Announcement

Collapse
No announcement yet.

Va har hänt efter Kamremsbyte!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Va har hänt efter Kamremsbyte!!

    Modell: Fiat Brava ELX 1.8 16V
    Årsmodell: 1997
    Miltal: 11678mil

    Vet inte riktigt vad man ska börja, för det är så jävla mycket som bil mekanikern har ställt till med. Han är en erfaren mekaniker han har hjälpt mig tidigare med hjullager och det har fungerat bra. Det är ingen fiat verkstad och han använde inga fiat verktyg, det behövs inte sa han, har byt kamrem på många bilar. Men efter resultatet som beskrivs under har han nog aldrig byt på en fiat.

    Bilen har gått som en klocka, är nöjd med den som fan, men nu va det dags för kamremsbyte inkl alla delarna + drivremen+ vattenpump. Delarna är beställda från Meca så jag vet inte om det är fiat originaldelar, eller om det inte har någon betydelse.

    Allt började på onsdagen, jag var där och kollade lite men han började prata ganska mycket med mig samtidigt som han grejade, så jag bestämde mig att gå en sväng så han kan koncentrera sig på det han gör. Jag kom strax innan han va färdig, han provkörde bilen jag satt med och allt gick bra. Sen betalade jag 3700 kr och tog själv en rundtur. Det kändes bra bilen va pigg som innan men jag märkte efter att ha kört 5 min att temeraturmetaren på motorn va på dem röda strecken, jag fick panik och stannade 4min efter jag såg det. Gick ur bilen öppnade motorhuven och såg att det va ingen kylarvätska kvar i behållaren. såg efter bilen att det va spår i snön och jävligt blött under bilen.ringde honom och sa det och han fick panik, vi bestämde att han skulle hämta bilen kl 9 dagen efter och han skulle kolla på det, för han trodde att han glömde vattenpumps packningen och att det kanske läckte någonstans.Slutade jobba ringde honom runt 15 tiden och han va inte färdig. Han sa att vattenpumpen va för djupt, hårt insatt och att det förstörde packningen och all kylarvätska rann ut.Så han grejade hela dagen med detta, 3-4 gånger av och på med kamremen mellan testkörningar om det läckte eller inte. Han gjorde en egen packning sa han och det verkar funka sa han. okej tänkte jag så runt 16.30 ringer han att bilen väntar på dig.

    Skulle starta bilen men fi fan va trögstartad den va, tänkte va fan är det nu, öppnade motorhuven och det va ingen kylarvätska i behållaren helt tom. Då tänkte jag va fan har jag lämnat bilen till en jävla amatör eller. fyllde på med vätska började köra och bilen gick inte att känna igen. den gick ojämnt i tomgång varvmätaren va runt 800-1000 varv men motorn va helt klen orkade knappt hålla igång, bilen skakade lite oxå. motorn va högljud. mekanikern gick för dagen, så jag började köra bilen, i de låga växlarna va det katastrof den hackade som fan när jag har i 3 växel och kör 30-40 km så hackar det så otroligt mycket, i de högre hastigheterna är det ok. Bilen dog 2 gånger både i 1an och 2an växel.

    Så just nu är bilen svårstartad ojämn i tomgång hackig gång i låga hastigheter helt kraftlös motor upplevs det och kylarvätskan läcker i små mängder. Jag har pratat med honom och han så att vi får kolla på det.

    Men va fan jag orkar inte mer med honom så va fan ska jag göra, det känns inte att han kan mera för att fixa problemet. Jag tänkte gå till en fiat verkstad och byta allt igen och låta de kolla var problemet är.

    Ska jag kräva tillbaka pengarna tror ni det går.

    Finns det någon bra fiat verkstad i karlstad.

    Tacksam för all hjälp
    Last edited by Zarko; 23 December 2007, 05:59.
    Zarko

  • #2
    Han har nog satt vattenpumpen fel igen eller så läcker det någonstans ur annan slang. När man fyller på kylarvätska ska man lufta systemet och varmköra bilen för att se att det inte läcker och att fläkten går igång.

