Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamrems byte utan Fiatverktyg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamrems byte utan Fiatverktyg

    Här har ni bildbevis att det INTE blir hundra när man byter kamrem själv utan fiatverktyg .

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/579420070903.jpg

    Notera hur mycket insugskamaxeln sitter fel OBS den sitter inte endast ett kugg fel den sitter ett och ett halvt kugg .
    Last edited by Jamo; 3 September 2007, 23:34.

  • #2
    Nu vet jag inte vilken bil du syftar på, men på en 16vt coupé spelar det ingen roll. Då det enda "fiat verktygen" används till är att spänna spännrullen och låsa veven.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #3
      Originally posted by Fuel
      Nu vet jag inte vilken bil du syftar på, men på en 16vt coupé spelar det ingen roll. Då det enda "fiat verktygen" används till är att spänna spännrullen och låsa veven.
      Stämmer på 16vt .
      Det här gäller dom nyare motorer ca 1996 och nyare tex 1,8 i barchetta , Stilo . bravo/a samt marea . 2,0 20v Coupe samt marea

      Comment


      • #4
        Kan någon förklara det där. Har lite svårt att förstå att man inte skall kunna justera kammarna utan specialverktyg. Det måste väl ändå gå att ställa dem rätt med hjälp av mätklocka och gradskiva?

        Comment


        • #5
          det går att få dit kamremen utan fiat org verktyg helt rätt dock inte något jag rekomenderar

          då det väldigt lätt blir lite fel och bilen går illa efter det

          jag har byt säkert 40-60 fiat kamremmar jobbar på fiat verkstad gjort detta sedan 5 år tillbaka

          finns även en risk med att ta av kamremmen innan motorn e inställd för kammarna kan "tippa" över då dom kan stå på tryck och har varit med om att ventilerna kan bli knäckta utav detta så om ni ska byta kamrem se till att veta vad ni gör så ni inte får dyra motorrep bara för nin skulle spar in arbetskostnaden

          att byte kamrem på en coupe/baravo/marea 5cyl kostar en slant tyvärr men det är av en viss anledning

          4cyl fiat är ganska human i pris att få bytt på verkstad
          "i live for italian cars"

          Comment


          • #6
            På barchettan har jag bytt och den vred sig p.g.a. av att den rörde sig, gäller att göra riktiga markeringar innan, och problemet med variabel ventilstyrning är att den kan röra sig ändå, själva kammen men inte skivan. Det måste man ha koll på.
            Fiat Punto GT - Turbo for fun

            Comment


            • #7
              Originally posted by glenn
              det går att få dit kamremen utan fiat org verktyg helt rätt dock inte något jag rekomenderar

              då det väldigt lätt blir lite fel och bilen går illa efter det

              jag har byt säkert 40-60 fiat kamremmar jobbar på fiat verkstad gjort detta sedan 5 år tillbaka

              finns även en risk med att ta av kamremmen innan motorn e inställd för kammarna kan "tippa" över då dom kan stå på tryck och har varit med om att ventilerna kan bli knäckta utav detta så om ni ska byta kamrem se till att veta vad ni gör så ni inte får dyra motorrep bara för nin skulle spar in arbetskostnaden

              att byte kamrem på en coupe/baravo/marea 5cyl kostar en slant tyvärr men det är av en viss anledning

              4cyl fiat är ganska human i pris att få bytt på verkstad
              Det var tur att jag såg detta för jag håller på med ett litet projekt med en bravo 2,0 hgt som det ska i en turbo och tänkte skruva på toppen och kamen själv men efter jag såg detta så blev jag osäker. vad brukar ett kamremsbyte gå på? och tror du att man kan lämna in enbart motorn?

              Comment


              • #8
                Kan man få det "lite fel"? Trodde att antingen går det runt eller också slår det i? Eller kan man få kammen fel på rätt kugg så att säga?
                Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by novisen
                  Kan man få det "lite fel"? Trodde att antingen går det runt eller också slår det i? Eller kan man få kammen fel på rätt kugg så att säga?
                  Ja det går .

                  Comment


                  • #10
                    ok

                    Köpte precis en Uno 91 där ägaren nyligen bytt kamrem själv genom att följa "anvisningar i boken". Den rullar utan problem och jag brukar köra den in till stan och tillbaka osv.. Men om nåt skulle vara knas med hans kamremsbyte, då måste det väl visa sig på en gång. Jag kan väl inte köra omkring så som jag gör nu utan att det borde skett en olycka redan???

                    Comment


                    • #11
                      En chimpans kan byta kamrem på en UNO. Om du tycker den går OK så är allt frid och fröjd.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        busta_rhyme, varför heter du inte busta_rhymes?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Men till o med biltema har ju ett verktyg nu att låsa kamdreven om man ska byta kamrem ju

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by SmurfMan
                            Men till o med biltema har ju ett verktyg nu att låsa kamdreven om man ska byta kamrem ju
                            Ingen bra de'. Läs vad Freddan_BA beskrev.
                            Ska det göras rätt så ska kammarna fixeras och inget annat precis som Glenn skrev.
                            Fiat 500
                            Fordson Super Dexta -64
                            Kawasaki Z1A
                            Kawasak GPz1100A2
                            Suzuki Grand Vitara -11
                            Suzuki T500R

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by wingnut
                              Det var tur att jag såg detta för jag håller på med ett litet projekt med en bravo 2,0 hgt som det ska i en turbo och tänkte skruva på toppen och kamen själv men efter jag såg detta så blev jag osäker. vad brukar ett kamremsbyte gå på? och tror du att man kan lämna in enbart motorn?
                              att bara lämna in motorn för kamremms byte är att föredra om det är en 2.0l motor då det är själva demonteringen som är dyr.

                              det är väldigt trång med en 2.0l motor i en bravo så hör med din närmaste fiat verkstad om dom kan ta i mot en lös motor

                              gör inte dom dem så hör av dig till mig så fixar jag det åt dig att skruva på toppen och kamaxlarna kan du göra själv se bara till att motor står i linje dvs kolvarna står på samma höjd

                              lycka till
                              "i live for italian cars"

                              Comment

                              Working...
                              X