att man inte kan vänja sig med en Coupés abnorma kraft.
            Last edited by FloRic; 13 July 2007, 22:26.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • #7
              Lyfter upp en gammal tråd.

              Upplever lite samma problem som FloRic, att bilen går "lite sakta". Men kan även vara inbillning. Har testat att rengöra EBV, nollställa styrsystemet osv utan resultat. Hursomhelst så ska jag köpa en ny dump nu i dagarna då jag tror att den kan vara problemet, om det nu finns något vill säga :/

              När jag kör på låga varv och växlar hörs ett något ojämnt dumpljud. Över 3000 varv är det ett piskande och klart dumpljud. Likadant som om jag släpper gasen lite grann, då hörs det hur den dumpar luft i omgångar. Är det normalt?

              Sedan när det gäller laddtrycket så laddar den på ca 0,8b upp till 5000 varv då den sjunker ner till 0,5b. Normalt att den tappar laddtryck, eller är det ett teckan på läckande dump? Sedan har jag öppet luftfilter som inte sitter fullt så tajt som jag önskar, kan den påverka?

              Någon som bytt dump och blivit av med liknande problem, isåfall är det svårt? Är långt ifrån någon meck så om någon vill dela med sig av sina erfarenheter av hur man byter den vore jag väldigt tacksam!
              Fiat Coupé 20v turbo -98

              Comment


              • #8
                Floric, va synd med slangen. Skälet till att de användes var att rören på Evo-dumpen är mkt större än originaldumpens så dessa slangar passade bra pga olika diametrar. Men jag hade inget läckage, hade du fått fast dem riktigt?
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Originally posted by FloRic
                  Det visade sig att mina nojjor stämde trotts allt!
                  En av slangarna till dumpen läcker. Använde de slangar jag fick med när jag köpte dumpen (Per ) och de var inte bra alls visade det sig. Ger man lite gas så släpper slangen ut en massa luft då den inte håller riktigt tätt. Ska byta ut den imorn och köpa riktig slangklämma, tillsammans med massa annat meckande, då bör bilen gå betydligt bättre igen! Mums vad skönt att jag hade rätt, trodde ett tag att jag faktiskt hade vant mig med bilens ohyggliga prestanda och därför kände att den inte gick riktigt som den ska. Att jag inte lärt mig att man inte kan vänja sig med en Coupés abnorma kraft.
                  Vart det någon skillnad efter att du fixat det? Hur kom du fram till att det var slangen som läckte? någon som gasade på tomgång?
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Fuel
                    Vart det någon skillnad efter att du fixat det? Hur kom du fram till att det var slangen som läckte? någon som gasade på tomgång?
                    Vart en riktigt stor skillnad! Ungefär som skillnaden ochippad - chippad. Kände direkt att den hade mer och ge och var varvvilligare efter att jag fixade läckan. Vi kom fram till att det var problemet genom att någon gasade på tomgång och sedan släppte gasen, då både hördes och syndes det att en av slangarna tröck ut en massa luft.
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • #11
                      Floric, du nämnde inte i början att du bytt dump. Kanske är bra om man informerar om det innan man börjar nojja sig
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment

                      Working...
                      X