Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startgas, Fiat Marea Weekend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startgas, Fiat Marea Weekend

    Min Fiat vill inte riktigt starta. Jag har haft den avställd sedan november och jag har varit så oförutseende att jag inte ens startat den några gånger emellanåt sedan dess... Det hade ju kanske varit bra.

    Hur som helst så plockade jag ur batteriet och laddade det fullt, men bilen vill inte starta. Så vitt jag förstår går startmotorn igång, men den tänder inte.

    En vän i nöden har nu föreslagit något som heter startgas. Är det något speciellt jag ska tänka på innan jag inköper det och ger mig på det? Något speciellt märke? Är det bara att spruta ned lite vid tändstiften? Tacksam för hjälp.

    Vänligen
    Thalia

  • #2
    Inte spruta vid tändstiften, tror det blir bättre om du sprutar in via luftrenaren istället. Lättast om man är två, en med startgasen och en som vrider på nyckeln.

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Nu har jag sprutat in en massa startgas genom luftfiltret och fick faktiskt igång bilen efter en duktig smäll som fick det att ringa i öronen. Grannarna blev mindre glada... Hihi. Jaja.

      Tyvärr går den på ett otroligt högt varv direkt vid start. Låter som värsta 50-60-tals raggarbilen. Låter som om gasen är i botten trots att bilen bara är på tomgång. Ingen växel i och inget gaspådrag.

      Jag vågar inte ens prova att köra bilen när den låter så. Kan jag göra något åt det här eller är det bärgning till verkstaden som gäller?

      Tacksam för svar.

      Comment


      • #4
        Det blev bärgning till verkstaden så får proffsen ta hand om felen. Varför ska det vara så jobbigt att ha bil? Suck. Lär väl inte bli billigt heller...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Thalia
          Nu har jag sprutat in en massa startgas genom luftfiltret och fick faktiskt igång bilen efter en duktig smäll som fick det att ringa i öronen. Grannarna blev mindre glada... Hihi. Jaja.

          Tyvärr går den på ett otroligt högt varv direkt vid start. Låter som värsta 50-60-tals raggarbilen. Låter som om gasen är i botten trots att bilen bara är på tomgång. Ingen växel i och inget gaspådrag.

          Jag vågar inte ens prova att köra bilen när den låter så. Kan jag göra något åt det här eller är det bärgning till verkstaden som gäller?

          Tacksam för svar.

          Låter som att startgasen "baktänt" i
          insuget. Det kan ha spräckt ngt rör edyl som sedan orsakar tjuvluft = motorn rusar. Inte bra att bilar står för länge utan att användas då händer det lätt konstigheter.

          Comment


          • #6
            Det är ju lätt att vara efterklok. Jag tänkte jag skulle spara någon krona på att ställa av bilen under vintern då jag ändå inte kunde använda den. Dessutom var vinterdäcken jag fick med när jag köpte bilen så pass dåliga att om jag blivit stoppad av polisen hade det nog blivit mer än en tillsägelse och pengar till nya vinterdäck hade jag inte i höstas. Hur som helst så blev bilen avställd och visst hade det varit klokt om jag hade startat den en gång i veckan även om jag inte körde med den. Det är som sagt lätt att vara efterklok.

            I startgas-smällen flög ett plastlock som ska sitta över motorn av. Det var bara ditlimmat, men verkstaden sa att det blir väldigt svårt att få på det igen och jag antar att det kommer bli en riktigt dyr historia. Bilen har nu stått på verkstaden i en hel vecka. Så summa summarum så resulterade mitt försök i att vända och spara på några kronor i att det troligen blev ännu dyrare. Det är som sagt lätt att vara efterklok...

            Comment


            • #7
              Det gick på 4500:- att laga. Då fixade de hjullager på höger fram och någon sladd som hade gått sönder när det small.

              Jag har precis kommit hem från bilprovningen och där sa de att länkarmslager, höger, både fram och bak glappar. Inget som jag behövde åtgärda nu. Det hamnade under bra att veta. Någon som har koll på vad det kostar att fixa en sån grej?

              Comment


              • #8
                Hej Thalia!
                Här finns hela bärarmen fram,där sitter allt som behövs,vet inte om han har till bakhjulet, frågar man så fixar han nog det!
                Till halva priset gentimot i Sverige!
                http://www.atp-autoteile.de/Hitlist.aspx?ctp=2038925
                Det är i Tyskland men dom kan Engelska

                Hoppas att det kan vara ett bra tips till nästa besikning!
                MVH Alf
                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                Punto 80 ELX 16v -01
                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                Ducato 2,5TD -92 flak
                Tel 070-5512431

                Comment

                Working...
                X