Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bankörning på Kinnekulle med Alfaklubben 4 augusti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ska försöka komma ihåg pumpen. Jag sover på vandrarhem i närheten. Orkar inte köra 35 mil från Stockholm på morgonen. Har inte hunnit fixa mer camber fram (camberskruvarna gav ínte så mycket som utlovades) men svetsat nytt insug med kallare luft och mindre förluster.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #17
      Originally posted by TurboB
      Ska försöka komma ihåg pumpen. Jag sover på vandrarhem i närheten. Orkar inte köra 35 mil från Stockholm på morgonen. Har inte hunnit fixa mer camber fram (camberskruvarna gav ínte så mycket som utlovades) men svetsat nytt insug med kallare luft och mindre förluster.
      Nytt insug?? Det låter intressant

      Själv kommer jag till Kullen med nya Bilsteindämpare och ny bakre krängningshämmare på 22 mm. Ska få cambern (samt övriga vinklar) iställt imorgon bitti. Vilka camberbultar har du, H&R?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Tror det var Monroe. KG knutsson säljer dem via Autoexperten, Mekonomen och några fler. Det står +-3 grader: tjenahej bara! Uppskattningsvis 1 grad max i verkligheten. Funderade ett tag på att skaffa ett par till och byta även nedre bulten och vända den åt andra hållet för dubbel effekt s.a.s. men det har inte blivit av. Funderar på att genomföra min ursprungliga ide med att fila övre hålet i stötdämapren avlångt och sedan ha en uppsättning kilar för olika camber som man sätter mellan stötdämparen och navet upptill. Hinns inte med nu i alla fall (å på kullen behöver man verkligen mycket camber...tusan också).
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #19
          Jag har Monroe Magic Camber. Var hos Pekkas imorse och fick allt inställt. Fick -1.5 grader camber och 1 mm toe out. Körde i några rondeller efteråt och kan meddela att skillnaden är enorm Så jäkla gött!!! Men några -3 grader fanns det ingen chans till att få. Jag ville ha -2 men fick nöja mig med -1.5.

          R-däcken åker på idag. Det ska bli så kul att köra på bana igen. Har haft abstinens sedan Skåneträffen
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Jag förstår att suget är stort. Själv fuskade jag på Sviestad i mitten på juli men nog känns det att det är dags. Ska se om jag hinner skaffa ett par Magic Camber till i morrn innan jag åker ner.

            Sugen att se vad veckans svetsjobb ger för resultat i praktiken.
            Attached Files
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #21
              Kul Freddan att du e med i matchen nu!

              Fint rör där magnus, har du märkt nån skillnad? Typ minskat turbolag?
              Har tänkt samma sak själv men har kvar filterboxen så det är bara lite rakare.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #22
                Back from the track

                Min bil fungerade mycket bra idag. Bra grepp från däcken och suveränt chassi. Camber, toe out och alla nya chassidetaljer har verkligen förändrat bilens balans och grepp. Bromsarna fungerade också mycket bra idag. Tror jag och TurboB var nere på 1.07 tider under fjärde passet (av totalt fem). Längtar redan till Mantorp Park
                Attached Files
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #23
                  Solig dag och välordnad träff!

                  Jag körde:

                  Framhjuls-drifting Royale !!

                  Slängde på mina gamla originaldäck på mina 16"are. Pirelli med bra mönster.
                  Men vad hjälper det när värmen stiger...
                  Så jag var inte speciellt snabb i kurvorna...
                  Gled längre och längre ut för varje varv som gick.
                  Men bilen flåsade på väldigt bra på rakorna!
                  Synd att det bara finns en på Kinnekulle...

                  I vilket fall en rolig dag!

                  Får börja spara ihop till R-däck nu...

                  Inga action-bilder.
                  Bara pose-bilder från depån.
                  Jag och Freddan filmade lite. Får se om det kan bli nåt käckt av det...
                  Attached Files
                  Coupé 20VT LE -99 Svart
                  Camaro V8 1LE -14 Röd
                  Huracan V10 610-4 -14 Grå
                  Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                  Comment


                  • #24
                    TurboB
                    Attached Files
                    Coupé 20VT LE -99 Svart
                    Camaro V8 1LE -14 Röd
                    Huracan V10 610-4 -14 Grå
                    Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                    Comment


                    • #25
                      Poserande fiatar
                      Attached Files
                      Coupé 20VT LE -99 Svart
                      Camaro V8 1LE -14 Röd
                      Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                      Comment


                      • #26
                        Alx var tvungen att hålla igen på sina gatdäck. Jag vet hur det känns när det inte händer nånting vare sig när man bromsar eller vrider på ratten. Det är otroligt vilken skillnad det är mot R-däck. Freddan däremot har verkligen fått stil på körningen. Jag kör inte ifrån honom längre utan kan om jag tar i som bäst hålla jämnt.

