Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bänkning.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Lambdasonden sitter före katalysatorn.
    Med koloxidvärden på mellan 4 och 5 kan man också utesluta katalysator som grundfel.
    Motorn badar i bensin och ingen katalysator kan fixa det.

    Trasig lamdasond kan mycket väl orsaka så fet blandning.

    Nyckelfrågan är alltså: Vad orsakar denna flod av bensin?
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Freddan72 View Post
      Du skrev tidigare att du har monterat ett Blueflame avgassystem. Vilken katalysator har du monterat och hur gammal är den?
      Den är säkert 10 år gammal. Och jag kommer inte ihåg vad det satt för katalysator på den.

      - - - Updated - - -

      Originally posted by TurboB View Post
      Lambdasonden sitter före katalysatorn.
      Med koloxidvärden på mellan 4 och 5 kan man också utesluta katalysator som grundfel.
      Motorn badar i bensin och ingen katalysator kan fixa det.

      Trasig lamdasond kan mycket väl orsaka så fet blandning.

      Nyckelfrågan är alltså: Vad orsakar denna flod av bensin?
      Vilken lambda sond kan orsaka det. Tror att det finns 2 eller finns det bara en som sitter vid motorrummet.

      Comment


      • #33
        Det sitter bara en lambdasond på avgassystemet. Den är placerad efter turbon på downpipen. Kablaget till sonden går längst med motorn ovanför grenröret och viker sen av mot DP.

        Jag hade börjat med att byta sonden. Köp en Bosch från bildelaronline24.se eller autopartsmarket.eu
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #34
          Var hos min bilmek idag han hade lite tid över.
          Vi satte tillbaka orginal bränslepump utan några förbättringar så vi bytte tillbaka till den nya.
          Gtec 1 istället för 2 inga förbättringar.
          Han kopplade upp sig på obd han tyckte att lambdan jobbade OK han sa att den ska jobba mellan 0-1000 eller nåt och det gjorde den, men den kan fortfarande vara boven tror jag.
          Katalysatorn körde han med värme mätare och den ska vara OK för den skulle vara varmare efter eller innan kommer inte ihåg men det var den.
          Allt är i kopplat och inget hänger löst.
          Vad fan kan det vara?
          Imorgon ska vi testa med en random lamdasond som han har liggandes från en annan bil frågan är om det måste vara original bosch eller kan man testa men vilken lamda som helst.
          Bränsletryckregulatorn kopplade han förbi också men inga bättre värden där heller.
          Han är nästan 100% säker att om han återställer allt så kommer jag att ha kvar samma värden.
          Så allt är testat, det som har med bränslet att göra, ebc har väl inget med det att göra så den rörde vi inte.
          BLIR SNART TOKIG................

          Comment


          • #35
            Originally posted by *DIMMAN* View Post
            Var hos min bilmek idag han hade lite tid över.
            Vi satte tillbaka orginal bränslepump utan några förbättringar så vi bytte tillbaka till den nya.
            Gtec 1 istället för 2 inga förbättringar.
            Han kopplade upp sig på obd han tyckte att lambdan jobbade OK han sa att den ska jobba mellan 0-1000 eller nåt och det gjorde den, men den kan fortfarande vara boven tror jag.
            Katalysatorn körde han med värme mätare och den ska vara OK för den skulle vara varmare efter eller innan kommer inte ihåg men det var den.
            Allt är i kopplat och inget hänger löst.
            Vad fan kan det vara?
            Imorgon ska vi testa med en random lamdasond som han har liggandes från en annan bil frågan är om det måste vara original bosch eller kan man testa men vilken lamda som helst.
            Bränsletryckregulatorn kopplade han förbi också men inga bättre värden där heller.
            Han är nästan 100% säker att om han återställer allt så kommer jag att ha kvar samma värden.
            Så allt är testat, det som har med bränslet att göra, ebc har väl inget med det att göra så den rörde vi inte.
            BLIR SNART TOKIG................
            Mitt tips kvarstår. Byt lambda. Bosch original är det enda som gäller. Jag bytte min sensor 2009 när jag fick problem med motorn. I mitt fall så lyste spridarlampan. Jag läste av felkoder och med hjälp av min mekaniker så fastställde vi att lambdasensorn var kass. Bytte den och problemet var borta.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #36
              Jo Freddan det får nog bli så ny lambda sond. Kan typ bara vara det som är fel. Dock så får jag inga felkoder. Har beställt en original från ebay. Kommer om ca 2 veckor.

              Comment


              • #37
                Bilen besiktigad utan anmärkning med den nya lambdasonden och har ställts in för vinterförvaring det är dom goda nyheterna.
                Nu till dom lite sämre. Bilen har misständningar småsmäller lite från avgasröret när jag håller gasen vid ca2700 varv dock så tycker jag att den smäller mer sällan vid högre varvtal.
                INGA MISSTÄNDNINGAR vid tomgång.
                Har testat med 1 ny spole som jag hade och inga förbättringar (flyttat runt den och bytt). Tändstiften är nya 3 månader gamla. Jag hade inga misständningar innan lambdasonden byttes det är vad jag tror iallafall.

                Nu när mina avgasvärden är OK så undrar jag också hur pass mycket hk jag tappade vid senaste bänkningen när bilen badade i bensin?

                Comment


                • #38
                  Originally posted by *DIMMAN* View Post
                  Nu när mina avgasvärden är OK så undrar jag också hur pass mycket hk jag tappade vid senaste bänkningen när bilen badade i bensin?
                  Nej du blandar ihop det. Din bil gick snålt på effektmätningen. På tomgång och dellast har den fått alldeles för mycket bensin p.g.a. kass lambdasond. Det har du nu rättat till med en ny lambda. MEN problemet med snål blandning på fullgas kvarstår. Du måste kolla motorn igen på en rullande landsväg. Eller så köper du en bredbandslambda och mäter själv på en avskild väg. Efter att du kollat lambdavärdet så finjusterar du in regulatorn tills ni är nöjda. Mitt tips är att inte åka till Strömmared utan styra bilen mot någon som vet lite om tuning, t.ex. Maxx Tuning i Vrigstad.
                  Last edited by Freddan72; 15 November 2018, 08:18.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment

                  Working...
                  X