Announcement

Collapse
No announcement yet.

TurboB´s lilla röda - Uno Turbo i.e. 88

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny provkörning efter omkalibrering av LC-1 sonden. Samma sak -Error 8. Har beställt lambdaadapter så sonden inte sticker in i själva avgasflödet så mycket som originalsonden eftersom WB är så känsliga för att chokas. Har en WB-sond till men vill inte chansa innan adaptern monteras.

    Däremot går bilen nu som ett skållat troll J-a vad skyfflar på i de först tre växlarna, sen får man slå av på allmän landsväg... Ovant när man bara kört Marea några år nu.
    Baksätets sidopaneler togs bort eftersom de skallrar och slår. Där sparar vi 2,2 kg. Återstår sen bara att ersätta sidorutorna bak med polykarbonat så har sparat ytterligare 3-4 kg.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • Kul!! Att det är fart på den nu!
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Ja, nu kan jag köra upp Unon på släpet och åka på trackday i morgon om det så skulle vara. Motorn går, bilen bromsar och det mesta sitter fast. Det mattas på 4an och 5an över 4500 varv och även om den inte direkt misständer så behövs mer bränsle.

        Jag har sorterat ut nya spridare och ska tweaka dem till Jetronicen. Det blir MI16 spridare som flödar ca 100 cc mindre än de katastrof-Marelli jag hade på Knutstorp får några år sen med AFR 8,2 vilket var extrem overkill (Bensin går inte att tända vid AFR 7,5 vilket förklarar varför jag inte kunde peta på gaspedalen utan att motorn dog). Genom att skruva ner bränsletrycket till 2,5 bar och justera fjäderspänningen i LMM borde det räcka för att få upp AFR till en nivå där lambdan kan ta hand om resten så man hamnar i närheten av 14 i alla fall. Det fixar körbarhet på låga varv, under 3000 varv. 4000 och uppåt går Jetronicen enbart på varv och motortemp och det är där jag behöver det extra bränslet. Så det är vad jag pillar med nu.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Sådär ja. Nu är nya spridarna på plats. Inte provkört eftersom det regnar men den går väldigt fint på tomgång och inget läcker.

          Click image for larger version

Name:	Spridarverkstad1.jpg
Views:	121
Size:	435.5 KB
ID:	300366

          Click image for larger version

Name:	Spridare MI16 färdigt att montera.jpg
Views:	121
Size:	319.7 KB
ID:	300367
          Färdigt att montera.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Idag kom det lite godis till räserbilen.

            Click image for larger version

Name:	Rattnav-lambdahylsor-EGT-shiftlight.jpg
Views:	111
Size:	319.2 KB
ID:	300369

            Ett par varianter på lambda-adaptrar till den griniga LC-1. En mer ändamålsenlig visare för avgastemp än multimeter som ramlar runt i bilen. Testar ett simpelt shift-light för att se om det är något att ha. Slutligen ett avtagbart rattnav eftersom det är ganska bökigt att åla sig in och ur skalstolen. Dessutom kommer ratten 5 cm närmare vilket ger mer kontroll.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • Monterat rattnavet. Det blir trevligt men jag kommer behöva sänka rattaxeln cirka 3 cm. Monterade också lambdaadaptern och satte tillbaks bredbandslambdan. Ny firmware är flashad.
              EGTn är monterad permanent nu. Återstår att montera mätaren. Biltemas mätarplastburk passar tyvärr inte så det blir nog så att jag sätter både EGT och AFR mätaren på en alu-ram på handskhyllan bredvid instrumenttavlan.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • Det blir i alla fall en trackday i år. Anmäld till Club Alfa Romeos säsongsfinal på Kinnekulle 24 september.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • Bredbandslamda och avgastemp fungerande och permanent monterat. Att flasha på ny firmware och montera sonden i en distanshylsa har permanent fixat problemen.

                  Click image for larger version

Name:	Uno AFR EGT monterat.jpg
Views:	100
Size:	245.7 KB
ID:	300429

                  Har varit ute och testkört mer och det finns inga problem med utrustningen nu.
                  Bilen har fortfarande lite av en flat-spot runt 4-4500 rpm så jag ska spänna fjädern i LMM för att magra av och därigenom se om det går att bredda grundregistret så pass mycket.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • I dom senaste posterna förstår jag "rattnav" men kul att det funkar!
                    Car portfolio;

                    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                    Chrysler: New Yorker salon -63
                    RollsRoyce: Shadow -68

                    Comment


                    • Ballt! Finns det ngn bredbandlambda man kan ha permanent utan att den pajjar?
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Att folk stekt sina WB-lambda beror nog mest på okunskap. De är känsliga för placering, temperatur och föroreningar. Köra WB på en förgasarbil så dröjer det inte länge innan den är paj men är förbränningen kontrollerad som på en bil bränsleinsprutning så ska det inte vara något problem, rätt hanterat.
                        - Inga flottiga fingrar får peta på elementet, inga vätskor (kondensvatten, WD40, Aceton etc) får komma i kontakt med sonden.
                        - Får inte överhettas, Bosch anger 570 C för LSU 4.2 och 600 C för LSU 4.9
                        - Den ska monteras 65-80 cm efter kollektor eller turbo.
                        - Den ska inte sitta "i" själva avgasflödet utan" vara ansluten till".

