Announcement

Collapse
No announcement yet.

Taklucka???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Taklucka???

    Är det någon som vet om 20 V Turbo LE 98-99 finns med Taklucka??
    Har aldrig sett någon, tokletat i tyskland på Mobile.de, Faircar.de... Hittar ingen kunde man inte beställa en LE med taklucka??
    Är det någon här i klubben som har erfarenhet av taklucka på Coupéen?
    Ska köpa en i vår / sommar med taklucka.
    Är det T+ som gäller för de har jag sett med taklucka!?

    Vilken föredrar ni T+ eller LE??

    Har själv en liten förkärlek till LE då jag tidigare ägt en.

    Hälsningar Henrik
    Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

  • #2
    Taklucka tar bara huvud platsen och man får solen i ögonen. Känns mer som en nödlösning en varm sommardag 1988 utan AC.
    //Martin
    Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
    Åker - Cheva Transsport -01
    Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
    Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
    Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
    Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

    Comment


    • #3
      vad jag vet så finns alla modeller med taklucka, men det är väldigt ovanligt ..

      jag har lucka på min, men om jag vetat innan hur mycket lägre taket var så hade jag aldrig köpt med .. jag är 165 och har 4-5 cm kvar till taket

      dessutom använder man den ju aldrig när man har ac? solen i ögonen är inget problem dock, den är tonad och det finns en lucka att dra för
      /Peter

      Comment


      • #4
        Jag är 179 och har taklucka. Inga problem. Håret nuddar väl ibland taket men det har jag vant mig vid. Om man ökar ryggstödslutningen så är det inga problem för längre människor, jag har en ganska upprätt körställning.

        /Janne

        Comment


        • #5
          Jag skulle välja en utan lucka. Min har allt jag vill ha på en Coupe´, plus lucka..

          Är 178 lång och ibland tar håret i taket, beroende på hur välkammad man är..
          Så takhöjden är ett litet minus.
          Det värsta är dock vindbruset som är klart högre i motorvägsfart, och gnisslet o gneket när det blir minusgrader.
          Den inre skjutluckan skallrar oxå vid väg-ojämnheter, mer eller mindre beroende på läge.

          Min har dock alltid funkat oklanderligt och inte heller läckt in vatten, som man hört andras har gjort.
          Och det är ju onekligen trevligt när det är soligt o varmt!
          Last edited by per; 9 January 2003, 11:27.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Mina föräldrar hade taklucka på en av deras gamla bilar, men de använde den knappt aldrig. Enda anledningen vore väl för att svalka, men det funkar ju AC:n bra för.
            Dessutom hade en kompis pappa en amerikanare med taklucka. Han satt och körde med bar överkropp och öppet en bra bit, bara för att upptäcka dagen efter att halva kroppen skuggats. Snygg solbränna! :-)
            Dessutom är det ju bara en sak till som kan gå sönder.... Skulle m.a.o. välja utan.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Vill bara upmärksama på att Coupén kan få sprickor i karosen när den har taklucka, detta är oavsett vilken motor eller årsmodell man har...

              tydligen är inte karosen tilräckligt vridstyv eller så...

              Andra bilar som råkar ut för samma sak i Fiat koncernen: Lancia Delta intergrale & EVO, Lancia Kappa och Alfa 155.

              Så kolla upp hur det ser ut när ni köper en och kom ihåg att det kan hända Er!

              Enda setet att laga är att lyfta ut motorn och svetsa torpedvägen där sprickorna till 90% är!

              Bara en hint!
              /Jimmy Särås
              mvh Jimmy Särås

              0736-996 993

              Comment


              • #8
                jag

                brukar använda takluckorna i mina bilar rätt ofta på sommaren.. jag tycker att det är skönt att kunna ha den hel öppen när man åker i Stan... det ger ju lite sommar feeling..... Krångel med takluckor brukar väl inte vara några problem bara man underhåller dom lite och kanske inte öppnar dom i -25 grader.. att dom kanske läcker lite får man väl ta både Uno T o Croma T läcker lite grann men men bara det inte forsar in så att golvet blir blött .., AC är väl om nåt otäckt dyrt om det krånglar det finns ju inte en bil som det fungerar oklanderligt på år efter år. oftast så försvinner ju gasen av sig själv genom div läckor
                /HH

                Comment


                • #9
                  Ahhh.. det märks att det är fiat. Fixa problem i karossen? Lyft ur motorn! Tycker mig se en klar tendens :-)

                  Och hade inte LE:n varit så snygg hade jag inte köpt en bil med AC heller. Eller elektriska fönsterhissar... Saker går bara sönder hela tiden och jag är inte sååå lat ännu.... fast så länge det funkar så är det ju klart skönt att ha....
                  Last edited by novisen; 9 January 2003, 11:48.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Shit.. Är du verkligen säker på det jimmy?
                    Har nån råkat ut för detta här i Sverige?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      d

                      Skulle karossen verkligen vara så vek??

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by per
                        Shit.. Är du verkligen säker på det jimmy?
                        Har nån råkat ut för detta här i Sverige?
                        Nån enstaka bil...
                        Vanligt utomlands iaf, så jag tror inte att det borde vara så unikt med svensksålda bilar...

                        Jag har iaf valt att inte ha sollucka på Deltan/Coupen/156:an...

                        Känns bäst så...

                        Andra märken som har smma problem är : Skoda (octavia), Audi (A3,S3,A4,S4), VW (Golf,Bora) och Seat (Toledo)....

                        Så moderna bilar med taklucka är kanske inte så bra om man inte köper MB/BMW...
                        Sen vet jag inte om det blir samma fel på dom men jag gissar att dom kanske är lite bätre...

                        Var för övrigt en kille med en Coupé i Norge som e-mailade mig för att tala om just detta fel, han hade råkat ut för det på sin Coupé och det hade kostat honom 30000:- NOK!
                        /Jimmy Särås
                        mvh Jimmy Särås

                        0736-996 993

                        Comment


                        • #13
                          Re: d

                          Originally posted by Henrik
                          Skulle karossen verkligen vara så vek??
                          Tydligen...
                          /Jimmy
                          mvh Jimmy Särås

                          0736-996 993

                          Comment


                          • #14
                            m

                            Man tycker att bil utvecklingen skulle ha kommit så långt att dom klarade av att göra bilen så stark i karossen så att dom klarade av en öppning i taket utan att bilen spricker! nu när dom bara blir styvare och krocksäkrare##^^^^
                            ##HH

                            Comment


                            • #15
                              Henrik

                              När såg du en bil med taklucka i ett kroktest senast?
                              Har aldrig sett ett officielt test med bilar som har taklucka...
                              /Jimmy
                              mvh Jimmy Särås

                              0736-996 993

                              Comment

                              Working...
                              X