    Att bilen går piss måste nästan vara att han satt kamremen fel en kugg eller nått i all hast för att få ihop den.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Att bilen hackar och är orklös kan bero på att kamremen inte sitter som den ska, ett kugg räcker för att få dom symptom du beskriver....'

      Kamremen har markeringar på hur den ska sitta, och det e livs viktigt att den sitter som den ska...
      Jag skulle inte rekomendera att köra med bilen, hoppar remen ett kugg till så kan det bli pankaka av det hela....

      Lämna in bilen till vilken verkstad som helst som fixar dom det, behöver inte ens va fiat verkstad...... O det behöver inte vara mycket dyrare än det du betalat.

      Comment


      • #4
        Kan ju vara så att vattnet läckt ut och sedan har motorn kokat. Det verkar den ju redan gjort om tempmätaren gått på rött.
        Då kan topplockspackningen gå sönder och då går inte motorn så bra nej..

        Jobbigt! Låter som du behöver en bra verkstad. Var bor du?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          jag är oerhörd tacksam för eran hjälp..)

          Det är så jobbigt när bilen är sådan när man har betalt 3700 kr och inte fått valuta för pengarna. jag vill gå till en annan verkstad men, då får man betala hela summan igen. pratade med mekanikern idag och han sa att det är bara att köra och inte bry sig, för det kommer vi att fixa senare efter nyår. men va fan jag vill fixa det nu. Jag bor i Åmål ungefär 80 km söder om karlstad och 170km norr om gbg. finns det någon bra verkstad som ni känner som jag kan vända mig till eller kanske någon utav er som jobbar på någon verkstad, jag betalar gärna bara det fixas så fort som möjligt av någon som kan.

          vattnet har läckt ut via platsen där vattenpumpen sitter för han förstörde packningen runt om kring pumpen, motorn kokade säkert för den va på de röda strecken samtidigt som jag körde. topplockspackningen är den dyr att laga.

          ville testköra bilen idag, det regnade ute blöt som fan bilen har varit ute hela natten och mer en halva dagen, va trög som fan att starta, efter 4 försöket lyckades den starta knappt. fan va jobbigt. va kan det vara??

          efter körningen idag så känns det som när man bromsar och svänger kraftigt åt höger eller vänster så blir ratten lite tyngre att svänga med. kanske servon verkar förlora sin lätthet. Han byte drivremmen kan det vara något med det att göra, hårt spänd eller??

          tacksam för svar.

          önskar er en riktig god jul
          Zarko

          Comment


          • #6
            Finns en bra verkstad: AutoAlfa i Göteborg; tel. 031-478025.

            Kanske lite långt att åka speciellt med halvt fungerande bil, men de gör bra jobb.

            Seriös mekaniker där vaddå bara att köra utan en droppe grykol och förmodligen felsatt kamrem. Om topplockspackningen gått blir det lite dyrare men din verkstad får nog stå för det tycker jag. Om du stängt av bilen när du såg att tempmätaren nuddade röda strecket så är det mycket möjligt att topplockspackningen har klarat sig.

            Nedan finns ett PDF dokument på själva bytet av kamremen.
            Attached Files
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Hur vet man om topplockspackningen är sönder, kan man se det.?? mekanikern är jävligt korkad det har man fattat nu!!

              jag har en bild med här på min motor bilden tagen sommaren 07, jag har ringat in 2 ringar en liten och en stor och 2 pilar som pekar åt varsitt håll, mina frågor är:

              (stora ringen bredvid oljelocket): nu efter allt som har hänt så är det extremt varmt där, man kan knappt ha fingrarna där, så va det inte innan, kan det bero på något med kamremen.

              lilla ringen: han byte ventilkåpspackningen men bara där så rinner det fortfarande lite olja, han har dragit åt skruvarna men det hjälper inte. Behöver man någon slags pasta eller något medel har jag hört för att täta till det bättre??

              pilarna: motorn vibrerar/skakar lite åt dessa håll så va det inte innan och i tomgång så skakar bilen på grund av motorn skakar, men bara när bilen står stila. hoppas ni fattar vad jag menar.