                        Click image for larger version

Name:	EGT och Lambda monterat i downpipe.jpg
Views:	96
Size:	341.9 KB
ID:	300433

                        Sista punkten är nog där många gått fel. På en standardlambda sitter det gälar och den är avsedd att sticka in något lite i avgasflödet. WB har en annan utformning som baseras på funktionssättet vilket gör att den (inte måste men om den ska överleva) placeras i en längre muff, typ 1 tum. Eller en adapter som i mitt fall. Originalmuff i bilden ovanför fungerade alltså inte.

                        Click image for larger version

Name:	Bredbandslambda-EGT-installerat-2.jpg
Views:	90
Size:	233.3 KB
ID:	300434

                        Det här fungerar däremot. T.v. om lambdan, strax innan sonden är EGT avgastempgivaren. Den däremot ska sticka in någon centimeter i flödet.

                        Click image for larger version

Name:	Bredbandslamda-OutputChannel1-Jetronicbox.jpg
Views:	94
Size:	202.6 KB
ID:	300435

                        Det fina med Innovate LC-1 (numera LC-2) är att den har dubbla programmerbara utgångar. På så sätt får LE-Jetronic sin rena lambdasignal (se ovan) precis som vanligt medan utgång 2 kan lämna en linjär utsignal som kan driva en mätare som visar Air-Fuel-Ratio i stället för lambdavärdet. Utsignalen från en lambdasond går från max 1,1V till min värde 0,1V vid AFR 14 till 15 vilket gör det oanvändbart får våra mänskliga sinnen. Det behövs datorkraft för att omvandla det till ett mer begripligt och lite bredare område som 8-22. Det är ju gram luft per gram bensin.

                        En bredbandslambda är egentligen ett (kraftigt förenklat) vanligt lambdaelement men man använder så att säga "tvärtom". Jepp, jag kan hålla föreläsning om ämnet men inte nu.
                        Om den överlever beror mest på hur det implementeras. Tänk bara på senaste generationerna monster Audi-BMW-Merca med 500+ hk. Är det V6 eller V8 hittar du med säkerhet i alla fall fyra bredbandslambor i dem.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • Och Uno väntar bara på att rullas upp på släpet för färd till Kinnekulle Ring kommande helg.
                          I garaget står i stället en av de röda 155 Q4. Uppdateringarna för denna finns att läsa på AP https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35675
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • Going South !

                            Click image for larger version

Name:	Kinnekulle next sep23.jpg
Views:	80
Size:	209.5 KB
ID:	300471
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Så var man hemma efter söndagens trackday på Kinnekulle. Uno presterade felfritt. Behövde inte röra nånting utan bara körde. Det enda som gick sönder var dörrhandtaget på Marea.

                              Sen ett par år samkör Alfa-klubben med BMW-klubben för att få ekonomi i bankörningen och det kan man kanske förstå. Följden är tyvärr att bara 1/3 av bilarna är italienska. Drygt hälften är BMW och resten lite blandat. Det tråkiga är att blandningen av bilar blir mindre och man hela tiden är omsvärmad av 3-400 hk banpreppade monster. Det gör det svårt att få fria varv när man själv kommer farande med sina modiga 130 hk. Visst väckte det viss förvåning med kommentarer som "jädrar vad den går", "vad sitter det i den där?", "kunde inte komma ikapp" osv men överlag så blir körningen ganska störd av att behöva släppa om snabbare bilar hela tiden. Det var bättre förr.

                              Click image for larger version

Name:	Kinnekulle 24 sep 2023 lineup.jpg
Views:	75
Size:	391.9 KB
ID:	300488
                              4C, 4C, Cayman S (tror jag), 4C, M2, 4C, M5 (?). Ja, så här ser det ut.

                              Men dagen gav tillfälle att utvärdera och jag har nu en lång lista med förändringar som ska göras till premiären på Gelleråsen nästa säsong.
                              Visst är det små hjul men det går att få betydligt mer grepp.
                              - Det behövs ungefär dubbelt så mycket camber fram.
                              - Dessutom behövs camber bak, och mycket, någonting jag inte reflekterat över tidigare men däcksslitaget talar sitt tydliga språk.
                              - Eftersom bilen är så lätt baktill vill jag ta bort bromslastventilen och ersätta det med en bromsvåg.
                              - Tankens konstruktion är inte ämnad för bankörning och jag ska fundera ut en lösning med catchtank.
                              m.m.
                              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                              Comment


                              • Trist utveckling, håller med. 4C rår man inte på heller...
                                Vad tror du om att gå upp till 15 eller iaf 14" fälgar? Nya Dunlop Direzza ska vara riktigt bra!
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X