Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjäderbensstag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjäderbensstag

    Häpp! Fick mitt mycket fina stag från Novitec igår. Polerad aluminium för 1240 spänn, härligt!

    Men vet någon hur det ska justeras in? Misstänker att den ska skruvas ut så att den, iprincip, trycker isär fjäderbenstornen. Min kompis har däremot en teori om att den ska skruvas in så att den "drar ihop" tornen.

    Vad är rätt?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

  • #2
    Fjäderbensstag

    Hej jag tror det beror på om du vill ha mer negativ Camber eller inte. Skruvar du ihop kanske du kan få lite mer neg Camber. Skruvar du isär så får du mindre neg Camber eller positiv Camber. Men ändrar sig vinkeln lika mycket på båda sidor? Kolla Camber så här. Häng ett lod över hjulet mät avståndet mellan fälgkant och snöre både uppe och nertill. Skillnaden blir camber i mm. Detta kan omvandlas till grader via en tabell. Men i ditt fall så kan du kolla före och efter och se hur det ändrar sig utan bry sig om graderna. Helst bör mm måttet ändras lika på båda sidor. Bilen ska stå på plant underlag. Använd ett tvåmeters vattenpass (Biltema)
    Regards
    lenel
    Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

    Comment


    • #3
      Hmm njaaa. Tycker det mer borde hänga på om "tornen" rör sig inåt eller utåt vid belastning.
      Om det nu är så att man kan justera cambern märkbart med ett fjäderbensstag så ger jag inte mycket för vridstyvheten.. :-/
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Fjäderbensstag

        Jo det är ju så att man monterar fjäderbensstag för att tornen inte ska röra sig. Jag är övertygad om att du får vinkelförändringar vid hård kurvtagning pga av att tornen fjädrar lite. Dessutom så flexar gummibussningarna en hel del. Vilket gör att nedre bärarmen också rör sig och då påverkas hjulvinklarna en del. Rör sig tornen vid hård kurvtagning kan du säkert få dom att flytta sig lite om du spänner fjäderbensstaget. Men jag tycker att man ska vara försiktig och bara spänna lite grann.
        Regards
        lenel
        Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

        Comment


        • #5
          Jo jag har klart för mig att man ska spänna, men åt vilket håll rör sig tornen mest vid körning, vid påfrestning?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Fjäderbensstag

            Min gissning är att tornen vill röra sig något utåt.
            Regards
            lenel
            Alfa 2000 GTV Historic Racer och en gul Coupe 20vt 97

            Comment


            • #7
              Uppåt!
              //Martin
              Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
              Åker - Cheva Transsport -01
              Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
              Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
              Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
              Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

              Comment


              • #8
                Titta så gammal tråd jag drar upp

                Per, vad kom du fram till då? Hur ska man spänna åt den och hur mycket?

                Hur mycket skillnad känner du i din bil sen fjäderbensstaget monterades?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Ojoj! 4 år sen..
                  För det första blev det aldrig det staget, såldes till en GTV. Alldeles för meckigt att montera, blev ett Sparcostag istället.

                  Det jag kom fram till (via FCCUK som vanligt) var att det inte ska spännas alls, justeringen finns där för variationer i bredd på olika bilar.. Justera bara in den så att den ligger dikt an mot bultarna (fast utan kraft) i ändarna/fjädertornen så kan den aldrig röra sig. Så gjorde jag, blev bra.
                  Hela bilen blev "solidare" kändes styvare helt enkelt, speciellt över farthinder/ojämnheter och så.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Ojoj! 4 år sen..
                    För det första blev det aldrig det staget, såldes till en GTV. Alldeles för meckigt att montera, blev ett Sparcostag istället.

                    Det jag kom fram till (via FCCUK som vanligt) var att det inte ska spännas alls, justeringen finns där för variationer i bredd på olika bilar.. Justera bara in den så att den ligger dikt an mot bultarna (fast utan kraft) i ändarna/fjädertornen så kan den aldrig röra sig. Så gjorde jag, blev bra.
                    Hela bilen blev "solidare" kändes styvare helt enkelt, speciellt över farthinder/ojämnheter och så.
                    Som alla säger bättre att söka än att skapa ny tråd

                    Tack för svaret ska montera min på samma sätt då. Hur känns bilen i kurvorna med högre fart? Någon skrev ovan att länkarmarna flexar, hur mycket kommer PowerFlex bussningarna påverka styvheten med tanke på att de endast finns till länkarmarna på coupen. Är det värt att satsa på det oxå?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      Vet ej, har originalbussningar än sålänge. Men visst kändes t.ex. PärC's bil mer distinkt, kan bero mkt pga bussningarna..
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Vet ej, har originalbussningar än sålänge. Men visst kändes t.ex. PärC's bil mer distinkt, kan bero mkt pga bussningarna..
                        Vi får se vad jag tycker till våren då, hon kommer säkert bli bättre än sist
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          Utan att ens tittat själv hur det ser ut frågar jag hur bussningar tas loss från länkarmen, måste man ha avdragare eller är det bara att plocka loss den när man har skruvat av länkarmen?
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Nån som bytt får svara.. Vet bara att bussningarna sitter rätt hårt på svingarmen.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per
                              Nån som bytt får svara.. Vet bara att bussningarna sitter rätt hårt på svingarmen.
                              Jag tror att bussningarna följer med länkarmen när man köper ny och är pressade iom detta så tror jag att man måste ha avdragare för att plocka av de. Vill få det bekräftat. Tror att Togge bytte sina oxå.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X