Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ett tips till er alla som har problem med för lågt laddtryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ett tips till er alla som har problem med för lågt laddtryck

    Skulle höja laddtrycket lite till idag tänkte jag.

    Men vad jag än gör så laddar bilen inte mer än 0.6-0.7 bar. Tittar överallt men hittar ingen orsak. Ser inga läckor, ingenting etc.

    Sen kom jag på att vid ihopsättningen av bilen så provade min kompis att ge fullgas och jag tyckte inte riktigt att spjällhuset öppnades fullt.
    Så när jag väl körde så tröck jag ner gaspedalen hårdare än vanligt. Och se på fan, laddtrycket gick upp till 1-1.2bar på en gång.

    Nu behöver ni inte ha samma fel, men kan vara bra sak att kolla, jag får justera min.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

  • #2
    Ska försöka förklara hur min uppför sig...

    Stampar jag plattan i mattan så kommer grundtrycket och sen börjar den ladda och när den nått till 1.2 - 1.3bar studsar den tillbaka till 0.9 bar.

    Trampar jag på gasen lugnt då åker den till 1.2 bar och sedan sjunker den i takt med att jag trycker på pedalen. Alltid är det samma sak och samma laddtryck.

    Efter att Jonas påpekade wastegaten så måste det vara det som är felet på min den kan helt enkelt inte hålla tätt.

    Om Jonas kunde vara snäll och posta bild på hur han satte en provisorisk fjäder som stänger wastegaten ordentligt vore jag glad så kan jag oxå testa
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Originally posted by 84jr0
      Ska försöka förklara hur min uppför sig...

      Stampar jag plattan i mattan så kommer grundtrycket och sen börjar den ladda och när den nått till 1.2 - 1.3bar studsar den tillbaka till 0.9 bar.

      Trampar jag på gasen lugnt då åker den till 1.2 bar och sedan sjunker den i takt med att jag trycker på pedalen. Alltid är det samma sak och samma laddtryck.

      Efter att Jonas påpekade wastegaten så måste det vara det som är felet på min den kan helt enkelt inte hålla tätt.

      Om Jonas kunde vara snäll och posta bild på hur han satte en provisorisk fjäder som stänger wastegaten ordentligt vore jag glad så kan jag oxå testa
      Kanske är dags för dig att gå med oss stora grabbar då och byta turbo :-)
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Japp, kollade detta på min efter en stor diskussion på fccuk för några år sen... Den öppnade fullt dock.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by Fuel
          Kanske är dags för dig att gå med oss stora grabbar då och byta turbo :-)
          Inte dumt alls men varför byta turbo om wastgaten är kass
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Äh, trevligare helt enkelt :-)

            Jag har lite småsvårt o dock förstå varför en kass wastegate skulle ge ett såpass "hoppande" fenomen. Ett enkelt sätt att kolla den på är att lossa turbon från downpipen så du ser wastegaten och sen provtrycka försiktigt med en kompressor i wastegateklockan och se hur den beter sig vid öppning och stängning.

            Det är inte så att din dumpventil inte håller tätt vid just höga laddtryck ?
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • #7
              Originally posted by Fuel
              Äh, trevligare helt enkelt :-)

              Jag har lite småsvårt o dock förstå varför en kass wastegate skulle ge ett såpass "hoppande" fenomen. Ett enkelt sätt att kolla den på är att lossa turbon från downpipen så du ser wastegaten och sen provtrycka försiktigt med en kompressor i wastegateklockan och se hur den beter sig vid öppning och stängning.

              Det är inte så att din dumpventil inte håller tätt vid just höga laddtryck ?
              Jag har inte gått på min dump än... den låter bra när den dumpar men det är inte säkert att den är tät
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Fan Almir. Tar ju 15min att kika? Du kan få prova med en nästan sprittans org dump med förstärkt membran som det så fint heter om du kommer förbi ^^

                Blir det bra så får du den för en två hundring


                //PP
                Porsche 996 C2 -00
                Volvo V60 D3 -12

                Comment


                • #9
                  Originally posted by ParkPre
                  Fan Almir. Tar ju 15min att kika? Du kan få prova med en nästan sprittans org dump med förstärkt membran som det så fint heter om du kommer förbi ^^

                  Blir det bra så får du den för en två hundring


                  //PP
                  Jag har inte tid håller på packar åker bort imorgon. Kanske bra att coupen laddar mindre - driftsäkrare när den ska få rulla 600mil

                  EDIT: Jag kan kika förbi och pröva dina plus stolar och om de sitter bra i min coupe så får jag köpa loss de för några 100-lappar
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Är det inte lättare att kolla wastegaten genom att rycka slangen från EBVn till den? Klarar du 1.2bar då borde det inte vara där väl?
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by novisen
                      Är det inte lättare att kolla wastegaten genom att rycka slangen från EBVn till den? Klarar du 1.2bar då borde det inte vara där väl?
                      '

                      Visst är det ett sätt att kolla det.. men om det nu visar sig att anledningen till att hans laddtryck hoppar från 1.2 bar till 0.9 bar är knack.. så är det ingen bra idé.. då slutar han med en trasig motor.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • #12
                        Ett annat tips är att läsa av felkoder. På min coupe ligger ett felkod på Pressure sensor. Vad jag kunde luska fram i verkstads manualen och FCCUK finns det bara en pressure sensor och det är Atmospheric pressure sensor. Den justerar turbotrycket i korta drag. Se utdrag från verkstadsmanualen nedan.

                        Enligt uppgift från FCCUK så stannar turbotrycket vid 0.9 bar om man tar bort denna sensor eller om den är trasig - med andra ord precis vad min coupe gör.

                        Vad jag inte vet är om man kan mäta på den och se att det är just den är trasig, tänkte höra om någon här kan hjälpa till? Annars ska jag få låna en frisk sensor och testa med.

                        Förresten kan jag inte ens hitta denna sensor i ePer, någon som klarar av det posta gärna art. nr.
                        Attached Files
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Den är det i real life
                          Attached Files
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            5997041 tror jag det ska vara.

                            Panda 169

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Jim
                              5997041 tror jag det ska vara.
                              Ser rätt ut. Tack!
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X