Announcement

Collapse
No announcement yet.

Va har hänt efter Kamremsbyte!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    här i åmål finns det ingen som kan med bilar känns det som det är ingen som har dessa verktyg, närmaste stället är väll göteborg, stället ni rekomenderar där eller karlstad. de får sin sista chans på fredag.
    sen ska det till någon som kan.

    alfaspeciallisten (Rickard), är mycket sugen att komma till dig till trelleborg, men det är så långt och jag har ingen möjlighet att ta bilen på kärra. vi får se om det blir lite bättre på fredag så man kan köra när bilen till helgen, om du har möjlighet.
    jag kommer ringa dig i så fall om det blir så.

    jag skulle komma till dig direkt om du va några km närmare utan tvekan. nu får man kämpa med dessa idioter lite till.

    hatar det här som jag går genom nu, är så arg på mig själv att jag inte lämnade bilen till en fiat mekaniker från början, eller i alla fall kolla runt lite innan man bestämmer sig.

    tacksam för sådan intresse kring detta till alla.
    Zarko

    Comment


    • #32
      Alltså, du måste förstå att verkstaden i Karlstad är ett pajasställe jämfört med AutoAlfa i Göteborg.
      Och din nuvarande mek ska nog inte ha fler chanser, bilen går ju bara sönder. Ring 031-478025 nu!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Vilken verkstad är det i Karlstad som du har kollat med?

        Comment


        • #34
          till Ary

          det är Kent Gustavsson Service AB på Lantvärnsgatan 1 652 21 Karlstad. Den förra ägaren byte kamremmen där vid 6000mil. Om inte det fixar sig så tänker jag ta bilen dit, eller har du erfarenhet utav denna ställe, eller har du något annat du rekomenderar i karlstad.

          denna verkstad är med på fiats hemsida som en utav fiat verkstäderna om det ska betyda något.
          Last edited by Zarko; 11 January 2008, 01:06.
          Zarko

          Comment


          • #35
            Originally posted by Zarko
            till Ary

            det är Kent Gustavsson Service AB på Lantvärnsgatan 1 652 21 Karlstad. Den förra ägaren byte kamremmen där vid 6000mil. Om inte det fixar sig så tänker jag ta bilen dit, eller har du erfarenhet utav denna ställe, eller har du något annat du rekomenderar i karlstad.

            denna verkstad är med på fiats hemsida som en utav fiat verkstäderna om det ska betyda något.


            Är verkstaden med på fiats hemsida då är det en auktoriserad sådan. alltså en verkstad som har alla tänkbara verktyg som krävs får många olika jobb..
            Rickard Bergh
            www.berghsbilservice.se

            Comment


            • #36
              Vilket icke alls behöver betyda att det är en BRA verkstad, det har vi sett många exempel på här på forumet.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #37
                äntligen så är det fixat av samma verkstad och mekaniker på tredje försöket. Bilen va färdig på fredagen så jag har kört och testat den hela tiden.

                Det var tändningen som inte var exakt sa han, det va någon millimeter fel. så dem hittade rätt. motorn går bra det hackar inget mer, det vibrerar inte mer det är som innan det kände jag direkt.

                Det ända som jag stör mig på är att det startar hur bra som helst och sen så är det lite trögare, men den startar till slut. det händer oftast när den står över natten eller inte körs på ett tag. man kan säga att ibland hur bra som helst och ibland lite jobbigare att få igång den, men den startat. Kan det vara så att tändningen inte är exakt behöver man en viss utrustning för att få det exakt, för de testade sig fram tills det blev bra. någon som vet. var brukar tändningen sitta där man ställer in det, han sa att det sitter vid kamremen.

                det är nya tändstift, byte de för några månader sen. va kan det vara.

                Fråga 2

                Det är nytt ventilkåpspackning,(gummit runt motorn) men det rinner oftast på sidan lite gran, som ni ser på bilen där det är inringat. va kan man göra, samma mekaniker har bytt den, till och med byt skruv till en längre men det rinner genom ändå och han har dragit åt så mycket som det är tillåtet, fattar inte varför det rinner genom ändå, vad kan man göra för att stoppa det, jävligt störande.

                tack på förhand
                Attached Files
                Zarko

                Comment


                • #38
                  Originally posted by per
                  Vilket icke alls behöver betyda att det är en BRA verkstad, det har vi sett många exempel på här på forumet.
                  Tycker du verkar lite väl fördomsfull mot de verkstäderna som faktiskt är jävligt duktiga.
                  Nog för att Fiat aukt. ger ett "tryggare" intryck men jag personligen tycker man inte ska glömma bort de andra privata verkstäderna som är jävligt duktiga!

                  Zarko: om det är den macken vägg i vägg med Preem på Lamberget så kör på. De vet vad de pratar om. Kollar du på deras uppfart så ser du i princip bara alfa och fiat. kan vara värt att tänka på inför nästa gång

                  Comment


                  • #39
                    Precis det jag menade Ary, att de är auktoriserade behöver inte betyda att de är bra, oftast tvärtom!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by Zarko
                      ä
                      Det var tändningen som inte var exakt sa han, det va någon millimeter fel. så dem hittade rätt.

                      . Kan det vara så att tändningen inte är exakt behöver man en viss utrustning för att få det exakt, för de testade sig fram tills det blev bra. någon som vet. var brukar tändningen sitta där man ställer in det, han sa att det sitter vid kamremen.

                      det är nya tändstift, byte de för några månader sen. va kan det vara.

