Announcement

Collapse
No announcement yet.

Va har hänt efter Kamremsbyte!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hmm... jag är av naturen en lugn person, men när jag ser denna historia så blir jag nästan sugen på att ta till våld. Denna mekaniker har gett sig på saker som han inte har en susning om hur det funkar. När man byter en vattenpump så KAN det INTE läcka något vatten, om man vet vad man gör. Om man byter ventilkåpspackningen så KAN det INTE läcka, om man vet vad man gör.
    OK, att kamremmen kan komma en kugga fel, om man nästan vet vad man gör....

    Jag tycker nog att du skall överlämna problemet till en kunnig person och kräva att den här klanten står för fiolerna. Du har ju trots allt betalat för att få bilen korrekt servad.
    Köra in ny kamrem och vattenpump..... GRRRRR......

    Comment


    • #17
      Zarko, Göteborg är inte så himla långt från Åmål eller?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Va va de den däringa verkstan hette? Kan det månne va Ärliga Harrys bilverkstad? Eh....
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #19
          Jag sa det i början ett kugg räcker för sånna symptom, KÖR inte med bilen...

          Comment


          • #20
            återkommer med resultatet, han får kolla på bilen blir det samma problem efter det så får vi se.

            tacksam för alla svar och hjälp från er allihopa, gott nytt år till er alla
            Zarko

            Comment


            • #21
              ohh herregud det blir bara värre och värre. han har kollat på den andra gången jag var med när han tog av allt och satte på allt igen, men ingen ändring, det verkar bara att tätningen runt vattenpumpen som han förstörde är fixad nu, men bilen va likadan på hissen när han startade den. så då upptäckte en annan på verkstaden att det kan vara en kugg fel så dem ändrade, att ta båda ett steg upp mot varandra på de redan markerade ställena och köra motorn 2 varv och det gick, den andra mekanikern som grejade med bilen första gången trodde inte på detta. han blev paff och skilde att han kan ha gjort fel när han grejade med vattenpumpen,(han ville skylla ifrån sig på nåt sätt verkade det som, ville inte erkänna att han gjorde fel. Stör mig på sånt som fan. efter det fungerade bilen bra på hissen, motorn skakade inte och den hade en fin gång, jag kände direkt att det va det gamla motorn som va tillbaka. jag sa att bromsrören va dåliga och om det gick att byta tills i morgon. ha sa direkt att han skulle fixa det, så han gjorde det nästa dag på morgonen, det gick på 1300 jag tycker det är dyrt va tycker ni? betalade och va så glad att nu va bilen äntligen fixad nya bromsrör fram ny bromsvätska och kamremen va fixad, så lät det på hissen i alla fall.

              så jag började köra och det bara blev värre, motorn låter annorlunda den stänger av sig ibland när man trycker på kopplingen och bromsar, lika hackig gång i låga växlar som innan, men det känns som den är lite mer lättstartad än tidigare. FAAAAN JAG BLIR GALEN!!

              är knäppisarna nära nu!!!
              gick idag tillbaka till de arg som fan och sa att nu får det fan med räcka, jag vill att bilen fixas nu med speciallverktyg till fiat, det har vi inte sa dem. jag vill att bilen körs till fiat verkstad och ni får stå för kostnaderna om det vissar sig vara kamremmen. så de ska kolla på den igen på fredag om det inte fixar sig så skulle de skicka den till fiat verkstad.

              jag känner mig helt jävla uppgiven att jag kommer se bilen fungera som den va innan bytet, eftersom jag har kört den en hel del med dessa fel runt 200 km sen den bytes, men de säger att inget kan hända det är bara att köra. va fan ska man tro på, er på forumet eller dem eller på de som säger både och, man blir så jävla förvirrad på allt, man drömmer om kamremmen på nätterna. man har mått skit dåligt dessa dagar när bilen inte är som innan, och de säger att det är bara att köra, och jag gör det samtidigt som jag inte vill men måste för att komma till jobbet. allt ser bra ut med ventilerna och inget verkar sönder inne i motorn när jag va med honom för han ville vissa att han har gjort allt som går att göra, så han nämnde att det kan vara något elektriskt fel istället. jag kommer döda den jävla 34 årige gubben snart.