              älskar den bilen otroligt mycket och vill fixa dessa problem snabbt.

              tackar er för all info som man får.
              Attached Files
              Zarko

              Comment


              • #8
                Precis där pilen pekar ovanför tanklocket är bensinslangar en in och en retur. Varför det är så varmt där kan jag inte förklara.

                När man byter ventilkåpspackning ska man dra åt bultarna i speciell ordning och med rätt moment då blir det ingen läcka. Att bara dra åt mer och mer för att täppa till läckan förstör bara packningen och ventilkåpan kan spricka eftersom den är av aluminium och ska inte belastas så mer än vanligt.

                När motorn misständer vibrerar den och det är i alla fall normalt, som vi sa tidigare så förmodligen kamremen boven. Eller kanske något så enkelt som tändstift som inte är ordentligt ditsatta.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Att motorn är 90grader varm är inget konstigt, däremot ska den inte skaka speciellt mycket. Det kan bero på misständningar som Almir säger, och de kan bero på mycket.
                  Som tur är är det inte så långt från Åmål till Autoalfa som sagt!
                  Där får du hjälp, garanterat.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Vill lite försiktigt tillägga att vattenpumen har en vanlig o-ring som tätning.
                    Fiat 500
                    Fordson Super Dexta -64
                    Kawasaki Z1A
                    Kawasak GPz1100A2
                    Suzuki Grand Vitara -11
                    Suzuki T500R

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Zarko
                      Hur vet man om topplockspackningen är sönder, kan man se det.?? mekanikern är jävligt korkad det har man fattat nu!!

                      jag har en bild med här på min motor bilden tagen sommaren 07, jag har ringat in 2 ringar en liten och en stor och 2 pilar som pekar åt varsitt håll, mina frågor är:

                      (stora ringen bredvid oljelocket): nu efter allt som har hänt så är det extremt varmt där, man kan knappt ha fingrarna där, så va det inte innan, kan det bero på något med kamremen.

                      lilla ringen: han byte ventilkåpspackningen men bara där så rinner det fortfarande lite olja, han har dragit åt skruvarna men det hjälper inte. Behöver man någon slags pasta eller något medel har jag hört för att täta till det bättre??

                      pilarna: motorn vibrerar/skakar lite åt dessa håll så va det inte innan och i tomgång så skakar bilen på grund av motorn skakar, men bara när bilen står stila. hoppas ni fattar vad jag menar.

                      älskar den bilen otroligt mycket och vill fixa dessa problem snabbt.

                      tackar er för all info som man får.
                      för det första så ska du inte köra en meter till med bilen innan kamremen sitter rätt. den ska ställas in me jiggar som låser kammarna i rätt läge och en indikator klocka som man mäter öd punken på kolven..
                      för det andra så kan han inte sätta vattenpumpen för långt in så den skadar packningen. det är en oring som tidigare näms.. därimot så kan han ha skadat den när han monterade vattenpumpen om han har bytat den.. är lätt att skala av en liten bit om man inte är försiktig.

                      har han sen monterat av och på kamremen ett antal gånger för att få det tätt så är det inte konstigt att han får det fel.

                      för det tredje så hoppas jag du har fått detta på kvitto ? för då kan du ta kontakt med konsumentrådgivaren i din komun eller bara nämna det för honom.
                      bilen ska lämnas till någon som har verktygen som krävs för bytet av kamremen..
                      så dom får åtgärda det rätt..
                      om topplocks packningen är kass så kan man mäta det genom analys av kylvattnet men det görs när den är varm..
                      visar det sig att den med är dålig pga hans slarv så får han stå för den kostnaden med.

                      men vad du änn gör så kör inte en meter till med bilen.. det märks ju uppenbarligen att den inte funkar som den ska.. och det kan kosta dig massor om du har otur.. så vidare det inte har hänt redan. då remen inte är rätt. men sen i sin tur får ju meken stå för det om ventilerna och så fått på fan..
                      Rickard Bergh
                      www.berghsbilservice.se

                      Comment


                      • #12
                        tack så mycket med alla svar, det visar vilken bra forum detta är.

