Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt åka fort!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tänkte jag skulle göra det lite lättare för alla andra som tänkt byta bränslepump på sin 16vt. Finns även en guide på http://www.coupe.v666.co.uk/Welbro%...fuel%20pump.htm men den var inte till mycket hjälp för min del. Pumpen som jag valt att monterat istället för original är en walbro 255.
    Behöver jag säga att jag inte tar något som helst ansvar för vad som kan hända, är du osäker be någon kunnig göra arbetet!!

    Att byta pumpen är rätt lätt när man vet hur man ska göra. Tyvärr är det mycket små jobbiga saker vilket lätt gör att tiden drar iväg. Räkna med att allt tar ungefär 2 timmar (har du tur tar det max 20 min).

    Bra att ha saker: Hylsnyckel med hylsa 10, 13 samt förlängare, skruvmejsel, stjärnmejsel, en bit 8mm bränsle slang, slangklämmor (minst en som är 54mm, sen en hög som passar 8mm bränsleslangen, har för mig jag använde 9-13mm), riktigt vass kniv, skjutmått, kontakt som passar nya bränslepumpen alt en kabelsko som passar minuspolen på nya pumpen, nya kablar(frivilligt), polygrip, hammare, insexnycklar(ev torx kommer inte ihåg) NÄSTAN TOM TANK!!

    Börja med att koppla bort all ström från bilen. Lossa mattan i bagagen för att komma åt den svarta luckan som sitter med 3 skruvar. Lossa luckan och titta på hur bränsleledningarna sitter fast. Sitter de med en brygga använd denna guide. Sitter de med fästen så som på bilden i guiden http://www.coupe.v666.co.uk/Welbro%...fuel%20pump.htm använd då denna guide istället.

    Lossa båda kontakterna som sitter med en liten hake. Var försiktig så inte plasten spricker Lossa bryggan som håller fast båda bränsleledningarna och dra kontakten rakt upp (sitter bara fast med två o-ringar). Var beredd på att det kommer spruta bensin så lägg gärna en trasa eller något runt.
    Dra sedan ur den tunna slangen
    Lossa sedan den sista ledningen (lossa klämman och skjut röret åt sidan).
    Nu är hela bränslepumpen fri från slangar, kablar etc.

    Det är nu som det roliga börjar. Om du lyckas lossa den vita brickan med grön kontakt (bränslemätaren) kommer du kunna spara mycket arbete. Pröva lossa denna genom att placera skjutmåttet i de båda hållarna och vrid motsols, mycket (Sitter små klackar som man måste över) Har du något annat verktyg som passar bättre använd isåfall detta! Ifall du lyckas lossa bränslemätaren (vilket inte jag gjorde) är det bara att lyfta denna rakt upp.

    Lossa nu den stora plastringen som håller fast pumpen i tanken. Till detta använde jag en hammare och förlängaren till hylsnyckeln. Givetvis går det och använda andra icke vassa saker såsom en träbit men detta var inget jag hade tillgängligt. Ringen sitter troligtvis mycket hårt (gjorde min i alla fall) så det gäller att inte vara finkänslig. Akta dock så du inte slår fel och spräcker ringen!

    Har du lyckats få loss tankmätaren kan du pröva lyfta hela paketet rakt ur tanken. Kommer dock vara rätt tajt men plast är lite flexibelt

    Om du inte fått loss tankmätaren eller helt enkelt inte får ur paketet ur tanken (dåligt tålamod) Hissa upp bilen och lossa de bakre skruvarna som håller tanken samt den främre. Skruvarna behövs inte skruvas ur helt (allt beror på hur mycket utrymme du vill ha). Lossa även tanklocket för att få ner tanken lite mer om du vill.
    Nu ska det inte vara några problem att lirka ur pumphuset ur tanken med tankmätaren bortplockad.

    För dig som inte kunnat få loss tankmätaren börja med att lossa muttern i locket som håller bågarna till pumphuset (10:a hylsa och spärrnyckel). Knipsa bort buntbandet som håller kablarna ihop med bränsleslangen, lossa båda bränsleslangarna (själv skar jag bara av dem så nära nippeln i locket som möjligt). Lossa sedan kontaken som sitter kvar i locket.
    Nu ska det bara vara att plocka ur locket med tankmätaren och lyfta ur pumphuset med hjälp av bågarna.

