Announcement

Collapse
No announcement yet.

Blivande Coupeägare :) effektökning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Blivande Coupeägare :) effektökning?

    Hej alla fiatfantaster är blivande ägare till en fin Coupe 2.0 20v Turbo Plus. Är egentligen en alfatok men har alltid gillat fiat i allmänhet och denna modell i synnerhet. Jag skulle dock behöva lite tips från er som kan gällande hur jag på bästa möjliga sätt kan plocka ut lite mer effekt ur denna maskin utan att riskera driftsäkerheten. Vill dock använda kvalitetsprylar och vill absolut inte ha någon brölande gatracer. Vad kan man göra för att komma upp i runt 250-260 hk? Skall man börja med ett sportavgassystem och ett sportluftfilter? Har hört att man inte skall använda oljade filter. Chiptrim? Vem skall man vända sig till här som kan fiat? Och sist men inte minst vad kan det hela kosta?

    Oerhört sugen på att få lära mig lite mer om detta och hoppas jag kan få en återkoppling fort

    /ITALIA

  • #2
    Med ett GTECH1-chip samt öppet luftfilter har du cirka 260Hk / 350Nm. Gör stor skillnad jämt emot original faktiskt.

    Lägger du till cirka 6000:- för ett Blueflame 2.75'' avgassystem så har du cirka 270Hk, men ett mycket trevligare ljud framför allt, då org-avgassystem är väldigt tyst av sig.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • #3
      Vart skall man börja ?

      Tack för svar ! Försöker lära mig hur sidan fungerar

      Jag vill endast se till att liksom göra eventuella modifieringar i rätt ordning. Bilen är ju redan "tillräckligt" snabb i orginalutförande men mycket vill ju ha mer och det retar mig lite att min kollegas bmw:s 330 ligger jämt he he.

      Därav min vilja att på ett bra sätt öka effekten. Vart ska jag vända mig för chip? Turbocenter har jag läst om skall vara bra.

      Vill ha en bil som går bra med runt 250 kusar.

      Comment


      • #4
        Ta kontakt med GrahamL på FCCUK.org/forum (Engelska motsvarigheten till fiatklubben.nu), han säljer GTECH - chippen som är väldigt populära på just 20vT modellen. Finns många både i Sverige och England som använder hans chip och de fungerar ypperligt. STORT plus är ju också att det kostar en bråkdel av de chip som ex. itsfun.nu och andra säljer. Pris INKL. frakt till Sverige ligger på cirka 500:-
        Min bil är bänkad till 263Hk / 348Nm med detta chip i.

        Annars är även mitt GTECH1 chip till salu om du är intresserad. Byter turbo på bilen så ska därefter ha ett nytt chip också.
        Tidigare bilar:
        Volvo 480ES 2006-2007
        BMW 320i E30 2007-2008
        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
        + nån volvo 740 samt volvo 240

        Comment


        • #5
          Hej Vore ju perfekt om man kunde hamna kring 260 hk som dig.

          Men du menar att resten av bilen pallar för denna ökning?

          Är jag färdig med denna åtgärd? Låter nästan lite för bra för att vara sant.

          dumpventilbyte? Överskattat eller något att lägga till ?

          Bjuder dig gärna på en kaffe när jag väl är tillbaka i sverige känner att jag inte har samma koll på fiat som jag haft på alfa.

          Comment


          • #6
            Det enda du behöver göra är att byta tändstift. Eftersom bilen får lite mer effekt skall man byta till lite kallare tändstift av modell NGK BKUR7ET. Se även till att olja oljefilter samt bränslefilter är fräsha och nybytta k annars köp annat nytt och montera / häll i
            Chippet är för övrigt väldigt lätt att byta, så det är inget man behöver lämna in till någon firma för utan kan göras hemma gratis.

            Sen tycker jag även att du borra lite i luftfilter-boxen. Detta låter konstigt, men det bör ge ytterligare några häst (någon hade bänkat +12hp efter detta har jag läst, inte 100% säker dock)
            Jag märkte själv en liten pestandaökning av detta, plus att man fick lite mer insugs/dump ljud. Inte alls lika mycket som med öppet luftfilter, men ganska trevligt endå.

            Länk till gudie: http://www.fiatcoupe.net/howto.php?I...er=24#content2

            Vill du inte borra i din så kan du köpa min luftfilterbox, färdig borrad (likadant som syns på första bilden öppe på höger i länken) med sportluftilter i boxen.

            MVH

            Originally posted by italia
            Hej Vore ju perfekt om man kunde hamna kring 260 hk som dig.

            Men du menar att resten av bilen pallar för denna ökning?

            Är jag färdig med denna åtgärd? Låter nästan lite för bra för att vara sant.

            dumpventilbyte? Överskattat eller något att lägga till ?

            Bjuder dig gärna på en kaffe när jag väl är tillbaka i sverige känner att jag inte har samma koll på fiat som jag haft på alfa.

            Last edited by FloRic; 6 July 2009, 00:47.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment

            Working...
            X