Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som är duktig på hemmabio här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som är duktig på hemmabio här?

    Spanar runt lite för lite ljud för hemmet och eftersom jag är newbie måste jag fråga runt lite.

    Vad är skillnad mellan A/V receiver och förstärkare? Receiver har oftast inbyggd radio vad jag sett men vad skiljer de åt mer?

    Vad är att föredra? Kan någon rekomendera nått? Har kollat på Denon och NAD men får även riktigt bra pris på Yamahas grejer.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Du har Pm
    20VT-97 | Minhembio

    Comment


    • #3
      Originally posted by Prowler
      Du har Pm
      Du har också PM!

      Men skulle du kunna svara på frågorna jag ställde ovan direkt i tråden?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by 84jr0
        Du har också PM!

        Men skulle du kunna svara på frågorna jag ställde ovan direkt i tråden?
        Snackar vi Audio/Video eller?
        Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
        Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
        Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
        Folka Vento VR6 -93 såld!
        Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

        Comment


        • #5
          Originally posted by Erajack
          Snackar vi Audio/Video eller?
          Snackar allt...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Originally posted by 84jr0
            Snackar allt...
            He he!! Vad jag antar så är det så! Lite insatt själv så du kan få lite rek om vad att handla.
            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
            Folka Vento VR6 -93 såld!
            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

            Comment


            • #7
              Vad sägs om dessa, vilken ska man ha?

              DENON AVR-1708

              Specifikationer
              Kategori: Hemmabioreceiver
              Antal förstärkarkanaler: 7
              Effekt 8 ohm: 7 x 75 watt (kontinuerlig effekt, två kanaler i drift, 20–20 000 Hz, 0,05% förvrängning)
              Autokalibrering/Auto EQ: Auto-Setup, digital rumskorrektion (Audyssey Multi EQ)
              Surrounddekoder: DTS, DTS-ES, DTS Neo:6, DTS 96/24, Dolby Digital/EX/PLII
              Radiotyp: FM/RDS (AM) med RadioText, 56 förval
              Linjeingångar: Analoga 7.1 In
              Digitalingångar: 2 x koaxiala, 2 x optiska
              Hörlursuttag: Ja
              Pre Out-utgång: Till subbas
              In-/utgångar för kompositvideo: 4/2
              In-/utgångar för S-video: 3/2
              In-/utgångar för komponentvideo: 3/1
              In-/utgångar för HDMI: 2/1
              HDMI-version: 1.3a
              Videokonvertering: Uppkonvertering, analog > komponent
              Inbyggd videoprocessor: 10-bitars A/D- och D/A-omvandlare
              iPod-funktioner: Dock Control Connector till Denon ASD-1R/3N/3W docks
              Multiroom: Rec-Out
              Fjärrkontroll: Ja (RC-1076)
              Mått: 43,4 x 17,1 x 38,3 cm (BxHxD)
              Vikt: 11,1 kg
              Färg: Svart, silver

              Mer specifikationer
              7 x 110 watt i 6 ohm (kontinuerlig effekt, två kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% förvrängning)
              Stödjer utökat färgdjup/färgområde (Deep Colour/xvYCC)
              Bakkanaler kan konfigureras till bi-amping av frontsystem
              A/V-ingång på fronten
              7 separata strömförsörjningar
              Direct Mode/Tone Defeat-funktion
              Compressed Audio Restorer
              32-bitars Floating Point SHARC DSP från Analog Devices
              D/A-omvandlare: 24-bit/192 kHz
              A/D-omvandlare: 24-bit/96 kHz
              Lip Sync 0–200 ms
              Standby-förbrukning: < 1 watt
              IR in- och utgång
              Mätmikrofon medföljer


              Eller denna, NAD T744
              Specifikationer
              Kategori: Receiver
              Antal förstärkarkanaler: 5
              Effekt 8 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt, 20-20 000 Hz, 0,08% THD)
              Effekt 4 ohm: 5 x 50 W (kont. effekt, alla kanaler samtidigt, 20-20 000 Hz, 0,08% THD)
              Surrounddekoder: Dolby Digital/EX, PLII/x, DTS/-ES/Neo:6/ 96/24, EARS, Enhanced Stereo
              Radiotyp: AM/FM-radio med RDS/RadioText och 30 stationsförval
              Linjeingångar: 2 analoga
              Digitalingångar: 6 digitala ingångar (4 koaxiala, 2 optiska)
              Hörlursuttag: Ja
              Pre Out-utgång: Pre-Out för alla 5.1-kanaler (2 subbasar)
              In-/utgångar för kompositvideo: 3/1
              In-/utgångar för S-video: 3/1
              In-/utgångar för komponentvideo: 2/1
              Fjärrkontroll: Programmerbar fjärrkontroll (HTR-2) medföljer
              Mått: 43,5 x 13,2 x 35 cm (BxHxD)
              Vikt: 16,4 kg
              Färg: Grafit eller titan

