Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorn tappar kraft vid 4000 rpm...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorn tappar kraft vid 4000 rpm...

    Hej.
    Har en 16 VT plus.
    Vid ca 4000 rpm (med nästan full gas) så försvinner kraften, det känns som om man stänger av motorn. Om man då släpper tillbaka gasen någon cm så fortsätter den öka över 4000 rpm?? Vad kan detta bero på? Någon nämde att det kunde vara Dump ventilen som behöver rensas....

    kan tillägga att bilen stått orörd ca en månad innan och att tanken nästan var tom....smuts i systemet kanske?
    Last edited by tammi_mars; 29 January 2008, 14:13.
    1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

  • #2
    Lyser det några varningslampor? Låter som om den är i "Limp mode". Läs av felkoder på en Fiat verkstad.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Kolla stift och Tändkablar..

      kan mycket väl vara detta också. då jag inte fick upp någon lampa då de hände mig.


      tror de flesta verkstäder kollar tändsystemet först i dessa situationer,
      *Fiat coupe Turbo 16v**Såld till Felle
      Volvo 740GLt 16v -90 *såld*
      Dacia Duster dCI -11 *stadigt framåt BILLIGT*
      Volvo V702.4T

      Comment


      • #4
        Ska kolla det, tack för tipset...
        1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

        Comment


        • #5
          Sådär va min efter en motortvätt... Fukt e farliga grejjer i tändsystemet ,)

          Comment


          • #6
            Slängde i en flaska injectioncleaner, fungerar bra nu ;-)

            Undrar om någon vet ett bra ställe där man får tag på en Styrled yttre, höger till min 16 VT -94, den som mekonomen hade i sitt register passade inte alls. Någon som vet vad den delen heter på engelska, finns en hel del som säljer delar i england ju.....
            1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

            Comment


            • #7
              Alla "pirat" styrleder är oanvändbara. Det är fel kona. Du måste beställa orginal tyvärr. Dom är svindyra (drygt 1000kr) men du inget val. Sorry.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Det var det gängade hålet som inte passade, det var alldeles för stort, vet inte om 20VT kanske använder grövre delar än 16VT.

                Vet någon vad det stora alu-blocket längst upp på bilden är (det med 4 böjda rör) det ser helt nytt ut....

                http://www.tammi.se/SP_A0379.jpg
                1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tammi_mars
                  Det var det gängade hålet som inte passade, det var alldeles för stort, vet inte om 20VT kanske använder grövre delar än 16VT.

                  Vet någon vad det stora alu-blocket längst upp på bilden är (det med 4 böjda rör) det ser helt nytt ut....

                  http://www.tammi.se/SP_A0379.jpg
                  Broms servo?
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #10
                    Tror du det? Det ser ut som om det sitter ett gasreglage på höger sida...
                    Jag har ändrat bilden och rödmarkerat den delen jag menar....ta gärna en titt igen...
                    1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

                    Comment


                    • #12
                      Originally posted by Freddan72
                      Plenum.
                      Justde
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #13
                        Plenum? Är det en latinsk term eller? Har aldrig hör det förut...
                        1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

                        Comment


                        • #14
                          Insuget är väl eg det helsvenska ordet för det.. luften går in där och sen ner i cylindrarna.....


                          //PP
                          Porsche 996 C2 -00
                          Volvo V60 D3 -12

                          Comment


                          • #15
                            Aha, ok, tack
                            1994 Coupé 16VT+ / 1999 Ford Mondeo 2.0 Ghia

                            Comment

                            Working...
                            X