              jag hoppas att det går att fixa det med specialverktygen eller att de upptäcker exakt vad felet sitter på bilen när den kommer till de som kan, om det är möjligt, jag hoppas det. behöver bilen felfri snart fått nytt jobb i karlstad och de kommer blir längre sträcka. jag har funderat att de skickar bilen om inte de fixar den till k gustavsson preem i karlstad där kamremen bytes på 6000mil förra gången felfritt, har någon erfarenhet från detta ställe. den är med på fiat hemsida som en utav fiat verkstäderna.

              tack för ni läser detta blev lite för långt men måste skriva av mig all jävla ilska till er som kan och hade rätt från första början.

              får se hur det slutar, är nära att ge upp känns det som.
              Zarko

              Comment


              • #22
                Vadå för speciell verktyg?
                Dom sätter remen fel, det e vad det handlar om....
                Dom kan plocka nån ritning från nätet för att visa hur remen ska sitta, det ska vara markerad.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Fadi
                  Vadå för speciell verktyg?
                  Dom sätter remen fel, det e vad det handlar om....
                  Dom kan plocka nån ritning från nätet för att visa hur remen ska sitta, det ska vara markerad.
                  Läs: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...0&pagenumber=1
                  Fiat 500
                  Fordson Super Dexta -64
                  Kawasaki Z1A
                  Kawasak GPz1100A2
                  Suzuki Grand Vitara -11
                  Suzuki T500R

                  Comment


                  • #24
                    så jag började köra och det bara blev värre, motorn låter annorlunda den stänger av sig ibland när man trycker på kopplingen och bromsar, lika hackig gång i låga växlar som innan, men det känns som den är lite mer lättstartad än tidigare. FAAAAN JAG BLIR GALEN!!

                    är knäppisarna nära nu!!!
                    gick idag tillbaka till de arg som fan och sa att nu får det fan med räcka, jag vill att bilen fixas nu med speciallverktyg till fiat, det har vi inte sa dem. jag vill att bilen körs till fiat verkstad och ni får stå för kostnaderna om det vissar sig vara kamremmen. så de ska kolla på den igen på fredag om det inte fixar sig så skulle de skicka den till fiat verkstad.

                    jag känner mig helt jävla uppgiven att jag kommer se bilen fungera som den va innan bytet, eftersom jag har kört den en hel del med dessa fel runt 200 km sen den bytes, men de säger att inget kan hända det är bara att köra. va fan ska man tro på, er på forumet eller dem eller på de som säger både och, man blir så jävla förvirrad på allt, man drömmer om kamremmen på nätterna. man har mått skit dåligt dessa dagar när bilen inte är som innan, och de säger att det är bara att köra, och jag gör det samtidigt som jag inte vill men måste för att komma till jobbet. allt ser bra ut med ventilerna och inget verkar sönder inne i motorn när jag va med honom för han ville vissa att han har gjort allt som går att göra, så han nämnde att det kan vara något elektriskt fel istället. jag kommer döda den jävla 34 årige gubben snart.

                    jag hoppas att det går att fixa det med specialverktygen eller att de upptäcker exakt vad felet sitter på bilen när den kommer till de som kan, om det är möjligt, jag hoppas det. behöver bilen felfri snart fått nytt jobb i karlstad och de kommer blir längre sträcka. jag har funderat att de skickar bilen om inte de fixar den till k gustavsson preem i karlstad där kamremen bytes på 6000mil förra gången felfritt, har någon erfarenhet från detta ställe. den är med på fiat hemsida som en utav fiat verkstäderna.

                    tack för ni läser detta blev lite för långt men måste skriva av mig all jävla ilska till er som kan och hade rätt från första början.

                    får se hur det slutar, är nära att ge upp känns det som. [/B][/QUOTE]


                    alltså att dom inte fattar. har dom inte jiggarna för kamaxlarna och dom andra grejorna så kan dom kolla på det flera ggr. dom får inte det rätt helt enkelt..
                    att du bara orkar.. vad är det nu ?? 4 ggr dom ska titta på det ??
                    hade det varit min bil så hade den inte kommit dit där en gång till utan till en verkstad som har rätt delar.. och räkningen hade skickats till dom..

                    jisses säger ja bara...
                    Rickard Bergh
                    www.berghsbilservice.se

                    Comment


                    • #25
                      Ahhhaaa........

