Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon som är duktig på hemmabio här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Jens
    Problemet med dynaudio är att dom kräver vansinnigt bra slutsteg som knappt existerar på en hemmabioförstärkare..
    52 se är ioförsig hyffsat lättdriven, vanliga 52 fick inte jag liv äns med ett rotel rb991 .. Dynaudio 72 tyckte jag inte om, då funkar som du säjer dom små stativhögtalarna mycket bättre.
    numera har jag 1.3se vilken jag är jäkllgt nöjd med 2 subbar till som ska finjusteras också.
    Kul, jag har också sådana och är toknöjd med dem, anser inte att det behövs någon sub till dessa ens, men det kan ju vara för att jag inte provat. lyssnade på dem tillsammans med ett par B&W804 en gång och dynorna spelade mer bas utan tvekan. Det var lite förvånande.

    84an, det jag kan rekommendera är att kolla runt på nätet vad som passar i budgeten, därefter gå ner till några hifi-butiker och be dem om råd och provlyssna lite olika alternativ. Personligen tycker jag att de flesta bokhyllehögtalare spelar lite tunt nedåt så ljudet blir därefter och behöver nog lyftas med en bra subb för att inte låta burkigt. Det slipper man ju med golvhögtalare. Fast till film vill man kanske ändå ha subben för det där extra mullret i explosioner... Själv kör jag 2kanalsanläggning och en separat 5.1 från logitec som följde med HemPCn. Duger till Tv-tittande och eftersom jag bor i lägenhet så blir det ändå inte så högt vid filmtittade att jag tror ett bättre bio-system skulle göra så stor skillnad. Så länge jag inte provar bättre system är jag nöjd i alla fall

    Många gånger kan man också göra fynd på begagnatmarknaden, och köper man saker som har ett lite högt nypris brukar folk vara rätt rädda om dem, så de brukar vara i bra skick. Men det förutsätter att man vet lite vad man vill ha också tyvärr. Kan ju vara lite svårt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Hej!

      Enda skillnaden på en receiver och en förstärkare är att en receiver innehåller radiodelen.
      Receiver brukar ofta ha en enklare förstärkardel än en "förstärkare".

      Alla tekniska detaljer och mumbo jumbo har igentligen ingen betydelse alls (Det komiska är att i informationen ovan väljer tillverkarna att specificera olika data vilket gör det nästan omöjligt att jämföra på papper).

      Lyssna på grejerna så hittar du den som du tycker låter bäst.

      Om man nu skall sätt upp några regler så kolla att den klarar minst 5.1 (gör nästa alla "hemmabio"). När det gäller högtalare är det viktigt att frontarna och centern är avstämda mot varandra. Välj gärna högtalare i samma serie där för front och center.

      För dom bakre så kan du välja ganska fritt eller strunta i dom helt för att komplettera vid ett senare tillfälle. Sub kan du strunta i helt om du vill eller komplettera med senare.


      Originally posted by 84jr0
      Kan någon rekomendera en förstärkare och högtalare som man kan börja med? Tänkte lägga ner 15 - 20 000kr för komplett 5.1 surround inkl kablar och alla tillbehör.
      Jag rekommenderar dig att gå till hifiklubben och Reference audio och lyssna. Jag lyssnade på säkert 8 olika par högtalare på 4 olika affärer innan jag bestämmde mig.
      Last edited by TobbeC; 8 January 2008, 12:38.
      Porsche Boxster S 2002

      Comment


      • #18
        Originally posted by TobbeC
        Hej!

        Enda skillnaden på en receiver och en förstärkare är att en receiver innehåller radiodelen.
        Receiver brukar ofta ha en enklare förstärkardel än en "förstärkare".

        Alla tekniska detaljer och mumbo jumbo har igentligen ingen betydelse alls (Det komiska är att i informationen ovan väljer tillverkarna att specificera olika data vilket gör det nästan omöjligt att jämföra på papper).

        Lyssna på grejerna så hittar du den som du tycker låter bäst.

        Om man nu skall sätt upp några regler så kolla att den klarar minst 5.1 (gör nästa alla "hemmabio"). När det gäller högtalare är det viktigt att frontarna och centern är avstämda mot varandra. Välj gärna högtalare i samma serie där för front och center.

        För dom bakre så kan du välja ganska fritt eller strunta i dom helt för att komplettera vid ett senare tillfälle. Sub kan du strunta i helt om du vill eller komplettera med senare.


        Jag rekommenderar dig att gå till hifiklubben och Reference audio och lyssna. Jag lyssnade på säkert 8 olika par högtalare på 4 olika affärer innan jag bestämmde mig.
        Vettig sammanfattning! Håller med! Mycket siffror och beteckningarm särskillt i förstärkarvärlden! Det viktiga är hur det låter!

        Ta hjälp av experterna i butiken, de kan normalt sina grejer och det är därför du ska gå till en riktig HiFi-butik... Ta med en kompis/farsan eller någon annan som också hjälper det att lyssna, annars kan det hända att "fel" säljare får för sig att sälja de högtalare han har mest provision på (iofs så brukar de vara ganska seriösa på ställen som HiFi-klubben) och då kan det vara bra att ha någon oberoende som också tycker till...

        Och ta med dig din egen musik och kanske även favorit dvd...