                        har pratat med mekanikern han har kollat på bilen på parkeringen och tagit en rundtur, och han sa att det behöver justeras lite men det bara att köra så länge. Han skulle köpa en ny bil till mig om något skulle hända sa han. okej tänkte jag så jag tog bilen till karlstad 80km till mellandags rean och bilen går bra från 40km /t och uppåt. men bara i låga hastigheter 10-30och i 1-2 växel som den hackar och går ojämnt, samt på tomgång. Då menar jag när man har låt säga 4 växel och kör 50 km /t man bromsar in hastighetsmätaren är på 20km/t man växlar när till 2 växel och precis när man ska gasa så blir det ett obehaglig ryck, och sen blir det bra igen. det är det man upplever för det mesta i låga växlar 1-3 och hastigheter från 10-45km/t. guuud va bilen är annorlunda gemfört med innan.

                        mekanikern sa att när man har bytt så mycket kamrem alla rullar, vattenpump, kylarvätska att man måste köra in bilen. Är det verkligen sant ska det inte vara som innan bytet, utan att det tar tid innan allt ställs in av sig själv.

                        Hur luftar man systemet och märker att det är luftad. jag har luftat genom att klämma på slangarna och öppnat locket på behållaren, för att få ut luften. kan man göra det på bättre sätt utan att gå under bilen. jag är tacksam för all vägledning.

                        men han skulle kolla alltihopa till veckan så jag hoppas det blir som innan kamremsbytet. jag har kvitto på allt men jag vill att han slutför sitt jävla jobb innan man blir galen. han får sin sista chans. han säger att kamremen är rätt varje kugg är exakt men det behövs spännas mera så vi får se om han har rätt.
                        Last edited by Zarko; 28 December 2007, 08:56.
                        Zarko

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Zarko
                          tack så mycket med alla svar, det visar vilken bra forum detta är.

                          har pratat med mekanikern han har kollat på bilen på parkeringen och tagit en rundtur, och han sa att det behöver justeras lite men det bara att köra så länge. Han skulle köpa en ny bil till mig om något skulle hända sa han. okej tänkte jag så jag tog bilen till karlstad 80km till mellandags rean och bilen går bra från 40km /t och uppåt. men bara i låga hastigheter 10-30och i 1-2 växel som den hackar och går ojämnt, samt på tomgång. Då menar jag när man har låt säga 4 växel och kör 50 km /t man bromsar in hastighetsmätaren är på 20km/t man växlar när till 2 växel och precis när man ska gasa så blir det ett obehaglig ryck, och sen blir det bra igen. det är det man upplever för det mesta i låga växlar 1-3 och hastigheter från 10-45km/t. guuud va bilen är annorlunda gemfört med innan.

                          mekanikern sa att när man har bytt så mycket kamrem alla rullar, vattenpump, kylarvätska att man måste köra in bilen. Är det verkligen sant ska det inte vara som innan bytet, utan att det tar tid innan allt ställs in av sig själv.

                          Hur luftar man systemet och märker att det är luftad. jag har luftat genom att klämma på slangarna och öppnat locket på behållaren, för att få ut luften. kan man göra det på bättre sätt utan att gå under bilen. jag är tacksam för all vägledning.

                          men han skulle kolla alltihopa till veckan så jag hoppas det blir som innan kamremsbytet. jag har kvitto på allt men jag vill att han slutför sitt jävla jobb innan man blir galen. han får sin sista chans. han säger att kamremen är rätt varje kugg är exakt men det behövs spännas mera så vi får se om han har rätt.

