Announcement

Collapse
No announcement yet.

Generell guide i galenskap.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Click image for larger version

Name:	IMG_20221213_232015_058.jpg
Views:	213
Size:	1.89 MB
ID:	299993Var ju ett tag sedan...taket på älg-escorten skulle bytas då det läckte lite..taket sitter i bakskärmarna, som hade någon liten buckla...bakskärmar ansluter mot tröskel...som hade något litet hål, förresten kom vattnet i bagaget sannolikt från hålen i bakstammen.

    Tror jag glömde att cabbställnigen var tvungen att bytas på grund av nämnda älg, för den tätade inte mot sidorutorna ordentligt.

    Så nu sitter jag här och väntar på att färg ska torka i sju plusgrader.

    Måste ju bli färdig till jul, annat väntar, till exempel Escorten "onödan" som än en gång agerar övningskörnings bil, den blev plötsligt fyrväxlad. Femman försvann, å så kan man ju inte ha det.
    Last edited by greger; 13 December 2022, 22:23.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • Click image for larger version

Name:	16714024733148333875390367149782.jpg
Views:	204
Size:	1.99 MB
ID:	299997
      Sådär. 1/12 dels uppfäschad Escort
      Car portfolio;

      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
      Chrysler: New Yorker salon -63
      RollsRoyce: Shadow -68

      Comment


      • Wow!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Click image for larger version

Name:	16720945088072394108933524972907.jpg
Views:	157
Size:	2.35 MB
ID:	300013 På g... Ogillar starkt kall vinyl och fnasig vajer. Allt hänger ju ihop, får jag inte spänt fast taket ordentligt i bakkant kan jag inte spänna fast någonting å än mindre sätta bakrutan.
          Last edited by greger; 26 December 2022, 22:45.
          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • Jahopp. Jag kan tydligen montera en cab också.och tillverka en spännvajer med, för den jag hade rök av, men hitta bakrutan har jag inte lyckats med ännu fast det gör inget, nu ska Escorten ut så jag kan försöka byta turbo på dotterns DS3.

            Click image for larger version  Name:	16722648200498756309590820080824.jpg Views:	0 Size:	2.39 MB ID:	300017

            Click image for larger version  Name:	16722650607523073360108517504209.jpg Views:	0 Size:	2.38 MB ID:	300018
            Lite körvigt kanske, men med en trasa för 2300:- på en skrotbil är jag nöjd, nu saknas lite värme, så får en se om det sträcker till sej, dessutom finns ju chansen att det skiter sej när jag ska ha i bakrutan.

            Just för stunden verkar det som målet uppnåtts, taket tätar mot alla rutor och några dagar ute visar snart om det läcker in.
            Last edited by greger; 28 December 2022, 22:14.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • Det är väl rätt årstid att ta ut cabben, ser bra ut.

              PS! kollade din bilsamling och såg Dodgarna vilket fick mig att tänka på den Meadowbrook -50 vi hade när jag liten. Jag fortfarande inte riktigt smält att pappsen sålde bara något år innan jag blev körkortsmyndig.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • Originally posted by TurboB View Post
                Det är väl rätt årstid att ta ut cabben, ser bra ut.

                PS! kollade din bilsamling och såg Dodgarna vilket fick mig att tänka på den Meadowbrook -50 vi hade när jag liten. Jag fortfarande inte riktigt smält att pappsen sålde bara något år innan jag blev körkortsmyndig.
                Jo, en Escort cabbe är påställd och körbar. Kollade just, och så har det varit i 14 säsonger nu!!!
                Tiden rusar och orken tryter, flera av fordonen kommer nog aldrig i ordning om jag ska vara lite realistisk.

                Har man någon gammal "drömbil" innom räckhåll är det bara att slå till...även om det sedan bara blir stående, (som i mina fall New Yorker/ Rolls Royce/ Fiat Coupe)
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment


                • Som barn, uppvuxen i Varberg, förundrades jag varje gång jag cyklade förbi en inhägnad bur med cyklar i en vik i stadens utkant.
                  Utsatta för salta vindar och vädrets makter stod och hängde dom där, nya blänkande cyklar..Det, fick jag veta långt senare, var Monark's test av nya produkter.

