Announcement

Collapse
No announcement yet.

Biltips - kul och lastvänlig familjebil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ledsen, men inte alls förtjust i Croman...

    Tack för all input - jag letar på! Känns som jag fått bra input.

    Förutom 9-3:an, A4, och E90 så är utbudet rätt skralt - så bevakar och när rätt bil dyker upp så...

    Verkar för övrigt som att 9-3orna (med rätt miltal och pris verkar vara populära - ett intressant ex i Borås gick på bara några dagar). Ett tag var de ju iskalla...
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #17
      Varför inte Porsche Cayenne?

      Stor, fet SUV med massor av lull-lull och annat trevligt som en V8:a
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • #18
        Originally posted by Freddan72 View Post
        Varför inte Porsche Cayenne?

        Stor, fet SUV med massor av lull-lull och annat trevligt som en V8:a
        Nja, inte riktigt det jag söker - låga fasta kostnader. Billig att försäkra och hyfsat låg skatt.

        Plus, vilken petrolhead vill egentligen ha en Cayenne...?
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #19
          Så, ska kolla på en 159:a på fredag... 1750 tbi m ca 8 000 mil på mätaren. Inte pratat pris än så får se om det är aktuellt. Men en första koll, lite orolig för växellådan dock... hört mycket skräckhistorier...

          Av övriga bilar så har jag sett några 9-3r på Blocket som varit av intresse, bl.a. En -12 för 79tkr. Men har det varit "rätt" bil har den oftast varit lite väl långt bort... Och jag stör mig på att det känns som att nära 100% har trasig klädsel på förarstolen.

          Subaru Legacy eller Honda Accord är även de intressant - men inte sett några intressanta objekt i närheten. Finns rätt många A4r men det verkar vara en del strul med bensin-4rna.
          Last edited by rask; 27 December 2017, 23:51.
          à la London designmarknad - www.alalondon.se

          Comment


          • #20
            Originally posted by rask View Post
            Så, ska kolla på en 159:a på fredag... 1750 tbi m ca 8 000 mil på mätaren. Inte pratat pris än så får se om det är aktuellt. Men en första koll, lite orolig för växellådan dock... hört mycket skräckhistorier...

            Av övriga bilar så har jag sett några 9-3r på Blocket som varit av intresse, bl.a. En -12 för 79tkr. Men har det varit "rätt" bil har den oftast varit lite väl långt bort... Och jag stör mig på att det känns som att nära 100% har trasig klädsel på förarstolen.

            Subaru Legacy eller Honda Accord är även de intressant - men inte sett några intressanta objekt i närheten. Finns rätt många A4r men det verkar vara en del strul med bensin-4rna.
            Om jag har förstått det rätt, så är inte växellådan på 1750tbi nåt problem. Det är lådan på JTDM-motorerna som har varit dåliga: ett GM-produkt, om jag minns rätt. Tbi-lådan är helt annorlunda. Har inte hört nåt dåligt om dom.

            Comment


            • #21
              Tyvärr, men 1750 Tbi har den svaga GM- lådan. Finns en lång, aktuell tråd om detta på alfaklubbens forum.
              Jag hade tidigare en tbi så jag läste mycket i ämnet, men min skötte sig bra...
              Mot slutet av produktionen så hade tydligen vissa en "annan" vx-låda enligt tråden på alfaklubben. Kanske bättre?

              Det skrivs också att varmgång i lådan är en bidragande orsak till haverierna. Om man överfyller lite samt byter oljan då & då så kanske...
              Last edited by Chramon; 31 December 2017, 08:51.
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #22
                Chamron - kul att du haft en 1750 tbi! Några bra tips att ge mig på vägen?

                Stämmer att de har samma GM-låda! Och visst blir man lite orolig, men samtidigt så hör man ju mest från de som haft problem än de som inte haft det. Och ang statistik från Folksam tror jag så utmärkte inte sig Alfa 159 mer än medelbilen när det gäller maskinskador på växellåda.

                Var och tittade på Alfa 159:an och det blir nog den - ska låta Autoalfa kolla igenom bilen i början av nästa vecka. Väldigt fräsch och fin, lacken är som ny och inredningen fin. Motor och växellåda kändes bra, alla växlar gick i som de skulle och inga vibrationer eller oljud. Bromsar och chassit kändes bra.

                Enda nackdelarna går att åtgärda relativt enkel: Ägaren haft hund i bilen, bakre torkaren har lagt av och lite ytrost på skärmkanten vid främre hjulhus - stensprut är boven på dessa.

                Ang växellådans får det bli ny olja rätt omgående. Och så tänker jag safe:a med den största försäkringen som finns, 10 år maskinskada och Max 12000mil. Så köper jag mig två halvt års lugn och ro.
                Last edited by rask; 2 January 2018, 22:53.
                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                Comment


