Det gäller en 500 Abarth, men konstruktionen kanske är liknande på andra modeller.
Jag försökte lista ut var knarret kom ifrån, smörjde diverse rörliga delar men knarret var kvar.
Försökte lossa fjädern som returnerar pedalen och då lossnade "stötstången" som sitter mellan pedalen och ner mot torpeden som jag misstänker påverkar kolven/cylindern till den hydrauliska kopplingen (för det är väl så det fungerar?). Den lossnade ifrån kolven och hängde kvar i pedalen.
Hittade till slut missljudet som berodde på att pedalen i viloläget pressar in en "plaststång" i någon form av givare eller nåt uppe bakom panelen, plaststången åker ut och glider mot plasten när man trycker ner kopplingen så att ett gnissel uppstår.
När jag nu försöker få tillbaka stötstången från pedalen mot kolven så åker kolven givetvis in i cylindern. Stötstången avslutas med en kula och det ser ut som om det sitter någon plastgrej i änden på kolven som den ska tryckas fast emot. Svårt att se och omöjligt att komma åt eftersom kolven försvinner in i en annan plastdel.
Hur ska jag kunna hålla fast kolven så att jag får dit stötstången? Jag tänkte att det någonstans skulle vara nån mekanisk del som man skulle kunna spärra och bara trampa ner pedalen utan att kolven trycks ner. Jag har försökt att komma åt nere på motorn också men utan resultat. Slangen försvinner in i sprängkåpan och det verkar som om den nedre cylindern sitter inuti.
Någon som kan komma med ett tips? Blir jag tvungen att lossa den övre cylindern som sitter på framsidan på torpedväggen för att få loss alltihop och kunna trycka dit stötstången? Då krävs det demontering av ett antal delar bara för att komma åt eftersom den knappt går att se ens.
Nu står bilen uppallad i garaget och jag kommer ingenstans.........!
Jag försökte lista ut var knarret kom ifrån, smörjde diverse rörliga delar men knarret var kvar.
Försökte lossa fjädern som returnerar pedalen och då lossnade "stötstången" som sitter mellan pedalen och ner mot torpeden som jag misstänker påverkar kolven/cylindern till den hydrauliska kopplingen (för det är väl så det fungerar?). Den lossnade ifrån kolven och hängde kvar i pedalen.
Hittade till slut missljudet som berodde på att pedalen i viloläget pressar in en "plaststång" i någon form av givare eller nåt uppe bakom panelen, plaststången åker ut och glider mot plasten när man trycker ner kopplingen så att ett gnissel uppstår.
När jag nu försöker få tillbaka stötstången från pedalen mot kolven så åker kolven givetvis in i cylindern. Stötstången avslutas med en kula och det ser ut som om det sitter någon plastgrej i änden på kolven som den ska tryckas fast emot. Svårt att se och omöjligt att komma åt eftersom kolven försvinner in i en annan plastdel.
Hur ska jag kunna hålla fast kolven så att jag får dit stötstången? Jag tänkte att det någonstans skulle vara nån mekanisk del som man skulle kunna spärra och bara trampa ner pedalen utan att kolven trycks ner. Jag har försökt att komma åt nere på motorn också men utan resultat. Slangen försvinner in i sprängkåpan och det verkar som om den nedre cylindern sitter inuti.
Någon som kan komma med ett tips? Blir jag tvungen att lossa den övre cylindern som sitter på framsidan på torpedväggen för att få loss alltihop och kunna trycka dit stötstången? Då krävs det demontering av ett antal delar bara för att komma åt eftersom den knappt går att se ens.
Nu står bilen uppallad i garaget och jag kommer ingenstans.........!

Comment