If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ängnade helgen åt att skrubba rent från alla lim- och skumrester på både vinyl och fiberstommen. Jag tänker försöka förstärka stommen där det blivit knäckar t.ex. runt hålen genom att impregnera med något. Vanligt Cascol trälim är vattenlösligt så om man späder det borde det suga in i materialet. Trälim blir inte stenhårt utan lite segt när det härdar vilket borde passa bra. Det är min teori !
Spoilern, ankstjärten, i gummi på bakluckan kräver nytag. Problemet är att den suger åt sig vatten, sväller och sen spricker allt. Den hade färgsläpp när jag köpte bilen vilket gjorde att jag hoppades att det skulle gå att måla igen. Sanningen är den att från fabrik var den "obehandlad" och alla försök att lägga färg är dömda att misslyckas. Jag kör hellre runt med en lite gråflammig gummispoiler än något tjusigt renoverat med stora färgflagor som trillar av.
Så nu har jag separerat hårdplaststommen från gummigjutningen och försökt att 1) få bort alla färgrester, 2) utrotat en mindre myrkoloni som bosatt sig i ena ändan av spoilern mellan plasstommen och gummigjutningen! (fråga inte mig hur det gått till) samt 3) försökt klämma ur allt vatten ur gummi/skum-gjutningen. Vet inte hur jag ska få ut allt vatten. Helst skulle man sätta ugnen på 100 grader och låta den baka över natten men jag har ingen ugn som rymmer en meterlång spoiler...
Bilen går i alla fall bra och på tisdag är det besiktning.
Sweet stuff! Var beredd på den ändrade viktfördelningen när myrorna dör en välförtjänt koloxiddöd och senare i sommar när vattnet sakta dunstar ur gummit.
Vi tillber Lamprediguden så ska nog även min starta igång på lör nere i Alvesta?
Besiktning UA men när besiktningsmannen skulle provköra så gick den på tre cylindrar. Prutt-prutt.
Alla cylindrar kom igång på hemvägen efter ett par kilometers körning men kylproblemet jag drabbades av på vägen hem från Klassikerträffen på Skokloster 2019 kom igen.
Om det blir något sorts ånglås i de övre ledningarna? Eller att pumpimpellern har rostat så den inte orkar pumpa tillräckligt? Termostat? Jag får ta tag i det vid tillfälle.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Vore kanon. Tänker på den tiden då man köpte termostaten löst för en spottstyver och inte som nu i ingjuten i ett modellspecifikt Frankensteinmonster för en förmögenhet. Det var tider det...
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Idag var det dags att plocka fram Ritmon ur vinterförvaret. Går som ett skott men solen sommaren -21 var förödande för det röda som numera är mer flammigt ljusrosa än rött. Det är solidfärg utan klarlack och jag får hjälp att polera så det bör ordna sig. Det blir biltäcke soliga dagar i år.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Dags för besiktning på fredag så nu står Ritmo i garaget. Spolat ur och provkokat kylsystemet, bytt kass termostat, hittat och åtgärdat plåtskramlet från grenröret, bytt ett avgasgummi, bytt tändkablar, haft sönder två tändstift men till slut fått det till en komplett men udda uppsättning.
Återstår att få igång kylfläkten, försöka justera förgasaren, pumpa däck och tvätta bort allt pollendamm. Får se om jag hinner trycka dit innertaket också.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Ridå !
Topplockspackningen har lämnat in. Mjölk på oljestickan (trots att jag stoppade ner den och kollade flera gånger, konstigt?!). Har haft problem med varm motor länge (pga dålig termostat) men gårdagens varmkörningar blev tydligen för mycket. Motorn började gå orent på slutet när tempen var hög och då stängde jag av.
Men nu har jag en fungerande termostat, härligt.! Ska se till så kylfläkten garanterat funkar till nästa uppstart.
Det gick att flytta fram besiktningstiden i alla fall.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Det här förklarar varför den gått orent i början när den stått en längre tid och också varför den börjar gå orent när man kört en längre sträcka och låter den stå på tomgång.
Det här är inget som uppstått nyligen! Två skåror på vardera sidan mellan vattenkanalen och cylindern, en av dem riktigt djup.
Dessutom var toppen inte ordentligt dragen. Skruvarna kunde lossas med vanliga spärrskaftet och det ska inte var möjligt.
Toppen ska dras med nya sträckskruvar till 40 Nm och därefter vinkeldras 90 grader två gånger.
När man lossar är det stora förlängaren som gäller och det ska smälla till ordentligt när varje skruv lossnar. Misstänker starkt att man återanvänt skruvarna...hmm.
Toppen är inlämnad till planing och ska vara klar i slutet av veckan.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment