Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fläkt + säkring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fläkt + säkring

    Tja

    Nu är det tid för jävlande igen, var ute o körde en sväng så lägger bara kupefläkten av, helt plötsligt. Har köpt ett nytt motstånd för nån vecka sedan, just eftersom den bara funkat på fjärde läget i ett år så tänkte jag att jag får ta o fixa det, och den har funkat finfint.

    Nu det här. Funkar inte på en enda hastighet, stendöd mao trodde jag. Men, så när jag trycker in AC knappen (motorn avstängd) så börjar fläkten väldigt snurra väldigt sakta, men händer fortfarande inget när man vrider på reglaget.

    Det jag undrar är om fläkten har någon säkring, kollade igenom säkringsdosan och hittade inga som var kassa. Däremot hittade jag en som smält helt och hållet, men den sitter mellan två kablar utanför säkringsdosan så att säga. Inte den blekaste aningen varför, vad den går till och om den kanske går till fläkten?

    Kan det vara att det sitter en säkring separat för när man trycker in AC knappen, och när man inte gör det. För som sagt, den verka rju inte stendöd, eftersom den spinner igång motsvarande 1an på reglaget när AC knappen trycks in, men annars funkar den inte överhuvudtaget.
    Attached Files
    Last edited by Joksi; 26 August 2007, 19:08.
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Någon som vet hur "signalen" från reglaget skickas till fläkten? Går det via en "huvudsladd" till tändningslåset och sen vidare? Antagligen går den ut till motståndet bredvid fläkten, men eftersom det innan var paj och då funkade ändå fyran vilket innebär att den går "runt" moitståndet då, så bordet det funka nu med på fyran ifall att motståndet av någon konstig anledning redan skulle pajat. Men det funkar ju inte...

    Fattar inte hur de bara kan ha dött den vägen så att säga...uppenbarligen funkar ju fläkten eftersom när man trycker AC knappen så skickas det ström till fläkten. Hmm...
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #3
      Sladden och säkringen som smält, som sitter bredvid säkringsdosan, verkar visst vara till fläkten ja!
      Jag rykte loss "säkringshållaren" som håller ihop sladdens två ändar, eftersom allt är så gott som oanvändbart eftersom det smält. Jag virade ihop kablarna med lite eltejp lite snabbt, och se där nu spinner fläkten på igen.

      Frågan är nu, eftersom de här säkringen har smält och jag har fått byta ut den ett antal ggr tidigare av samma skäl, är det dumt att köra kablarna direkt ihop tejpade och skita i en säkring?
      Något gör ju uppenbarligen att denna säkring på dessa kablar smälter, och inte bara smäller.

      Jag skulle uppskatta om någo n kunde titta i sin bil ifall samma lösning finns där, eller om det kanske är så att det är ett pill någon tidigare ägare sysslat med i min bil. Alltså denna röda slagg med en grön 30A säkring.

      En annan sak jag tänkte på också, är att försöka sitta på en ny säkringshållar eistället för eltejpen, och sättta dit en 40A eller liknande. Jag vet ju egentligen inte om det är original, likväl om den säkringen som alltid suttit där är av rätt styrka, 30A alltså. Antingen smälter den för att den är för svag, eller för att det finns något skumt fel...?

      Vad tror ni?
      Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
      Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

      Mvh
      Joksi

      ¤ Garaget.org

      ¤ Joksi.net

      Comment


      • #4
        ...

        ...läs hur jag fixade det!

        Precis framför spolardunken sitter på våra 16vt 4 st. relän. Har för mig att det var det andra uppifrån som behövdes bytas. Kostar ca. 60:- om man inte gjorde som jag, lämnade in på felsökning à 2 lax......

        Lycka till!
        /Giallo Ginestra

        Comment


        • #5
          Japp, vet om sedan tidigare när jag varit o kollat där att det sitter relän. Men relä till vad syftar du på?

          Jag har ju problem med en sladd som sitter ihop med en säkring, på 30A, som hela tiden ryker. Och nu undrar jag om jag ska skarva ihop sladden, utan säkring istället. Det är alltså en sladd bredvid säkringslådan vid pedalerna.

          Frågan då är om hela bilen kan brinna upp, eller om det bara är så enkelt att 30A säkringen är fel och för svag.

          Därför jag frågade om någon kunde titta i sin bil, och se om det finns hos er också, eller om det är något ihoppillat på min...
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Om 30A ryker hela tiden, eller smälter (? läste lite snabbt) så skulle inte jag våga ta bort den.... 12V och 30 ampere är 360W, tvivlar på att fläkten skulle behöva det, leta efter kortslutningar. Har det gått så mycket ström att säkringen smälter kanske sladdarna till fläkten smält ihop delvis också? Men jag skulle inte våga ta bort säkringen i alla fall.

            edit: Jag har säkert fel som vanligt, men tycker att 30A låter som väldigt mycket ström......
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              ...

              ...vad står det i handboken?
              /Giallo Ginestra

              Comment


              • #8
                Hur menar du? Om vadå?
                Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                Mvh
                Joksi

                ¤ Garaget.org

                ¤ Joksi.net

                Comment


                • #9
                  ...

                  ...vilken säkring du ska ha sittandes där menade jag.
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    Ingen aning, verkar inte omnämnas så vitt jag förstår, det står på tyska.

                    Men hade inne den under dagen hos en elkunnig kille, han ska tydligen ha ordnat upp de nu. Får höra va de va för problem
                    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
                    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

                    Mvh
                    Joksi

                    ¤ Garaget.org

                    ¤ Joksi.net

                    Comment

                    Working...
                    X