    Plocka nu isär pumphuset och sätt den nya pumpen på samma sätt som den gamla. Det enda som behövs ändras är gummihållaren. Skär av botten på denna och använd slangklämma till att hålla fast gummit runt pumpen. Tänk dock på att måtta in avståndet mellan filterkorgen och pumpen (inbillar mig att flödet blir sämre i pumpen om den ligger kloss an mot plasten i filtret som originalet gjorde) Tänk dock på att ju högre upp du sätter pumpen desto större blir felmarginalen på bränslemätaren. Kan du leva med en större felmarginal behövs inte ens gummi hållaren modifieras. Du kommer även vara tvungen att sätta ny kabelsko på minuspolen på den nya pumpen alt sätta på ny kontakt/kablage. Har du skurit av bränsleslangen byta då ut den del som är avskuren.
    Skulle nu rekommendera dig att lossa bränslemätaren (det går även om det verkar omöjligt) Sedan är det bara att skruva ihop allt igen och stoppa ner allt i tanken. Ett tips kan vara att skaffa eller göra en ny packning mellan locket och bränsletanken då det verkade helt omöjligt att få originalet tillbaka på plats. Kolla bara så allt blir tätt!

    Jag valde även att skära ner lite på klackarna till bränslemätaren för att lättare kunna få tillbaka den och att lossa den i framtiden.

    Vet att jag har missat lite saker men när du väl har sakerna framför dig kommer allt falla på plats. Annars är det bara att skicka ett pm
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

    Comment


    • #47
      Som ni ser finns det inte mycket utrymme när man ska ha ur pumphuset ur tanken.
      Attached Files
      Turbo é livet

      Torx måste vara djävulens påfund...

      Comment


      • #48
        orginal pump med gummi hållaren och filterhuset under. ringen som håller fastgummit är bortagen
        Attached Files
        Turbo é livet

        Torx måste vara djävulens påfund...

        Comment


        • #49
          skär av botten på gummit för att få ner den nya pumpen längre ner i filterkoppen
          Attached Files
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #50
            Fäst sedan gummit med en slangklämma, Låt det bli lite spjäll mellan plastkorset i botten på filtret och pumpen.
            Attached Files
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #51
              lite skillnad mellan orginal och den nya
              Attached Files
              Turbo é livet

              Torx måste vara djävulens påfund...

              Comment


              • #52
                Har hållit på med bränslepumpen i min gamla Tipo och den sitter precis lika illa som Coupes. Blev en del svordommar. Men kul att du lyckades!

                Kör hårt!
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #53
                  märkte att länken ovan inte fungerade. Ska vara
                  http://www.coupe.v666.co.uk/Welbro%2...uel%20pump.htm
                  Turbo é livet

                  Torx måste vara djävulens påfund...

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by 84jr0
                    Har hållit på med bränslepumpen i min gamla Tipo och den sitter precis lika illa som Coupes. Blev en del svordommar. Men kul att du lyckades!

                    Kör hårt!
                    Jo, men nu när man väl vet hur allt ska sitta så känns det inte som något större problem att plocka loss den igen. Finns ju värre saker tyvärr...
                    Turbo é livet

                    Torx måste vara djävulens påfund...

                    Comment


                    • #55
                      När tantens pump på Tipon-95 la`av, var det hopplöst att hitta en passande pump på Göteborgsskrotarna. Var på gång att skrota hennes gamla Uno 75-92(golvet hade gett sig mot trösklarna). Kikade på pumpen; samma typ! Värre var att få ur den ur Tipon. Hålet i bagageutrymmet var inte centrerat. Lätt avhjälpt med plåtsax o därefter en baggis.
                      jan bon

                      Comment


                      • #56
                        Tänkte det är dax att uppdatera tråden lite när jag för en gång skull fick med mig kameran till garaget, tyvärr var batterierna inte så bra.

                        Borde kanske passa på att varna känsliga coupé ägare...


                        Så här ser nu mera förar/passagerar miljön ut..
                        Attached Files
                        Turbo é livet

                        Torx måste vara djävulens påfund...

                        Comment


                        • #57
                          Hållare till laddtryck,bränsletryck och bredbandslambda.
                          Attached Files
                          Turbo é livet

                          Torx måste vara djävulens påfund...

                          Comment


                          • #58
                            Passade även på att fixa till denna... Tyvärr syns inte att det bryter i gult som ram runt allt ur fräst.
                            Attached Files
                            Turbo é livet

                            Torx måste vara djävulens påfund...

                            Comment


                            • #59
                              Sidepipe
                              Attached Files
                              Turbo é livet

                              Torx måste vara djävulens påfund...

                              Comment


                              • #60
                                Har en tanke att fräsa ut något liknande denna avgasport i alu och sedan plasta in i sidokjolen.. får se hur det blir med det.
                                Attached Files
                                Turbo é livet

                                Torx måste vara djävulens påfund...

                                Comment

                                Working...
                                X