                  Skam vet om någon följde upp resultatet, men min egen cykel blev med åren rostig på både styre och ram, och buren är nog kvar fortfarande över fyrtio år senare....

                  Så, utan bur men medelst samma princip står tre Escorter ute och långtidstestas. Resultatet följs knappast upp men minst en går att köra.

                  Attached Files
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment


                  • Escorterna är väl lite som Ritmos, inte riktigt gjorda för utomhusbruk.
                    Skulle vara kul att spana in dina Fiat-alternativ (vi kan hoppa över C4an)

                    Får mig osökt att tänka på denna https://youtu.be/JLuUHzaTwXc?t=240
                    Länken börjar 4 minuter in och återstående 8 min är ett absolut måste att se, även för icke bilintresserade.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • Originally posted by TurboB View Post
                      Escorterna är väl lite som Ritmos, inte riktigt gjorda för utomhusbruk.
                      Skulle vara kul att spana in dina Fiat-alternativ (vi kan hoppa över C4an)

                      Får mig osökt att tänka på denna https://youtu.be/JLuUHzaTwXc?t=240
                      Länken börjar 4 minuter in och återstående 8 min är ett absolut måste att se, även för icke bilintresserade.
                      Har åkt en del i både Chrysler -52 och DeSoto -50...krävs viss tillvänjning att inte frikoppla en manuell låda... vägegenskaper som en boll på vatten med 16 leder i framvagnen..typ. och varenda gummilist var som bakelit, så det enda som hindrade oss från att frysa ihjäl var etanol i kroppen och dom varma avgaserna som strömmade in genom cupen på nittiotalets kallaste vintercruising.
                      chauffören hade vist nog tagit på sej skoter-overall.
                      Car portfolio;

                      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                      Chrysler: New Yorker salon -63
                      RollsRoyce: Shadow -68

                      Comment


                      • Här har jag ju inte riktigt gett upp ännu heller... projekttrådens huvud-objekt har tjänat väl i några år, olja och filter byttes tydligen 30/6-22 vid 13701 km på mätaren har därefter besiktigats lite i onödan, då jag glömde när bilen besiktigades senast.
                        Ett aber med många bilar... Nåväl i somras gick den igenom UA igen och nu började jag fundera på om någon bytt kamrem på senare tid.

                        Svaret är väl "Nej" då jag ägt bilen i elva år!

                        Dags nu. Rem och spännare bytta, ventilkåpspackningen såg hård ut så den byts, stiften är fina, men vad hjälper det när jag drar sönder tändkablar. Lite ojämn gång har det allt vart, så följdaktligen byter jag alla slitdelar i tändningen.

                        Det kan ju vara praktiskt, för då är det snarare på bränsle-sidan jag får krångla vidare.


                        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20241203-225859.png Views:	0 Size:	1.16 MB ID:	301004

                        ???

                        Click image for larger version  Name:	Screenshot_20241203-231637.png Views:	0 Size:	507.1 KB ID:	301005
                        Last edited by greger; 3 December 2024, 22:21.
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • Allt i tändningen bytt. Det är tur att motorhuvens tribals är kvar, för när jag färdig med allt, skulle köra ut bilen ur garaget rök det genom "gälarna".

                          Konstigt tyckte jag, den är ju inte varm ännu...

                          Det var en bränsleslang som spruckit och duschade bensin över motorn och "genom" huven. Bra att det inte skapades någon gnista.

                          Nåja, allt fixat och bilen ute ur garaget.
                          Car portfolio;

                          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                          Chrysler: New Yorker salon -63
                          RollsRoyce: Shadow -68

                          Comment


                          • Totalt fel forum, men skulle man mot förmodan bry sej det minsta, KAN kamkedjebyte på en Bmw, Mini, Psa produkt som dotterns Citroen DS 3 faktiskt vara en "motor ur" operation.

                            Lika.bra...spisen har sölat ner sej något väldigt med olja, och för att spåra läckaget behöver det blir rent.
                            Nu blir det bytt; vattenpump, remskiva, rem spänn rullar och löphjul.
                            Tändstift, kamkedja och sträckare (men inte kugghjul) olja i motor och låda, två lambdasonder och katalysator samt ventilkåpan, kondensor till ac:n, kylarvätska och kopplings och bromsolja...

                            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20250111-234624.png Views:	0 Size:	1.17 MB ID:	301023

                            Note to self, typ.

                            Motorer av direktinsprutad typ som drar i sej en jävla massa olja genom vevhusventilationen eller en läckande turbo-lagring blir sådana här att se ut så småningom om.

                            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20250111-234942.png Views:	0 Size:	535.6 KB ID:	301025

                            Det går ju tack och lov att städa upp med kemikalier som biltemas rengöringsmedel till smådelstvätt och LudwigLacke Rostlösare med MoS2. (E:d)

                            Click image for larger version  Name:	Screenshot_20250106-201009.png Views:	0 Size:	704.1 KB ID:	301024
                            Last edited by greger; 11 January 2025, 22:58.
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment


                            • Bra jobbat Greger.
                              Ventilrengöringen, löste skiten upp sig genom att bara spruta på medlen du nämnde, torka upp med trasa eller blåsa ut med tryckluft, eller sitter det hårt så du fick mekaniskt gnida, fila och kanske skära av skiten för att få det rent?
                              Jag har numera även en Alfa 159 2.2 JTS i garaget som har likadan direktinsprutning och förväntade arbete om några 1000 mil, så jag suger upp kunskap till dess. Har läst om valnötsskalsblästring, men var finns det?
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • Originally posted by Goc924 View Post
                                Bra jobbat Greger.
                                Ventilrengöringen, löste skiten upp sig genom att bara spruta på medlen du nämnde, torka upp med trasa eller blåsa ut med tryckluft, eller sitter det hårt så du fick mekaniskt gnida, fila och kanske skära av skiten för att få det rent?
                                Jag har numera även en Alfa 159 2.2 JTS i garaget som har likadan direktinsprutning och förväntade arbete om några 1000 mil, så jag suger upp kunskap till dess. Har läst om valnötsskalsblästring, men var finns det?
                                I jakten på vad i hela friden felet är på bilen, (det är ännu inte bekräftat!) så började jag med kompressions test och passade på att kika inne i förbränningsrum med inspektions kamera.

                                Komp, stift och ytor var ok.

                                Felen på bilen är att den läcker olja och sölat olja runt hela motorn samt att det blir olja i intercooler mm, och att den sotar slutrören. Slutligen började bilen leverera meddelande på info display om "Engine fault - Repair needed".

                                Turbo-cartridge är bytt för 1500 mil sedan.

                                Då bilen bara gått 13K mil vill jag undvika att lyfta toppen, dels hoppas jag att ventiltätningar eller kolvringar inte är del i problemet och så är jag ju lite snål också.

                                Så, Goran, för att städa ventilerna behövs: Åtkomlighet, vetskap om vilka ventiler som är stängda, tid och ståltråd, tandborste och förslagsvis en bit vajer med spretig ända att peta med.

                                Dessutom, tryckluft, bromsluftare e:d att suga ut skit med, ficklampa och nämnda kemikalier.

                                Tålamod och typ bräkleen bromsrengöring är oxå bra.

                                Jag började med biltema tvättmedel 2ggr och sedan Rostlösare 2-4 omgångar för resultat ovan men jag tror bara rostlösaren skulle löst "uppgiften", den bubblade som en Treo medan skiten löstes upp

                                Jag funderade också på bläster med nötskal eller is. Det har jag inte, och tanken på insugsport full med kladdig olja och nötskal som i något skede vill vidare genom en öppen ventil..
                                Njet!
                                Last edited by greger; 12 January 2025, 10:55.
                                Car portfolio;

                                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                                Chrysler: New Yorker salon -63
                                RollsRoyce: Shadow -68

                                Comment

                                Working...
                                X