              Mer specifikationer
              105 W i 8 ohm (dynamisk effekt – IHF)
              145 W i 4 ohm (dynamisk effekt – IHF)
              165 W i 2 ohm (dynamisk effekt – IHF)
              Förvrängning < 0,08%
              Skärmmenyer
              Minne för 5 olika grundinställningar
              Soft Clipping
              Komponentanslutningar (2 in, 1 ut)
              2 ljudingångar, 1 tape-out
              Ingång för bärbar spelare på fronten
              Analoga 5.1-ingångar (till DVD-Audio)
              Anslutning för två extra högtalare i frontkanalerna
              IR-in, 2 x IR-out
              1 x 12V trigger out, 1 x in

              eller,

              Yamaha RX-V3800
              High-End hemmabioreceiver som introducerar nya teknologier och funktioner som inkluderar 3D Cinema DSP, HDMI version 1.3a, videouppskalning till 1080p, full stöd för högdefinitionsljudsystemen, Adaptiv DRC (Dynamic Range Control), Adaptiv DSP-nivå och nätverksfunktioner.

              HD ljudformat: Dolby Digital Plus, Dolby Digital TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio
              Digital ToP-ART för bästa möjliga ljudkvalité
              Pure Direct för bästa möjliga ljudkvalité
              Burr-Brown 192kHz/24-bitars D/A-omvandlare för frontkanaler och 192kHz/24-bitars A/D-omvandlare för huvudzon
              Videoomvandling upp till HDMI 1080p
              HDMI version 1.3a med stöd för Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution Audio och DTS-HD Master Audio samt 30/36-bitars färgdjup, uppdateringshastighet 120Hz/100Hz och 24 Hz samt automatisk Audio Delay (läppsynkronisering)
              Analog videosignal uppomvandling till HDMI digital videosignal med TBC (Time Base Corrector)
              Nätverksfunktioner: Internetradio, PC-musikfiler, USB portabla ljudspelare och flashminnen samt MusicCAST
              iPod-kompatibilitet med iPod-docka Yamaha YDS-10 (ingår ej)
              GUI (Graphical User Interface) med 6 språk: Engelska, franska, tyska, spanska, ryska och japanska
              Förbättrad YPAO genvägssetup-funktion och systemminnesknappar på fjärrkontroll
              Suverän zonkontroll med individuell zonfjärrkontroll (ingår) och flerspråks OSD (On-Screen Display)
              Adresserbara slutsteg för bl a Bi-Amping till vänster och höger huvudkanal
              3D Cinema DSP för att skapa ett intensivt och exakt ljudfält för förstärkt biografkänsla
              Förbättrad Compressed Music Enhancer med Straight Enhancer program
              Adaptiv DRC (Dynamic Range Control)

              Överblick av tekniska data och specifikationer:
              Digital ToP-ART

              Dolby Pro-Logic

              Dolby Pro-Logic II

              Dolby Pro-Logic IIx

              Dolby Digital

              Dolby Digital EX

              Dolby Digital Plus

              Dolby Digital TrueHD

              DTS Neo:6

              DTS Digital Surround

              DTS ES

              DTS ES Discrete 6.1

              DTS 96/24

              DTS-HD High Resolution Audio

              DTS-HD Master Audio

              YPAO rumskalibrering inklusive mätmikrofon

              Silent Cinema

              Virtual Cinema DSP

              Quad-Field Cinema DSP

              DSP Program: 22

              Ljud D/A-omvandlare: 192kHz/24-bitars

              Audio Delay (läppsynk)

