Announcement

Collapse
No announcement yet.

HJÄLP! Det började med en knarrande kopplingspedal....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HJÄLP! Det började med en knarrande kopplingspedal....

    Det gäller en 500 Abarth, men konstruktionen kanske är liknande på andra modeller.

    Jag försökte lista ut var knarret kom ifrån, smörjde diverse rörliga delar men knarret var kvar.

    Försökte lossa fjädern som returnerar pedalen och då lossnade "stötstången" som sitter mellan pedalen och ner mot torpeden som jag misstänker påverkar kolven/cylindern till den hydrauliska kopplingen (för det är väl så det fungerar?). Den lossnade ifrån kolven och hängde kvar i pedalen.

    Hittade till slut missljudet som berodde på att pedalen i viloläget pressar in en "plaststång" i någon form av givare eller nåt uppe bakom panelen, plaststången åker ut och glider mot plasten när man trycker ner kopplingen så att ett gnissel uppstår.
    När jag nu försöker få tillbaka stötstången från pedalen mot kolven så åker kolven givetvis in i cylindern. Stötstången avslutas med en kula och det ser ut som om det sitter någon plastgrej i änden på kolven som den ska tryckas fast emot. Svårt att se och omöjligt att komma åt eftersom kolven försvinner in i en annan plastdel.

    Hur ska jag kunna hålla fast kolven så att jag får dit stötstången? Jag tänkte att det någonstans skulle vara nån mekanisk del som man skulle kunna spärra och bara trampa ner pedalen utan att kolven trycks ner. Jag har försökt att komma åt nere på motorn också men utan resultat. Slangen försvinner in i sprängkåpan och det verkar som om den nedre cylindern sitter inuti.

    Någon som kan komma med ett tips? Blir jag tvungen att lossa den övre cylindern som sitter på framsidan på torpedväggen för att få loss alltihop och kunna trycka dit stötstången? Då krävs det demontering av ett antal delar bara för att komma åt eftersom den knappt går att se ens.

    Nu står bilen uppallad i garaget och jag kommer ingenstans.........!
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

  • #2
    Detta har jag aldrig behövt åtgärda själv, men konstruktionen är bekant...
    Först, räcker det inte att trycka kopplingspedalen i botten? då skulle ju kolven kunna bottna och kulan hoppa på plats!?
    Är det något annat som bottnar först skulle jag prova att, (för kolven pressas väl tillbaka ut?), klämma slangen mellan huvud och slavcylinder med en för ändamålet LÄMPLIG tång (bromsslangstång) i syfte att skapa mottryck och sedan trycka ner kopplingspedalen, är inget riktigt trasigt borde kulan låsas igen...

    OBS mina kunskaper är inte specifika för din bilmodell! G.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Jag trodde också att det skulle kunna gå att trycka den i botten men pedalen bottnar innan kolven....
      Nu har jag tagit bort pedalen och stången från pedalen (med resultatet att en plastgrej gick sönder ) och försökt att knacka tillbaka den i cylindern med en liten slägga men det funkar inte heller. Jag tänkte att det skulle fungera eftersom kolven säkert går rätt trögt utan hävstången från pedalen och det verkar inte som om kolven rör sig speciellt mycket när jag knackar men utan resultat.
      /Micke

      500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

      Comment


      • #4
        Var på Fiatverkstaden och det visade sig att stången ska sitta fast i kolven till slavcylindern och det säljs endast komplett, 800:- + moms + byte om verkstan skulle göra det, 6 tim = totalt ca 8000:-........
        Det går ju knappt att komma åt att byta slavcylindern utan att demontera en massa andra delar.

        Jag löste det genom att montera en bit slang utanpå slavcylindern så att stången inte kan ramla loss och så fick jag dessutom sätta dit en skruv med slangbit på som stopp så att pedalen inte skulle fjädra upp för högt (eftersom stången fungerar som stopp även uppåt!), för pedalen hamnade 3-4 cm högre upp än bromspedalen.
        Funkar klockrent, i alla fall hittills.
        /Micke

        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

        Comment

        Working...
        X