Jag undrar om det kan vara någon idee att byta min insugskamaxel på min Argenta motor (1995), som jag fattar det har den 15/55 dvs 250 grader.
Det jag funderar på istället är en kamaxel från en 1608 (om jag nu hittar nån) vilket har 26/66 dvs 272 grader.
Jag tänkte behålla avgaskamaxeln som är på 57/13 (250 grader) eftersom den har drivning till fördelaren.
Är det nån som vet om det är ett bra byte eller inte och vad blir skillnaden i registret?
PS Finns det något bättre alternativ? (Jag vill inte tappa effekt i låg och mellanregistret )
PS2 Oj, det verkar som om 1608:s 272 gradare är en myt och är snarare 238 grader (se länk)! Enligt deras data tycks 132:ans 2 liters motorn ha liknande kammar som Fiat 124 CSA så då kanske det inte finns några bättre originalkamaxlar än de jag redan har i Argentan?
Det bästa kanske bara är att köpa ställbara kamdrev och finjustera kammarna jag har?
http://avs.spot-mate.com/cam.html
Det jag funderar på istället är en kamaxel från en 1608 (om jag nu hittar nån) vilket har 26/66 dvs 272 grader.
Jag tänkte behålla avgaskamaxeln som är på 57/13 (250 grader) eftersom den har drivning till fördelaren.
Är det nån som vet om det är ett bra byte eller inte och vad blir skillnaden i registret?
PS Finns det något bättre alternativ? (Jag vill inte tappa effekt i låg och mellanregistret )
PS2 Oj, det verkar som om 1608:s 272 gradare är en myt och är snarare 238 grader (se länk)! Enligt deras data tycks 132:ans 2 liters motorn ha liknande kammar som Fiat 124 CSA så då kanske det inte finns några bättre originalkamaxlar än de jag redan har i Argentan?
Det bästa kanske bara är att köpa ställbara kamdrev och finjustera kammarna jag har?
http://avs.spot-mate.com/cam.html
Comment