              Multirumfunktion: Zone 2 + Zone 3

              Night Listening Enhancer

              Bi-Amping

              Pure Direct Switch

              Rec-out väljare

              Compressed Music Enhancer

              Audio Mute

              Center GEQ

              iPod dockningsmöjlighet

              Audio/Video (in-/utgångar): 6 / 2

              Analogt ljud (in-/utgångar): 4 / 2

              Koaxial digital (in-/utgångar): 3/-

              Optisk digital (in-/utgångar): 5/2

              Composite video (in-/utgångar): 6 / 2

              S-video (in-/utgångar): 6 / 2

              Componentvideo (in-/utgångar): 3 / 1

              HDMI (in/ut): 4/1

              Video scaler (Bilduppskalning): Endast HDMI: 720p, 1080i eller 1080p

              De-Interlacer

              Subwooferutgång

              Förstegsutgång(ar): Samtliga 7.1 kanaler

              5.1-ingång för extern dekoderenhet

              7.1-ingång för extern dekoderenhet

              Skivspelaringång

              Frontpanelingång: 1x audio, 1x optisk digitalingång, 1x composite video, 1x S-video

              USB

              Nätverksanslutning (trådbunden ethernet)

              On-Screen Display (OSD)

              RS-232C anslutning

              GUI - Graphical User Interface

              Videosignalkonvertering: Composite video <-> S-video <-> Componentvideo -> HDMI

              Automatisk förvalsinställning

              Uteffekt DIN (4 ohm, 1kHz, 0,7% THD): 7 x 200W

              Uteffekt RMS (8 ohm, 20-20.000Hz): 7 x 140W

              Linear Damping

              Dämpningsfaktor (8 ohm, 20-20.000 Hz): 150

              Frekvensomfång: 10Hz - 100.000Hz +0dB/-3dB

              Signal/brusförhållande (CD): 100dB

              Total Harmonisk Distortion (THD): 0,04%

              Delningsfrekvens subwooferutgång: 40, 60, 80, 90, 100, 110, 120, 160 or 200Hz

              Effektförbrukning: 500 W

              Stand-by effektförbrukning: <0,33W

              RDS

              Antal förvalsminnen för radiostationer: 40

              FM signal/brusförhållande (Mono/Stereo): 70dB

              FM användbar känslighet: 1,0µV

              Fjärrkontroll: Förprogrammerad, programmerbar och med makrofunktion + multirumfjärrkontroll för styrning av zon 2 och 3

              Färg: Titan eller svart

              Tillbehör: Fjärrkontroll, batterier, Zon 2/3 fjärrkontroll, nyckel för högtalarkontakter, nätkabel, YPAO mätmikrofon, AM antenn, FM antenn och bruksanvisning

              Mått (BxHxD): 435 x 171 x 439 mm

              Vikt: 17,4 kg



              Sen ska man ha högtalare till det. Börjar nog med fronthögtalare först, golvhögtalare är snyggt men absolut inte krav om det finns andra som låter bättre. Framförallt kommer jag lyssna på musik men även se film och i efterhand bygga ut ljudanläggningen.

              Jag vill ha klar diskant och djup bas, lyssnar mest på rock och house. Kollat lite på Cerwin & Wega CSL 10 med följande spec:

              Frekvensomfång (-3dB): 38-50.000 Hz
              Element: 1tum/6.5tum/10tum (dvs 3 element per högtalare)
              Belastning: 200w
              Impedans 8 ohm/90dB

              Finns snäpp större men jag tror att 10 tum bas räcker för ett normal stort vardagsrum eller vad tror ni?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Tung gung?

                Använder du en subb så ska den inte gå så högt i freq! När det gäller förstärkare så går min röst helt klart på NAD. Det är ett köp du inte lär ångra. Jag kanske kan hjälpa dig med högtalare. Som (gammal) konstruktör så är det lite jag kan.

                Ska dock lägga mig nu! Upp tidigt imorgon. /Lars
                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                Folka Vento VR6 -93 såld!
                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                Comment


                • #9
                  Generellt sätt så tycker jag att man bör lägga så mycket som möjligt på högtalarna... Köper du en receiver för 4000 kr så lägg minst det dubbla på högtalarna... Lovar dig att ljudet från en begagnad 1000 kr förstärkare med 7000 kr högtalare låter bättre än en 4000 kr-förstärkare med 4000kr-högtalare.

                  Ovan gäller särskillt om du mest ska använda stereon för att lyssna på musik...

