Announcement

Collapse
No announcement yet.

Varierande HC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Varierande HC

    Besiktigade skönheten igår och det gick problemfritt som vanligt. Noterade dock att HC vandrade mellan 50 och 200 hela tiden. Godkänt om man tar värdet vid rätt tidpunkt alltså. Fenomenet är inte lika stort vid 2500 varv. Bilen var ordentligt varmkörd. Tacksam för tips om vad det kan bero på!
    Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
    Lancia Thema Executive 3.0 CRD
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
    Ducati Multistrada 1000 DS

  • #2
    Re: Varierande HC

    Originally posted by bear
    Besiktigade skönheten igår och det gick problemfritt som vanligt. Noterade dock att HC vandrade mellan 50 och 200 hela tiden. Godkänt om man tar värdet vid rätt tidpunkt alltså. Fenomenet är inte lika stort vid 2500 varv. Bilen var ordentligt varmkörd. Tacksam för tips om vad det kan bero på!
    Hej!
    Försök få någon att läsa av felkoder.
    Almir fick felkod på sin Atmospheric pressure sensor och efter byte så fick han fint laddtryck och Avgasvärden blev bra igen.

    Mvh/Jonas
    Click here to visit Raceitaly
    ______________
    Fiat Coupe 20VT Plus -99
    Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
    Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
    Acura Legend 3,2l V6 -91
    SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

    "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
    Murphy´s law.

    Comment


    • #3
      HC är ett tecken på för mycket soppa.
      Har du trimchip?
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #4
        Saxat från Almirs projekttråd.

        "Tillbaka från garaget med trevliga nyheter. Jag bekräftade felet med laddtrycket. Fick låna en fungerande tryck sensor och vips så laddar bilen 1.2-1.3 bar och går underbart.

        Jag missade på besiktningen också hade för höga HC värden 130 (100). Mätte värden med fungerande sensor så ligger de på 58 (100). Underbart!"

        Det är Atmospheric pressure sensor han menar i texten ovan.

        Värt att kolla upp. Om den är trasig blir det lite fel när styrboxen ska anpassa soppa, laddtryck mm. Värt att låna en fungerande sensor och prova som Almir gjorde.
        Click here to visit Raceitaly
        ______________
        Fiat Coupe 20VT Plus -99
        Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
        Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
        Acura Legend 3,2l V6 -91
        SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

        "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
        Murphy´s law.

        Comment


        • #5
          Lyssna nu på Jonas kan vara den som spökar. Har du även 0.9 bar i laddtryck så är det högst troligt den.

          Nollar du styrboxen (ta bort minus polen 10-15min) och kör och den börjar ladda bra under 2 minuter så är det pressure sensor.

          Inte mycket som kan gå sönder i den har jag sett när jag öppnade den, den sitter fast med en skruv bara att ta loss den och skaka den lite känner du lösa delar i den är den sönder.

          Bäst att låna en fungerande och testa.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Felkoder

            Tack för tipsen! Bilen är orginal och laddar precis som alltid bra. Börjar med att kolla ev felkoder alltså. Det fanns inga felkoder vid den senaste servicen men det var drygt 500 mil sedan....
            Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
            Lancia Thema Executive 3.0 CRD
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
            Ducati Multistrada 1000 DS

            Comment


            • #7
              Konstiga luftfilter kan oxå ställa till det. Vilket filter har du?
              Sen kan man alltid rengöra luftmassemätaren ändå.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Vad står det på protokollet? Är du säker att du kollade på samma display som besmannen? Kan var lite förvirrande det det där i bland.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #9
                  Luftfiler orginal men avgassystem "öppet", kan det påverka? Jag är säker på fenomenet och diskuterade det med besiktningsmannen som ansåg att nåt "måste vara fel".
                  Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                  Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                  Ducati Multistrada 1000 DS

                  Comment


                  • #10
                    Vad menar du med "öppet" avgas??
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Freddan72
                      Vad menar du med "öppet" avgas??
                      Sportsystem, Ferrita i detta fallet.
                      Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                      Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                      Ducati Multistrada 1000 DS

                      Comment


                      • #12
                        Har nu varit på verkstan och kollat felkoder och övriga värden. Allt är helt perfekt, inga felkoder alls. Bara att blunda och köra vidare tills nästa besiktning? Den går ju lika perfekt som alltid. För övrigt är det ju dags att ställa in den i garaget när som helst....
                        Såld:Coupé 20 VT Limited Edition Nr 739 Grigio Vinci Metallizzato
                        Lancia Thema Executive 3.0 CRD
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDM QV Line
                        Ducati Multistrada 1000 DS

                        Comment

                        Working...
                        X