Announcement

Collapse
No announcement yet.

Små rostliknande prickar...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Små rostliknande prickar...

    HATAR VINTERN... all skit o salt sliter på lacken som in i h-lvete

    Tvätta Stilon nyss och märkte på där bak på bagageluckan små rostliknande prickar som inte går o tvätta bort... känns nästan som om rosten slagit ut lite... men på så ny bil har ja svårt o tro...

    Svårt att ta kort på dessa för att visa va ja menar men.... de e fortfarande rostskyddsgaranti och lackgaranti på bilen funderar på att reklamera den...

    Vad ska man tänka på när man gör det? Nån som haft liknande problem?

    Jag vårdar bilen rätt bra nu på vintern det blir handtvätt varje helg! Först körde jag med OKQ8-s naturavfettning men sen märkte jag att den inte löser upp smutsen riktigt bra så förra gången testade jag med asfalt och saltlösning lite starkare grejer som gav bättre resultat än naturavfettningen men fortfarande inte nöjd... nu tvättade jag igen men samma avfettning som sist blev lite bättre.

    Vad använder ni för avfettning? Man måste ha vinterbil de går inte så här längre... synd att man e student o inte har råd med 2 bilar De gör ont när man känner snön skrapa där under, alla asfalt fläckar som inte går bort, stenskott i rutan.... gråter inombords
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Polering och vax på hösten så håller det sig rätt bra, har kört 2 ggr med OKs naturavfettning nu under vintern, blir rent ändå. Fast jag förksöker inte hålla bilen ren under vintern. Bättre att ha en skitig bil med vax under så att saltet inte kommer ner till karossen.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #3
      Re: Små rostliknande prickar...

      Originally posted by 84jr0
      Tvätta Stilon nyss och märkte på där bak på bagageluckan små rostliknande prickar som inte går o tvätta bort... känns nästan som om rosten slagit ut lite... men på så ny bil har ja svårt o tro...
      De små rostliknande prickarna kallas flygrost. Om du pillar lite försiktigt med nageln så ska du se att de lossnar.
      Polera med lackrengöring eller liknande så blir du av med prickarna.
      Stilo & GSXR1000 Race

      Comment


      • #4
        Re: Re: Små rostliknande prickar...

        Originally posted by Anell
        De små rostliknande prickarna kallas flygrost. Om du pillar lite försiktigt med nageln så ska du se att de lossnar.
        Polera med lackrengöring eller liknande så blir du av med prickarna.
        Jo då ja testa de igår skrapa lite lätt med nageln o visst lossna de... blev lite rädd där när man såg allt...

        EDIT: Va ska man köra på för lackrengörning för bra resultat?
        Last edited by 84jr0; 15 February 2004, 12:18.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by novisen
          Polering och vax på hösten så håller det sig rätt bra, har kört 2 ggr med OKs naturavfettning nu under vintern, blir rent ändå. Fast jag förksöker inte hålla bilen ren under vintern. Bättre att ha en skitig bil med vax under så att saltet inte kommer ner till karossen.
          Detdär håller jag med om !
          Vintertvätt bara repar !

          Skyddande lager skit är inte helt fel det heller (Om man håler lacken fräsch undertill)- sommartid !
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Har hittat lösning nu på problemet med flygrost (ja jag vet det va ett tag sen), ingen som säljer medel till privat personer utan bara rekondfirmor...

            Så var det nån som tipsade om Meguiars Quick Clay http://www.meguiars.se

            Jag pratade med dessa gubbar i telefon och eftersom jag hade ont om tid för att åka upp till stan o handla medlet beställde jag den via nätet men tyvärr kom den aldrig hem, vet fortfarande inte vad som hände och orkar inte bry mig nu längre eftersom jag hade borttagning medlet framför näsan på mig... OKQ8-ans lackrengörning den i röd flaska... funkar utmärkt för att ta bort flygrost! Man får gnugga lite lr använda maskin men jag tycker det blir bättre om man gör det för hand... stod ute i helgen och tog bort lite på bakluckan men gav upp pga regnet...
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment

            Working...
            X