                  Ett alternativ är att bygga egna högtalare, där kan man få ut väldigt bra ljud för en betydligt överkomligare penning... Några entusiaster med en ganska anspråkslös hemsida men välljudande högtalare för egenbygge är: http://www.valutronic.se

                  Bas/center/bakhögtalare kan du som säger lägga pengar på längre fram och de behöver inte vara lika vassa som fronthögtalarna...

                  När det gäller köpehögtalare, har för mig att jag läste ett test i en svensk hifi-tidning av "bokhylle"-högtalare nyligen, har för mig att B&W vann. De gör fina högtalare som är värda att kolla upp...
                  Last edited by rask; 6 January 2008, 23:09.
                  à la London designmarknad - www.alalondon.se

                  Comment


                  • #10
                    Sen gäller det att även kunna driva dessa högtalare och även kunna koppla på flera högtalare vid senare tillfälle. Jag som är som sagt newbie skulle tro att man måste lägga mer på en förstärkare som är bra. Men som sagt jag är newbie därför söker jag råd från oberoende
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by 84jr0
                      Sen gäller det att även kunna driva dessa högtalare och även kunna koppla på flera högtalare vid senare tillfälle. Jag som är som sagt newbie skulle tro att man måste lägga mer på en förstärkare som är bra. Men som sagt jag är newbie därför söker jag råd från oberoende
                      Pappa kör en NAD från -67 med 10 000 kr högtalare inkopplade... Låter strålande!

                      Prova gärna teorin genom att gå in hos en duktig audio-video handlare och försök höra skillnad på några olika kombinationer (ta med dina egan plattor förresten, Mariah Carey låter skit även i 300 000 kr anläggningar):

                      Börja att lyssna in två par högtalare i olika priskategorier som låter bra, använda samma förstärkare...

                      Prova därefter tex:
                      - 3000 kr förstärkare med 6000 kr högtalare
                      - 6000 kr förstärkare med samma 6000 kr högtalare.

                      någon skillnad?

                      -6000 kr förstärkare med 3000 kr högtalare
                      -3000 kr förstärkare med 6000 kr högtalare

                      vilken låter bäst?

                      -3000 kr förstärkare med 3000 kr högtalare
                      -3000 kr förstärkare med 6000 kr högtalare

                      osv....

                      Lovar dig att högtalarna kommer att göra den största skillnaden...

                      Generellt sett är det också så att det är lättare att få ett bra ljud ur en större högtalare än en mindre, därför är det lättare att hitta en bättre golvhögtalare än kompakthögtalare i samma prisklass. Precis som med motorer, lättare att få mer effekt med en större motor (och nej, det finns inga "turbo" i hifi branschen...)...

                      Naturligtvis så ska det man köper vara framtidssäkert osv, men det kan resten av audiofilerna på detta forum hjälpa till med!
                      Last edited by rask; 6 January 2008, 23:27.
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • #12
                        Mina småtankar....

                        I hemmabiossytem kommer mesta ljudet ur centern (resten är ju bara "surround”) därefter har du ljudet ur de båda främre surround-kanalerna och sist de bakre (de flesta filmer har ju händelsen i centrum och det är där det låter). Du behöver matcha frontsystemet klangmässigt så det inte blir knasigt när saker flyger från vänster till höger.

                        Skall du ha subb behöver du inte ha golvare, utan bättre att skaffa stativare. De brukar inte spela så mycket bas, men det tar subben hand om. Liten låda är lättare och billigare att få resonansdöd än en stor, du har inte mer än 1 delningsfilter i en 2-vägshögtalare till skillnad mot stora golvare med bas/mellanregister/diskant som kräver 2 delningsfilter så där kan de också välja bättre komponenter. Så stativare för samma peng som golvare bör ha bättre mellanregister och diskant, viktigt för återgivning av röster och rumsplacering, så att säga….

                        Lite knepigt att integrera en subb med högtalarna, beroende på hur kräsen man är har jag hört, använder bara sub/satteliter till film själv. Dessutom har man lite olika tankar på hur det skall låta om subben om den skall vara till film eller musik, film är mer flytta luft och boooma, den effekten vill i alla fall inte jag ha vid musik, utan där skall den vara snabb och hmmm... integrerad med musiken så den inte märks.