                      Fråga 2

                      Det är nytt ventilkåpspackning,(gummit runt motorn) men det rinner oftast på sidan lite gran, som ni ser på bilen där det är inringat. va kan man göra, samma mekaniker har bytt den, till och med byt skruv till en längre men det rinner genom ändå och han har dragit åt så mycket som det är tillåtet, fattar inte varför det rinner genom ändå, vad kan man göra för att stoppa det, jävligt störande.

                      tack på förhand
                      Duktigt verkstad som lyckas ställa in tändningen på din bil , dom är nog dom första .Så nu har dom justerat avgas kammen på måfå för att få bilen gå någorlunda . Bilen känns svårstartat pga av att styrdonet inte tycker om signalen han får från kamgivaren . Snart har du felkod (om den inte redan finns där ) phonic wheel learn .
                      längre skruv= gängpaj i toppen .

                      Tycker verkligen synd om dej för som det låter har din verkstad verkligen lyckats med att sabba en fungerande motor .

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Jamo
                        Duktigt verkstad som lyckas ställa in tändningen på din bil , dom är nog dom första .Så nu har dom justerat avgas kammen på måfå för att få bilen gå någorlunda . Bilen känns svårstartat pga av att styrdonet inte tycker om signalen han får från kamgivaren . Snart har du felkod (om den inte redan finns där ) phonic wheel learn .
                        längre skruv= gängpaj i toppen .

                        Tycker verkligen synd om dej för som det låter har din verkstad verkligen lyckats med att sabba en fungerande motor .
                        har inget felkod än och jag hoppas att jag inte får det heller, men är du säker att det är det som du säger. då kan jag åka till en annan verkstad och säga det, så kan de fixa det, men behöver man de rätta verktygen för att ställa in det exakt, eller det kanske inte finns sådana special verktyg till just denna problem.

                        hoppas på snabba svar tack
                        Last edited by Zarko; 14 January 2008, 03:58.
                        Zarko

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Zarko
                          har inget felkod än och jag hoppas att jag inte får det heller, men är du säker att det är det som du säger. då kan jag åka till en annan verkstad och säga det, så kan de fixa det, men behöver man de rätta verktygen för att ställa in det exakt, eller det kanske inte finns sådana special verktyg till just denna problem.

                          hoppas på snabba svar tack
                          Ställt tändningen har dom inte gjord på din bil det ljuger dom om (ljuger säkert om mer). Jag skulle åka till en FIAT verkstad med riktiga verktygen och skicka räkningen till dom.

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Jamo
                            Ställt tändningen har dom inte gjord på din bil det ljuger dom om (ljuger säkert om mer). Jag skulle åka till en FIAT verkstad med riktiga verktygen och skicka räkningen till dom.
                            det kommer att bli ska lämna in bilen till fiat verkstad, så återkommer jag med resultatet.
                            Zarko

                            Comment


                            • #44
                              hej hej

                              Jag har bestämt nu efter flera samtal med olika verkstäder och hört bra rykten så blir det alfa rosso. ska när med den imorgon, och det ska bytas en hel del, förutom kamrem kontrollen.

                              Får se hur resultatet blir hoppas verkligen att det blir bra.

                              det som ska göras:

                              1. kamremskontroll, så allt sitter rätt

                              2. invändig motortvätt, olje och filterbyte.

                              3. Servo och växellådan byta olja i dem, om det behövs.

                              4. Väntilkåpspackning den är ny med det läcker olja så det ska kollas.

                              5. öppen luftfilter kn eller något som passar. det ska bytas.

                              6. Dörrhantag, gummit har spruckit och det ser inte snygg ut, ska bytas.

                              7. Sen kanske även bromsskivor och belägg, styrled, om det är nödvändigt.


                              Hoppas att de gör ett bra jobb, väntar med spänning.
                              Zarko

                              Comment


                              • #45
                                Rosso

                                Rosso
                                Fick se de här när jag sökte på Rosso ?!
                                AutoAlfa å andra sidan har man bara hört gott om!?

                                "
                                2007-04-13, 21:00 #9
                                Azrael
                                Moderator



                                Reg.datum: Oct 2002
                                Ort: Lichterfelde Kaserne
                                Inlägg: 11 093

                                Det Alfa Rosso är mest kända för i bilkretsar (i synnerhet i Göteborg) är deras otroligt dåliga service och otrevliga kundbemötande kombinerat med skyhöga priser. Pratade för inte alls länge sedan med en Alfisti om detta fenomen. Alla Alfanybörjare (även jag själv när det begav sig) åker dit med sin nyinköpta pärla för att "det är väl dit man åker med Alfa?". Oftast brukar besöker sluta med att man kör därifrån med en klump i magen. Tankarna svindlar i huvudet. Slutsatsen många drar är att de antagligen måste sälja bilen - med så sinnessjukt dyra, dåliga, sura och otrevliga serviceverkstäder kan man ju inte äga en uddabil.

                                Sedan upptäcker folk AutoAlfa i Sisjön och lugnet återvänder. Själv fick jag tipset av en i Alfaklubben. "Alfa Rosso? HA HA HA HA!" Han höll på att vika sig av skratt. Han gav mig numret till AutoAlfa och hallelujah - de gör allt som Alfa Rosso gör fast snabbt, billigt och med en positiv attityd.

                                Summering: Alfa Rosso har gjort mer skada än nytta för Alfa Romeo i Sverige. "

                                Slut citat __________________
                                Last edited by pazzo; 21 January 2008, 07:00.
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X