                • #23
                  Jag har kanske dåligt med tips eftersom bilen skötte sig bra de år jag körde med den.
                  Den hade bara gått 980mil vid inköp och ca 7 000 när den såldes. Kändes som ny när den såldes. Bra kvalite, tyst & fin.
                  Det som inträffade var ett kablage till lambdan som byttes. Var ett känt fel som gick på garantin.
                  Sedan fick jag ett skumt fel, larmade för det mesta i abs, antislir mm. Bytte batteri men felet återkom längre fram. Hade in bilen hos en som såg över, rengjorde kontakter & sedan blev det lugnt.
                  Ser att du tar upp stensprut... Framkant på bakskärmarna, vid dörren är också utsatt. Original fanns en skyddsfilm, men den hjälper bara något...
                  Motorn är rätt törstig. Normalt ligger den runt litern. Går att snålköra vid landsvägskörning runt 0,75 ( Enl färddatorn)
                  Markfrigång... Min var en Ti, sänkt 20mm. Kollar man undertill motorn så är det inte så mycket till övers... Säkert många med trasiga motorskydd.
                  Kolla upp detta med kamremsintervall. Jag tror det var 4 år, men uppsnappade att det ev skulle ändras till 3 år. ( I mitt fall var aldrig miltalet aktuellt då alltid årsintervallet kom innan. )
                  Men det är en härlig bil att köra! Kraftfull motor med bra drag från botten, kvick i rörelserna fastän den är rätt stor. Ligger bra på vägen i kurvorna m.m.
                  Lycka till med det eventuella bilköpet!
                  Fiat Punto Easy 1.2 -13
                  Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                  Comment


                  • #24
                    Tack för all info! Problemfritt ägande är vad en spekulant vill höra!

                    Håller tummarna för att allt blir bra och det blir köp efter autoalfas koll på måndag. För jag har mentalt redan köpt bilen, har kollat upp bra prisalternativ för rostskydd och även för dragkrok (blir ett nästan osynlig). Är en TI den här också - vit med svarta fälgar.

                    Surt med stensprut - Nylackad så inget problem just nu men Hade varit trevligt att skydda bilen lite... Sitter originalfilm just nu men lite extra kanske inte hade varit fel. Får kolla upp!

                    Tydligen har motorlampan blinkar till ett par gånger på bilen, kommer tydligen fukt in som torkar upp när man kör. Pratade med Nabil om detta och tydligen vanligt - inget att oroa sig för. Vad gav lambdafelet för någon symptom på din bil?

                    Kamrem är fortsatt fyra år om jag förstått det rätt...

                    Känner mig lite lost i alfas forumvärld, här och på FIAT COUPE UK forum känner man sig hemma. Några bra tips?
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #25
                      Lambdan gav endast en felkod, bilen gick som vanligt. Jag tror att nån kabel var i kortaste laget så det kunde bli glappkontakt.
                      Rickard Berg (Alfa-Guru), som även håller till här ibland tipsade mig om att det fanns en "åtgärd" för mitt problem.
                      Forumtips: Ja, Alfaklubbens forum och även Alfapower fyller mina behov.
                      Fiat Punto Easy 1.2 -13
                      Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by rask View Post
                        Tack för all info! Problemfritt ägande är vad en spekulant vill höra!

                        Håller tummarna för att allt blir bra och det blir köp efter autoalfas koll på måndag. För jag har mentalt redan köpt bilen, har kollat upp bra prisalternativ för rostskydd och även för dragkrok (blir ett nästan osynlig). Är en TI den här också - vit med svarta fälgar.

                        Surt med stensprut - Nylackad så inget problem just nu men Hade varit trevligt att skydda bilen lite... Sitter originalfilm just nu men lite extra kanske inte hade varit fel. Får kolla upp!

                        Tydligen har motorlampan blinkar till ett par gånger på bilen, kommer tydligen fukt in som torkar upp när man kör. Pratade med Nabil om detta och tydligen vanligt - inget att oroa sig för. Vad gav lambdafelet för någon symptom på din bil?

                        Kamrem är fortsatt fyra år om jag förstått det rätt...

                        Känner mig lite lost i alfas forumvärld, här och på FIAT COUPE UK forum känner man sig hemma. Några bra tips?
                        Vilken dragkrok ska du montera?
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #27
                          Så, då har jag varit och kollat bilen hos Auto Alfa och som tur vad så hittade de inget allvarligt att anmärka på. Så nu är handpenning lagd och bilen hämtas nästa onsdag!

                          Click image for larger version

Name:	alfa 159.jpg
Views:	1
Size:	140.8 KB
ID:	253607

                          Rostskydd och drag härnäst! Blir ett Westfalia avtagbar, vertikalmonterad. Tanken är att även sätta kontaktstycket neråt för att minimera utskär...
                          Attached Files
                          Last edited by rask; 10 January 2018, 14:22. Reason: Bild åt rätt håll! :D
                          à la London designmarknad - www.alalondon.se

                          Comment


                          • #28
                            Och som vanligt är väggreppet suveränt på alfor... klarar även av att hänga uppochner...
                            Fiat Punto Easy 1.2 -13
                            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                            Comment


                            • #29
                              Grattis till den nya Alfan

                              Är det https://dragkrokskungen.se som ska montera din dragkrok?
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Freddan72 View Post
                                Grattis till den nya Alfan

                                Är det https://dragkrokskungen.se som ska montera din dragkrok?
                                Nix, fick ett rätt bra pris där men de håller inte till i Göteborg just nu.

                                Istället blir det Drag-Center i Frihamnen. Det är även samma som har Frihamnens rostskydd som funnits i 20 år (minst). Det fina är att de demonterar bumper bak och sätter dit dragkroken, kör bilen på rostskydd och återmonterar. Så det blir extra bra skydd där bak. Killen som monterar drag verkar ha koll, det är hans firma och det låter som han vill att det ska bli bra, var helt med på det att rotera uttaget tex. Så känns bra!

                                Alltså inte en kundtjänst och några killar i en verkstad som monterar på löpande band och bara längtar till löning...
                                à la London designmarknad - www.alalondon.se

                                Comment

                                Working...
                                X