                        Jodå, insugningsröret/rören gör stor skillnad. Jag lägger upp en projekttråd på min bil dom närmaste dagarna där det kommer mer bilder, bakgrund och beskrivning om den första motorprestandahöjande åtgärd jag gör på Coupen. Förrut har jag bara fixat funktion och chassie men nu finns det snart inte mer jag kan göra utan har nu gett mig på motorn.
                        Det är meningslöst att prata hk utan att bänka motorn före och efter varje mod men jag kommer upp i närmare 190 innan inbromsningen "under bron" på Kinnekulle vilket är mer än 10 km/h mer än förrut. Det är mycket lättare att ta ur de sista 500-1000 varven på varje växel och den varvar lätt ur hela vägen till 6500 rpm vilket den inte gjorde förrut. Jag har räknat lite på det och orginalinsuget är gravt restriktivt för alla effekter över 180 hk. 20vt är lite bättre men inte mycket.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by alx
                          Poserande fiatar
                          Hur snyggt är det inte med mörkgråa Plusfälgar?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by TurboB
                            Alx var tvungen att hålla igen på sina gatdäck. Jag vet hur det känns när det inte händer nånting vare sig när man bromsar eller vrider på ratten. Det är otroligt vilken skillnad det är mot R-däck. Freddan däremot har verkligen fått stil på körningen. Jag kör inte ifrån honom längre utan kan om jag tar i som bäst hålla jämnt.

                            Jodå, insugningsröret/rören gör stor skillnad. Jag lägger upp en projekttråd på min bil dom närmaste dagarna där det kommer mer bilder, bakgrund och beskrivning om den första motorprestandahöjande åtgärd jag gör på Coupen. Förrut har jag bara fixat funktion och chassie men nu finns det snart inte mer jag kan göra utan har nu gett mig på motorn.
                            Det är meningslöst att prata hk utan att bänka motorn före och efter varje mod men jag kommer upp i närmare 190 innan inbromsningen "under bron" på Kinnekulle vilket är mer än 10 km/h mer än förrut. Det är mycket lättare att ta ur de sista 500-1000 varven på varje växel och den varvar lätt ur hela vägen till 6500 rpm vilket den inte gjorde förrut. Jag har räknat lite på det och orginalinsuget är gravt restriktivt för alla effekter över 180 hk. 20vt är lite bättre men inte mycket.
                            Det är tack vare det finfina chassit som jag kan hålla uppe tempot. Synd att det var så skitigt på banan på sista passet annars hade jag jagat dig
                            Jag höll 180 innan jag släppte på gasen och bromsade lite lätt innan bron. Men 190-195 är fullt möjligt med min kärra. Det gäller bara att våga gasa de sista metrarna innan bron.
                            Som jag sagt tidigare så kommer jag aldrig köra på bana utan r-däck. Det är som natt och dag. När alx sitter och väntar på att kurvan ska ta slut för hans däck skriker och letar desperat efter grepp, så kan jag pressa och känna ett rejält drag ut ur kurvorna. Speciellt Kvarnkurvan, fasen vilket skillnad mot innan. Motorn bara matar på med kraft och däcken har inga problem med fästet. Så nice
                            Hann med att kolla insugstempen ett pass och jag hade 35 grader C. Tror utetempen låg då på ca 20 grader C.

                            15:e september är sista körningen för i år. Känns lite trist men samtidigt ska det bli riktigt kul att få köra på Mantorp, som ska bättre passa oss med turbomotorer
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Håller ni inte fullt under bron? :-)
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Ante
                                Håller ni inte fullt under bron? :-)
                                Jag brukar bromsa lite innan (som jag sa tidigare), sen ger jag grundgas för att flytta balansen bakåt och vid apex gasar jag fullt. Och apex för mig är under bron så JA jag håller fullt hehe
                                Det luriga med denna del av banan är att det går som fortast och kurvan är blind. Du vet inte vad som lurar efter bron. Hade jag vetat att det var grönt och inget var i vägen så hade jag gått på fullgas mycket tidigare. Har du kört mycket på Kinnekulle Ante?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X