        När du väl bestämt dig, försökt se till så du kan få öppet köp, så det inte låter helt fel när du väl kommer hem... På de flesta seriösa HiFi-ställen är inte detta något problem.
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #19
          Originally posted by novisen
          Kul, jag har också sådana och är toknöjd med dem, anser inte att det behövs någon sub till dessa ens, men det kan ju vara för att jag inte provat. lyssnade på dem tillsammans med ett par B&W804 en gång och dynorna spelade mer bas utan tvekan. Det var lite förvånande.
          Jag använder inte subbarna just nu. Måste sänka frekvensen på det aktiva filtret. sedan ska det labbas lite..
          Sub är ju klart overkill till dom högtalarna igentligen, men får jag till det med dom blir det nog bättre.. subbarna går till 18 Hz medans högtalarna är specade till 37Hz

          Vad driver du dina med?
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by Jens
            Jag använder inte subbarna just nu. Måste sänka frekvensen på det aktiva filtret. sedan ska det labbas lite..
            Sub är ju klart overkill till dom högtalarna igentligen, men får jag till det med dom blir det nog bättre.. subbarna går till 18 Hz medans högtalarna är specade till 37Hz

            Vad driver du dina med?
            Kör med Musical fidelity A3CR försteg och slutsteg. Tycker det funkar och låter riktigt bra. Lite nyfiken på kraftigare slutsteg, men det blir så dyrt så lika bra att låta bli.... Du då?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #21
              Jag använder ett gammalt dynamic precisionsteg (37kg 2x250w rms @8ohm) och ett Acurus rl-11 försteg. Fungerar riktigt bra.
              Fiat uno 355hk på 1.3 liter
              X1/9
              www.kallebacksmotor.se

              Comment


              • #22
                Nu har jag tittat på lite grejer som jag gillar men frågan är om det är prisvärt...

                Kollat på en A/V Receiver: Onkyo TX-SR606 och TX-SR805. Den senaste är något dyrare fast frågan är om den är värd prisskillnaden och om jag kommer använda alla funktioner.

                Kollat även på TV: Samsung 6 serien, ska man ha 40" eller 46". Tar man 40" så funderar jag på en projektor, med 46" blir det nog ingen projektor. Finns det annat att rekomendera i samma prisklass som samsungen?

                Högtalare: Har hört bra om vissa Dynavoice fron högtalare som jag ska provlyssna innan jag bestämmer mig.

                TV + TX-SR606 + Dynavoice fronthögtalare = 20 000kr cirka.

                EDIT: Priser är med kraftig personalrabatt
                Last edited by 84jr0; 23 July 2008, 19:41.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #23
                  Högtalare!!!

                  Tycker nog att du skall tänka en extra gång på högtalarna. Om det är något som man tröttnar på så är det det. Vet om ett par fina svenskbyggda QLN Reference som är till salu.

                  Jag jobbar nu åt Bo Hansson. Han ligger bakom Rauna!
                  www.rauna.com
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • #24
                    Högtalare vill man gärna provlyssna på samma förstärkare som man kommer ha hemma.

                    Dynavoice M-85 har fått bra omdömen. Ca 3000kr/paret.

                    4-vägs 2st 8" baselement och 1st 1" diskantelement och 6.5" mellanregister. Maxeffekt 250W.

                    Detta säger egentligen inget om hur de låter men värt att lyssna på de med tanke på alla omdömen.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #25
                      Tunn bas?

                      Vad jag hört så ska inte det sista i basen vara med. Det som är med är dock snabb! Om du nu ska ha ett par till A/V bruk så tänk inte subwoofer. Lägg dom slantarna på riktiga högtalare istället.
                      Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                      Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                      Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                      Folka Vento VR6 -93 såld!
                      Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Tunn bas?

                        Originally posted by Erajack
                        Vad jag hört så ska inte det sista i basen vara med. Det som är med är dock snabb! Om du nu ska ha ett par till A/V bruk så tänk inte subwoofer. Lägg dom slantarna på riktiga högtalare istället.
                        Vad har du att rekomendera då i fronthögtalarväg... QLN Reference?
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #27
                          Re: Re: Tunn bas?

                          Originally posted by 84jr0
                          Vad har du att rekomendera då i fronthögtalarväg... QLN Reference?
                          Jag tycker att du skall kolla begagnat först innan du köper nytt. Det finns massor att köpa.
                          QLN kanske är lite väl? Ska kolla runt lite.
                          Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                          Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                          Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                          Folka Vento VR6 -93 såld!
                          Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                          Comment


                          • #28
                            Svårt!

                            Lite krångligt att tipsa om köpe högtalare. QLN naturligtvis. B&W har gjort bra. Mordaunt Short, klipsh m.fl. Bygger egna själv. Jag kan bygga åt dig om du vill. Kolla lite på www.hifikit.se , www.ljudia.se Mvh/Lars
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • #29
                              Att köpa kit och bygga eget är lite overkill tycker jag. Så höga krav har jag ändå inte. Förmodligen hör jag inte de minsta skillnader som äkta ljudfantaster hör. Just därför vill jag ha tips på högtalare som är bra för ca 3000 - 3500kr/paret.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by 84jr0
                                Att köpa kit och bygga eget är lite overkill tycker jag. Så höga krav har jag ändå inte. Förmodligen hör jag inte de minsta skillnader som äkta ljudfantaster hör. Just därför vill jag ha tips på högtalare som är bra för ca 3000 - 3500kr/paret.
                                Det jag kommer på nu är Q acustics 1030. Annars skulle nog jag satsa på stativare. Där har du en massa. Canton GLE 403, Energy C-100, Monitor Audio BR-2, Tangent Clarity 4. Hoppas det hjälper? Föresten Argon på hifiklubben är också bra. Där har dom också flera bra stativare.
                                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                                Folka Vento VR6 -93 såld!
                                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                                Comment

                                Working...
                                X