                        Varför skulle du vilja köpa en Ferrari och stoppa in en 1.2liters 40hk motor i den? Hade gamla högtalare och gammal 20W förstärkare, bytte förstärkare till en bättre och det var ett helt annat ljud! Så det behöver matchas, men faktum är att även dåliga högtalare kan låta bra med fin förstärkare, och bra högtalare kan låta skit med dålig förstärkare. Men det beror ju på hur mycket pengar man är beredd att lägga förståss. Det gör det svårt att lyssna i butik, kopplar de in de där 5000-kronors högtalarna till sin 100 000-kronors förstärkare i ett akustikbehandlat lyssningsrum så lär det låta riktigt bra, men så kommer det ju inte att låta hemma…..

                        Själv är jag rätt svag för Dynaudio, deras stativare Audience 42/52/52SE har alltid fått bra recensioner och kopplar du in en sub till dem så tror jag det låter himla fint. Du kan ju alltid åka ner till Reference audio på götgatan och be att få lyssna lite, de har yamaha, rotel och marantz också så du kan få lyssna på högtalarna med tänkt förstärkare.
                        Ett gott råd är dock att bestämma sig för ett tak vad gäller pris och sedan inte falla för frestelsen att provlyssna något dyrare, risken är stor att man kommer hem med stora hål i plånboken eller aldrig blir helt nöjd med det man hade råd att handla. Ge dig ut och provlyssna, med den setupen du hade tänkt dig. Alltså Stativare med subb som basstöd, jämför med golvare. Pause ljud och bild samt Ljudmakarn har bl.a. audiovector, deras K-serie verkar intressant och prisvärd också.

                        edit: Kolla gärna på begagnatmarknaden, finns mycket prisvärt där! Ex.vis på http://www.hifimagasinet.com/
                        Last edited by novisen; 7 January 2008, 10:55.
                        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Mina småtankar....

                          I hemmabiossytem kommer mesta ljudet ur centern (resten är ju bara "surround”) därefter har du ljudet ur de båda främre surround-kanalerna och sist de bakre (de flesta filmer har ju händelsen i centrum och det är där det låter). Du behöver matcha frontsystemet klangmässigt så det inte blir knasigt när saker flyger från vänster till höger.
                          /[/url]
                          Först och främst så ville -84an ha en anläggning att spela musik på och då anser jag att de främre högtalarna är viktigast. Naturligtvis kan man köra "fejk"-surround och köra med alla högtalare... Det låter mycket och det låter från alla håll, men bra blir det inte...

                          Centerhögtalaren är viktig när det gäller surround och som du skriver kan tex det vara lämpligt att "bygga ut" sitt hemmabio med högtalare med samma ljudbild, är du inte audiophil så det enklast att välja högtalare av samma märke och ur samma serie...

                          Hävdar dock fortfarande att med tex en 12 000 kr budget så får män bättre ljud om man lägger 8000 kr på högtalare och 4000 kr på förstärkare än lika mycket på varje... Förutsatt att man väljer det bästa i varje prisklass...

                          Om inte annat så visade Sonic Impact Class T Amp det när den kom för några år sedan... En kanska komisk review of en efterföljare med T Amp chip finns nedan:
                          http://www.6moons.com/audioreviews/trends/ta10.html
                          Last edited by rask; 7 January 2008, 16:27.
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by novisen


                            Själv är jag rätt svag för Dynaudio, deras stativare Audience 42/52/52SE har alltid fått bra recensioner och kopplar du in en sub till dem så tror jag det låter himla fint.
                            Problemet med dynaudio är att dom kräver vansinnigt bra slutsteg som knappt existerar på en hemmabioförstärkare..
                            52 se är ioförsig hyffsat lättdriven, vanliga 52 fick inte jag liv äns med ett rotel rb991 .. Dynaudio 72 tyckte jag inte om, då funkar som du säjer dom små stativhögtalarna mycket bättre.
                            numera har jag 1.3se vilken jag är jäkllgt nöjd med 2 subbar till som ska finjusteras också.
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #15
                              Jag tänkte börja med att bygga en musikanläggning som ska byggas ut till surround i efterhand.

                              Så om jag fattat det rätt så kan man ha förstärkare och golvhögtalare, eller förstärkare "bokhylle" högtalare + sub.

                              Kan någon rekomendera en förstärkare och högtalare som man kan börja med? Tänkte lägga ner 15 - 20 000kr för komplett 5.1 surround inkl kablar och alla tillbehör.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X