Announcement

Collapse
No announcement yet.

Btr

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Btr

    Ok, sitter och grunnar på att chiptrimma min cuppe. Har hittat en del info men blir lite förvirrad av en sak. På coupe infon här på forumet så står det att man inte behöver byta bränsletrycksregulatorn när man chippar men på Coupe Nordic (bra sida förövrigt ) så står det att man behöver byta till en som tål minst 3 bar. Så frågan lyder: Ni med 16vt har ni bytt btr eller kör ni på ändå och om ni har bytt så kanske ni har några bra tips på märken och köpställe!?

    Många tack!
    Coupé 16VT.
    Min bil...

  • #2
    Tack för bra ord om min sida

    Jo du måste ha soppatryck på 3 bar och en 16vt klarar inte av det i orginalutförandet.

    20vt klarar av det... kanske det som Per menade i coupe info tråden.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Så man skulle kunna byta till 20VT's BTR om man har 16VT?

      Eller är det lika bra att skaffa en aftermarket btr av hyffsad modell?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Flammie
        Så man skulle kunna byta till 20VT's BTR om man har 16VT?

        Eller är det lika bra att skaffa en aftermarket btr av hyffsad modell?
        Tror inte att sånt går. Jag börjar gå ut på djupt vatten då jag inte vet något om 16vt så jag drar mig ur här och någon annan får förklara vidare.

        Kan dock tipsa om en bra länk för er 16vt ägare:
        http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...051#Post154051
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          ...

          ...kör utan btr. Har ett chip à la 30hk med märke "X"

          Vet att medlemmarna här har olika meningar om hur viktigt btr:en är. Men visst vore det trevligt med lite fler inlägg ang. detta.
          /Giallo Ginestra

          Comment


          • #6
            Egentligen bästa man kan göra är att koppla in bredbandslambda och mäta värden. Det kan funka ja men inge bra om den går för tunnt.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Det som står på Coupe Info gäller 20VT, det framgår.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Per: Jag kan nog ha missat det. vart lite snurrig efter 2 dagars forumläsande

                Håller med plant lite, det finns en hel del trådar om detta ämne men alla verkar ha runnit ut i intet. Jag antar att om man vill vara på den säkra sidan så är det både ny btr och bblambda som gäller. Men borde man inte märka om bilen går för tunt eller fett utan lambdakoll? Då kunde man ju ev köpa en ställbar btr och skruva tills bilen går bra??

                Men hur är det med 20vt, är den gjord för att kunna hålla 3bar men i original går på ett lägre värde? Alltså att fiat har varit lite förutseende för ev trimmning?
                Coupé 16VT.
                Min bil...

                Comment


                • #9
                  Btr:en är inte gjord för att kunna hålla för si eller så. Se det som att du har ett litet hål på en trädgårdsslang, su står och spolar med slangen och det strilar lite ur hålet sen nyper du till ändan på slangen och vad händer då? Jo det blir ett jäkla tryck i slangen och det sprutar ut ur det där lilla hålet.

                  Din bensinledning är vattenslangen den går från tanken fram till insuget på motorn och tillbaka till tanken. Btr:en är din hand som håller om slangen, ju mer du nyper åt ju hårdare sprutar det ur hålet.

                  En 3 bars regulator ser till att det sprutar ur hålet med ett tryck på 3 bar. Original sprutar det med 2,5 bar.

                  När man gjorde det där chippet för hundra år sen höjde man turbotrycket och ändrade tändningen. Då tyckte man att man behövde få in mer bensin genom spridarna till motorn så man bytte från 2,5 bars BTR till 3 bars BTR. Sen mappade man insprutet efter det.

                  Med andra ord om du använder original BTR kommer motorn få mindre bensin än vad evo-cars ville att den skulle ha när de gjorde chipet. Å andra sidan säger de som mätt upp med bredbandslambda att den får för mycket bensin med 3 bars BTR. Jag har däremot inte hört om någon som mätt upp med original BTR.

                  Jag använder en 3 bars BTR för säkerhets skull. Den sitter i serie med originalet på returslangen efter motorn. Min är en ställbar bling-bling men det hade funkat lika bra med tex en från en gammal saab 900 på skroten.
                  Last edited by Linus; 3 March 2008, 19:30.

                  Comment


                  • #10
                    Jaha, har nog tänkt åt fel håll med andra ord. Tar lite tid att dunka in saker och ting ibland
                    Tur att det är tålmodiga människor man har att göra med!

                    (Fördered er på mer nybörjar frågor, dom blir bara fler ju mer jag läser!)
                    Coupé 16VT.
                    Min bil...

                    Comment


                    • #11
                      Hej

                      En 20VT btr funkar kalasfint på en 16vt.

                      Btr:en är inte alltid ett måste, men det krävs att man kollar luftbränsleblandningen under hög påfrestning om man vill känna sig säker. (Det ska man göra även om man stoppar i en 3 bars btr)
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment

                      Working...
                      X