Announcement

Collapse
No announcement yet.

It´s time for TURBO - Mitsubishi 19T

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blir kul att se resultatet...
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Originally posted by Freddan72 View Post
      Mitt chip är ett FC Performance steg 3 chip. Version 3 denna gång. Min setup kan du hitta på sidan 1 i denna tråd.

      Rotade runt i min Gmail inbox och hittade detta pris: £248 + shipping.
      Har förtydligat min fråga. Undrar vad ett tomt chip (hårdvaran) kostar utan mappning? 20kr, 50kr, 100kr annat?
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • Det är ett sst27sf512. Ligger på kring 20kr per chip.
        Kostnaden ligger inte i hårdvaran...

        Kolla in denna som satt i min bil när jag köpte den!
        Click image for larger version

Name:	DSC_0588.jpg
Views:	1
Size:	44.2 KB
ID:	251298

        BSR dom kan dom...
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment




        • Test av ny mapp från FC Performance.

          Steg 3, version 3. Länk till de olika stegen ----> http://www.fcperformance.co.uk/fiat-coupe-20v-turbo.php

          Leighton tycker det ser bra ut. Han skrev i ett meddelande till mig:

          Yes, it is a good solid set-up, all within good safe parameters. You have a little headroom available for slightly higher boost, so you can test with an extra 4-6% duty. I can modify very little now, nothing that would make a signficant power difference. The boost, fuel, ignition and VVT are all optimal for your set-up.
          Mappen är inställd att funka vid 1.4 bar. Som ni ser så går det att öka trycket lite till utan att det skall vara fara för motorn . 1.5 bar ska vara okej enligt Leighton.

          Jag har ju tidigare kört med 1.5 bar på Mantorp utan problem och även testat 1.7 bar när jag bänkade hos Magnus. Fast då körde jag med en justerbar 1:1.2 BTR. Nu har jag en linjär 3.8 bars BTR. Om jag ökar turbotrycket till 1.5 bar, så måste jag ha koll på lambdavärdet. Ser det bra ut så kanske jag testar med 1.6 bar. Men man vill ju inte att motorn ska gå sönder. Ett stort KANSKE med andra ord

          Nästa steg blir effektmätning hos Civinco. Med version 1 lyckades jag få:

          - 303 hk vid 6000 varv/min (ca 348 hk på veven).

          - 395 Nm vid 4850 varv/min (ca 455 Nm på veven).

          Ska vi gissa på 315 hk på hjulen med version 3?
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Imponerande. Är du nöjd med Leightons "leverans"? Du gillar att tänja på gränserna. Modigt, men var rädd om motorn. Bättre med 340hk varje dag än 360hk i 10 minuter.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Originally posted by Goc924 View Post
              Imponerande. Är du nöjd med Leightons "leverans"? Du gillar att tänja på gränserna. Modigt, men var rädd om motorn. Bättre med 340hk varje dag än 360hk i 10 minuter.
              Ja det har funkar bra och han har gett bra support. Jag köpte min mapp 2012 och det kom en del annat i vägen, så först nu 2015 som jag har fått till det. Tog ju bara 3 år att nå mål haha
              1.5 bar ser jag som inga problem. Därutöver kan vara lite vanskligt och jag kommer inte ta några chansningar. Jag håller helt klart med dig. Hellre hel motor och 340 hk än skit och pannkaka
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Originally posted by Goc924 View Post
                Ja du, det var inte lätt. Federal skriker ju "kom hjälp mig dö" i varje kurva utan att du närmade dig bilen framför. De ska jag INTE köpa. Bra konsumentupplysning, även om många parametrar är obekanta.
                Jag måste uppdatera mitt svar angående Federaldäcken. Glömde nämna följande och som man ska ha med sig när man utvärderar däcken.

                Mina däck är några år gamla (inköpta februari 2012). Användes tidigare på min 75 TS och då "skrek" de inte. Storleken och lastindex är inte rätt för min bil. Dimension 205/45 16" 83W. Egentligen är 205/50 16" 87W det rätta däcket för Coupén. Så gamla däck plus fel däck till bilen kan ha en negativ inverkan på greppet.

