Announcement

Collapse
No announcement yet.

Oops up

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Originally posted by viksson
    Saxat.

    "Malpassi linjär reglerbar justerad till 3-3.1 bar vilket ger något mer bensin än nödvändigt men motorstyrningen tar hand om diffen."

    Puss puss.
    Jo men en 1:1.2 eller en 1:1.4 är ju också linjär. Lutningen på linjen är ju bara justerad en smula
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #47
      Diagram.
      STD standard
      384 är en 1:1.2
      384 HR är en 1:1.4
      Attached Files
      Last edited by Freddan72; 12 September 2007, 18:11.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #48
        Originally posted by Freddan72
        Diagram.
        STD standard
        384 är en 1:1.2
        384 HR är en 1:1.4
        Den är inte linjär i förhållande mot turbotrycket.

        Om vi tittar på diagramet ovan som exempel.

        En 1:1 ger vid 1bar laddtryck 4bar bränsletryck och vid 2bar laddtryck 5bar bränsletryck.

        1:1,4 ger vid 1bar laddtryck ca 5,2bar bränsletryck och vid 2bar hela 7bar bränsletryck och inte 6,2 som en 1:1 btr skulle göra.

        Men det visste ju du redan, du ville bara se om jag var nykter.

        MVH/Jonas

        Click here to visit Raceitaly
        ______________
        Fiat Coupe 20VT Plus -99
        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
        Acura Legend 3,2l V6 -91
        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
        Murphy´s law.

        Comment


        • #49
          Originally posted by viksson
          Den är inte linjär i förhållande mot turbotrycket.

          Om vi tittar på diagramet ovan som exempel.

          En 1:1 ger vid 1bar laddtryck 4bar bränsletryck och vid 2bar laddtryck 5bar bränsletryck.

          1:1,4 ger vid 1bar laddtryck ca 5,2bar bränsletryck och vid 2bar hela 7bar bränsletryck och inte 6,2 som en 1:1 btr skulle göra.

          Men det visste ju du redan, du ville bara se om jag var nykter.

          MVH/Jonas

          http://sv.wikipedia.org/wiki/Icke-linj%C3%A4r

          http://matmin.kevius.com/linje.html
          Last edited by Freddan72; 12 September 2007, 19:50.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #50
            Du har helt rätt Freddan. Men du vet också att i webbsidornas gilla värld benäms Denna typ av btr som progressiv fast den i matematiska termer inte borde göra det.

            t ex. saxat från Misab.

            "Progressiv Bränsletrycksregulator. Ökar bränsletrycket 1:1,4 när turbon laddar. Progressiv som gör att bränsletrycket ökar mer än trycket i insugningsröret."

            eller

            "Bränsletryckregulator för insprutning
            och turboladdning ers. standard. 1:1, dvs ger linjärt bränsletryck som följer trycket i insugningsröret ."

            Hoppas vi alla kan sova skönt nu. Jag måste bli av med min feber tills i morgon bitti.


            /Jonas
            Click here to visit Raceitaly
            ______________
            Fiat Coupe 20VT Plus -99
            Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
            Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
            Acura Legend 3,2l V6 -91
            SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

            "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
            Murphy´s law.

            Comment


            • #51
              Jag är helt med på hur du resonerar. Jag menar bara att en progressiv BTR fortfarande är linjär men att "utväxlingen" är ändrad till 1:1.2 eller 1:1.4 i stället för 1:1.

              Sen så hade det ju varit kul om Magnus berättat för oss vilken han skaffat
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #52
                Magnus.
                Vakna nu. Du kan inte ligga i garage hela natten och sedan lata dig hela dagen.

                Click here to visit Raceitaly
                ______________
                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                Acura Legend 3,2l V6 -91
                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                Murphy´s law.

                Comment


                • #53
                  Det var en j-a gafflande. Har ni inte klarat ut det än?
                  1:1 eftersom bilen är mappad för konstant bränsletryck. Om jag kör pysventil så skulle man egentligen haft progressiv för att den inte ska gå för fett på låga varv men en BTR är, hur man än använder det, ett grovt och trubbigt instrument.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #54
                    Projektstatus

                    Jag blev av med min lånebil så jag måste fixa iordning och besikta vinter-Alfan så den gula kan åka in i garaget och få huven nerfraktad till verkstan igen. Så fort jag har nåt att åka i slutför jag avgjutningen. Det tar väl två veckor att få Alfan gatlegal.

                    Formen till ytterhuven är klar den ska bara stagas upp lite innan man kan börja gjuta. Sen ska jag gjuta av ett innerskal av huven men det blir grövre och rimligen betydligt mindre jobb. Sen tar det ju tid att göra alla misstag i början. Men jag börjar få snits på det. Jag håller på med dörrarna också och status är ungefär detsamma. Formarna till skalen är klara men innerformen återstår.
                    Tanken är att epoxi:a ihop ytter- och innerform för att få det formstabilt. Fönsterramarna blir knepiga så vi får se hur det går.

                    Vad gäller chipningen så har det hittills gått åt pipan. Inte ens en fil som är specifikt till min box 194.03 funkade när jag brände den häromdagen. Evo-kopiorna är avsedda för 194.04. Har nu tankat ur både orginalchippet och ett Evochip och ska plocka upp det i en mappeditor. Det är rätt mycket jobb att spåra allt styrprogrammet gör. Den version av 68CH11 som används har dock inget PROM i sig vilket innebär att all programkod som körs hämtas från EPROMet och kan disassembleras. Det var ungefär 100 år sen man höll på med programmering av mikrocontrollers men det kanske är dags att damma av kunskaperna. Jag och min kompis lyckades i alla fall hitta startvektorn. Eventuellt har jag ett promsimuleringsprogram där man kan få upp mapparna.

                    Suck! Varför måste allt vara så d-a krångligt jämt. Varför kan man inte köpa ett chip och så funkar det?
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #55
                      Så du är inte nöjd med den laddtryckshöjning du gjort?
                      Du vill helt enkelt kunna ladda mer än 1.2 bar och ha en mapp som stödjer det
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment

                      Working...
                      X