                          för det fösta så behöver du inte köra in ett skit när du bytat det.
                          det ska vara som innan om inte bättre.
                          han ska inte röra din bil ett skit mer fören han har skaffat dom verktygen som krävs för jobbet..
                          den står inte alls varenda jäva kugge rätt som han säger.. med berättelsen av dig hur din bil går.. och behövs den spännas mer ja då har han inte ställt in det enligt instruktionerna.. spänner han det för hårt än vad det ska vara så kan du få kamrems ras pga det..
                          allt ska vara inställt exakt rätt för bästa möjliga resultat...
                          hade det varit min bil så hade händerna huggts av om han hade pillat på det igen utan rätt verktyg..


                          när det gäller luftningen så kan man göra på lite olika sätt.
                          jag har utr för att suga vacum i systemet och så sätt fylla det.
                          andra är att låta bilen bli varm och slå på vatten igen när termostatet öppnat och nivån i behållaren sjunker..
                          man ska göra det med bilen stillastående på tomgång.. man ska inte köra den varm...

                          du får gärna slå mig en signal om det är något du undrar över.. 0410-23141

                          men den ska ställas in igen med rätt verktyg..
                          för att få allt rätt..
                          Rickard Bergh
                          www.berghsbilservice.se

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Zarko
                            tack så mycket med alla svar, det visar vilken bra forum detta är.

                            har pratat med mekanikern han har kollat på bilen på parkeringen och tagit en rundtur, och han sa att det behöver justeras lite men det bara att köra så länge. Han skulle köpa en ny bil till mig om något skulle hända sa han. okej tänkte jag så jag tog bilen till karlstad 80km till mellandags rean och bilen går bra från 40km /t och uppåt. men bara i låga hastigheter 10-30och i 1-2 växel som den hackar och går ojämnt, samt på tomgång. Då menar jag när man har låt säga 4 växel och kör 50 km /t man bromsar in hastighetsmätaren är på 20km/t man växlar när till 2 växel och precis när man ska gasa så blir det ett obehaglig ryck, och sen blir det bra igen. det är det man upplever för det mesta i låga växlar 1-3 och hastigheter från 10-45km/t. guuud va bilen är annorlunda gemfört med innan.

                            mekanikern sa att när man har bytt så mycket kamrem alla rullar, vattenpump, kylarvätska att man måste köra in bilen. Är det verkligen sant ska det inte vara som innan bytet, utan att det tar tid innan allt ställs in av sig själv.

                            Hur luftar man systemet och märker att det är luftad. jag har luftat genom att klämma på slangarna och öppnat locket på behållaren, för att få ut luften. kan man göra det på bättre sätt utan att gå under bilen. jag är tacksam för all vägledning.

                            men han skulle kolla alltihopa till veckan så jag hoppas det blir som innan kamremsbytet. jag har kvitto på allt men jag vill att han slutför sitt jävla jobb innan man blir galen. han får sin sista chans. han säger att kamremen är rätt varje kugg är exakt men det behövs spännas mera så vi får se om han har rätt.
                            Kan säga att hade dom fenomenen på en tempra å då va kamremen en kugg fel..

                            Tycker det låter fel att bilen ska gå dåligt bara för att man byt en del grejer har byt det mesta på lancia (renovering av motor) och den har gått fel fritt utan nått problem..
                            Fiat Croma 16v -95 (såld)
                            Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
                            Ford Mustang cab -71

                            Comment


                            • #15
                              till rickard berg:

                              är väldigt tacksam för all info. Jag vill helst inte att han rör bilen mer. Finns ingen riktig fiat verkstad här omkring, och så kostar det igen om man skulle gå till någon privat eller volvo verkstad.

                              Kollade in på din webbsida och såg att du va fiat specialist. Tycker bara synd att det är så långt till trelleborg från Åmål där jag bor. men jag vill att bilen fixas av någon som vet och man kan lita på när det gäller fiat bilar.

                              Är faktiskt lite sugen att ta mig till trelleborg och få bilen undersökt när det gäller kamremen och dessa problemen. plus en service på bilen om möjligt. Det är 490km till dig, men va fan finns möjligheten så tar jag den.

                              om det skulle gå imorgon lördag eller måndag, jag vet det är nyår och helg, men om du kan så kan vi höras.

                              tack för allt
                              Zarko

                              Comment

                              Working...
                              X