                Jag är ingen expert på däck. Men om jag säger så här. Jag kör fortare med 7 år gamla (och slitna) Toyo R888 än med tre år gamla (och inte speciellt slitna) Federal RS-R.
                Last edited by Freddan72; 3 July 2015, 16:20.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Lite off-topic kanske i din byggtråd, men mina två öre: Jag kör med nya 205/50. De skriker inte så farligt, det var ju på Kullen när asfalten var ny - senaste körningarna kan jag inte påstå att det väsnas sååå farligt. Däremot är det nog skillnad på grepp jämfört med t.ex. 888, RS-R kallas väl också "semi-R" och man får lite vad man betalar för. Fästet, som jag upplever det, är måttligt till en del bättre än jag hade mina Pirelli P Zero run flat gatdäck - däremot fortsätter de fungera efter 10, 15 och kanske 20 minuter - medan gatdäcken höll ihop det i - möjligen - 10. En annan fördel med "R-däcken" är att jag slipper tvätta bort gummi från skärmarna ända upp mot taket nu... Så vill man bara köra lite bana och ha kul funkar de fint (eller kanske Nankang som verkar ha liknande spec), vill man jaga tider är det nog bara att hosta upp lite extra stålar och köpa bättre grejer (typ 888).

                  Till RS-R:s försvar när det gäller fäste kanske man även ska notera att mina gatdäck är 215/45-17 och RS-R:erna 205/50-16, så jag har mindre gummi i marken och något mer flex. Man ska för övrigt antagligen inte heller lyssna på alla som säger "har du R-däck ska du bara ha 1.8 kalltryck" när man kör med RS-R 205/50 på våra kärror för då kränger man nog av framdäcken i första tvära böj... (men så är RS-R inget "riktigt" R-däck heller...sägs det...)
                  Coupé 20VT LE -99 (#565)

                  Comment


                  • Jaha, ett år har passerat sedan det senast skrev här. Några updates?
                    Kör just nu:
                    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                    Fiat Barchetta - 96
                    Fiat 127 1,05L - 77
                    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                    Comment


                    • Jo det har allt hänt en del under vintern. Tackar som frågar. En ny oljekylare har monterats . Köpte en Valeo från Mister Auto. Det går ju inte längre att få tag i nya oljekylarrör så jag fick snygga till mina gamla rör (de hade enbart ytrost på sig efter 16 år!). Sedan hjälpte Tools i Västra Frölunda mig med att löda på en adapter på röret och montera på ny slang (stålomspunnen). Här ser du allt monterat.

                      Click image for larger version

Name:	Oljekyl2.jpg
Views:	1
Size:	55.9 KB
ID:	252415

                      Tyvärr visade sig att en av slangarna hade blivit för lång, så jag fick åka tillbaka till Tools. Men de kortade den och jag fick tillbaka slangen dagen därpå.

                      Jag har också bytt remmar till generator + kompressor och styrservopump samt spännare och löphjul.

                      Tyvärr så har jag blivit tvungen att nedprioritera Coupén i år. Familjen tar väldigt mycket tid (fotboll, taekwon-do m.m.) och den lilla tid jag har över lägger jag på min Alfa 75.

                      Jag kommer dock åka iväg och bänka bilen med den senaste mappen från FC Performance. När det blir vet jag inte än. Hoppas slå mitt rekord på 312 whp (Gtec2 mapp). Allt över 320 whp är ren bonus
                      Last edited by Freddan72; 20 July 2016, 11:47. Reason: Minskade bildstorleken
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Trevligt! Ser alltid fint ut med nya grejer, som blänker.
                        Kan inte frugan din köra dem till träningarna?
                        Det blir spännande o se om du slår rekordet då!
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Missade en grej. Låg under bilen och kollade hjulupphängningen innan besiktning. Allt verkade sitta där det skulle. Slängde ett öga på avgassystemet och fick se svart smuts på värmeskyddsplåten. Packningen i flänsen mellan dp och katalysatorn hade börjat läcka.
                          Köpte nya avgaspackningar (både främre och bakre) och monterade dem. Snacka om att den främre packningen (två skruvhål) var slutkörd.

                          Click image for larger version

Name:	Packningar.jpg
Views:	1
Size:	176.9 KB
ID:	252414
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Efter tips från Pazzo så införskaffades dessa förstärkningar.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_2136.jpg
Views:	1
Size:	68.5 KB
ID:	252779
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • Cool.

                              Comment


                              • Originally posted by Freddan72 View Post
                                Efter tips från Pazzo så införskaffades dessa förstärkningar.

                                [ATTACH=CONFIG]18927[/ATTACH]
                                Aha du fick dem fort, fick mina igår post lev. talade inte om att mina var framme men de e lugnt.. ta gärna lite bilder när du sätter dit dina - man får tydligen använda både mutter å bult längst fram me dessa långa förstärkningar och killen i Australien tog bort ngn plåt i bottenplattan och försänkte samt satte distanser i hålen i golvet..
                                Last edited by pazzo; 2 December 2016, 22:23.
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X