                      Nu fattar jag du citerar ett annat inlägg
                      .
                      .
                      .
                      .
                      .


                      Håller me, historien är ju sorlig minst sagt!
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #26
                        Varför inte Autoalfa egentligen? De är billigare och så har de s.k. hjärnor.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          visst vet jag om verktyget, men så vill jag påstå att en riktig erfaren mekaniker, som har yrket i blodet ska klara det utan.

                          'din ' mekaniker verkar inte ha den erfanheten...
                          Stå på dig, o lycka till.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Fadi
                            visst vet jag om verktyget, men så vill jag påstå att en riktig erfaren mekaniker, som har yrket i blodet ska klara det utan.

                            'din ' mekaniker verkar inte ha den erfanheten...
                            Stå på dig, o lycka till.
                            tyvärr är det så att ska du ta bort lageröverfallen till kamaxlarna och ersätta det med jiggarna som låser dom rätt så klarar du inte det utan.. du kommer alldrig att få det 100% utan dom.. sen vad är det som säger att kamremen tidigare blivit bytad med verktygen.. om den inte blivit det så är det ännu lättare att det blir mer fel..
                            den mekanikern som gör ett sådant jobb på verkstad och på kvitto är totalt kass. för då är han inte seriös och nogrann.
                            jag själv gör inga kamrems byte utan dom verktygen som krävs för ett ingrepp.. mina kunders bilar ska vara om inte lika bra så bättre när dom kör ifrån min verkstad.. det handlar om mitt rykte och mina försäkringar..

                            med andra ord ett proffs som gör ett sånt jobb utan dom grejorna som krävs är inget proffs..

                            man kan ju ställa frågan så här med. hade du accepterat att en auktoriserad fiat eller alfa verkstad tex gjort ett kamrems byte utan att använda sig av verktygen på din bil ???
                            tror inte det. för hade dom gjort det och du visst om det så hade du spytt galla över dom på forumet om hur jäkla inkompetenta dom är som gör det på det viset..
                            är det framtagit ett sätt att göra det rätt så ska det minsann göras med... thats it..
                            Rickard Bergh
                            www.berghsbilservice.se

                            Comment


                            • #29
                              Jag hade absolut inte accepterat om en fiat verkstad gjort fel, dock så verkar det inte vara ett sådant fall här, det verkar vara en mindre verkstad, som utförde arbetet...

                              Jag har råkat ut för det med min 16vt med en fiat verkstad (som numera gått i konkurs) bilen gick bra, dock svår startad...

                              Farsan som har jobbat som mekaniker sen han var 12år (numera pensioner ) sa direkt att det var fel kugg...

                              Gick tillbaka till verkstan o bad dom titta efter, o ett par dar senare så ringer dom och säger att allt är i sin ordning...

                              Tar tillbax bilen och låter farsan göra jobbet, och vips, så går bilen bättre än tidigare, och startar som en bil ska göra...

                              Men ok, det kanske går på dom äldre motorerna, vad vet jag....

                              Comment


                              • #30
                                [QUOTE]Originally posted by Fadi
                                [B]Jag hade absolut inte accepterat om en fiat verkstad gjort fel, dock så verkar det inte vara ett sådant fall här, det verkar vara en mindre verkstad, som utförde arbetet...

                                Det spelar väl ingen roll om det är en fiat verkstad eller en mindre verkstad som utför jobbet.. ska jobbet göras med special verktyg så ska det göras oavsett om du är auktoriserad eller ej..

                                du hade inte accepterat om en fiat verktsad hade gjort fel men verkar som det hade kvittat om det är en icke fiatverkstad..

                                det finns många motorer där det inte krävs verktyg för bytet. allt är uppmärkt. men där det krävs diverse spec verktyg ska det användas..

                                får jag en förfråga av en kund om jag kan byta kamrem på hans bil så kollar jag vad som krävs.. är det lönt att köpa in verktygen för jobbet. räknar jag med att få in en sådan bil till.. isåfall. då tar jag hem verktygen..

                                jag har sagt tyvärr att jag inte kan göra det för jag har inte verktygen för jobbet då jag inte räknar med att få in någon sådan bil mer. då är dyra verktyg totalt oekenomiskt att ta hem..
                                Rickard Bergh
                                www.berghsbilservice.se

                                Comment

                                Working...
                                X