Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpa tipo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpa tipo?

    Hej gabbar!
    Vet att denna tråd förmodligen ska vara under Tipo, men jag tänkte att den syns mer här..:-)

    Nu till mina frågor:

    Vad ska jag titta på för fällor vid köp av en tipo? vet inte vad det är för motori den , men den har gått en del..Vågar man köpa?
    Går dom långt, dessa motorer? Rost, var ska man titta?Dyr försäkring?Ska va till min flickvän, så den ska helst inte kosta för mycket..hihi. Bränsleförbrukning?

    Ja ni experter kommer säkert på mer, men det är brått såklart..;-}
    Jag ska titta på den imorgon.

    Vad tycker ni om den är det rätt pris eller?


    http://www2.blocket.se/view/3189492....l=0&c=1&city=0

    Tack för ordet!

    Mvh Alex.

  • #2
    Det finns flera köpråd om Tipon om du söker jag har skrivit oxå vad jag tycker mm...
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Klart du ska köpa en Tipo!

      Det exemplaret på blocket verkar ju dessutom vara helt rätt bil till lågt pris.

      Tipon kan gå hur långt som helst, min senaste har gått över 31.000 mil, varav dom första 20.000 i trafikskola...(!)

      Det bästa med Tipo är att allt är ordentligt byggt, skruvat fast, och med bra passform. Ska du t ex byta instrumentlampor är det bara att skruva loss skruvarna, plocka loss del för del, byta lamporna och sedan skruva ihop allt igen - och allt passar.

      Inte en massa clips och skit som går sönder eller omöjliga att hitta osv såsom de flesta konkurrenter... som t ex Ford Escort.

      Det sämsta är väl i så fall bakskärmarna, som har en benägenhet att rosta. Kolla även bromsrören. Ha alltid runt 2,7 i däcken. En extra underredsbehandling är heller aldrig fel. Njut sedan av en helt suverän bil, med riktigt bra vägegenskaper som spöar nästan vem som helst!

      Comment


      • #4
        Yes, håller med. Tipon är en suverän bil!

        Comment


        • #5
          Orkeslös ibland?

          Haj grabbar!
          Har hittat en hyvsat fin tipo med 1.4 l motor.
          Den har dock ett fel,som gör att jag inte vågar köpa.
          Den kan gå bra en längre tid, när den helt plötsligt inte "svarar" på gasen...? Allt enligt ägaren. Har haft den på BEFRA i helsingborg, men dom hittar inte felet..!!
          På tomgång går den bra, men den vill inte varva.Låter man den stå ett tag går den igen.
          Är det någon som vet vad det kan vara?
          Vore mycket tacksam för svar, fortast möjligt..:-}

          Tack grabbar.

          Mvh Alex.

          Comment


          • #6
            säkert nåt elektroniskt


            databox? avgasgivare? defibrillatorn?
            som vanligt har jag ingen aning om vad jag skriver om
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              Glapp i givarkablage, gaspot mm
              Se upp me rost i balkar i under stötfångare !
              PS/ Hos BEFRA kan man det mesta,fast man kan ju alltid missa nån sporadisk glappkontakt nånstans...
              Italiensk kabel !
              Fiat for FUN

              Comment


              • #8
                hej igen!

                Ska försöka beskriva felet bättre..
                När man ska gasa till, på tomgång så "kvävs" den först o nästan släcks, innan den går upp i varv. Precis som om den inte "andas" ordentligt...Men det händer bara när den e genomvarm...
                Tycker inte att det borde vara styrbox, eftersom den aldrig släcks, och även om den skulle släckas, så går den alltid att starta. När det händer så börjar den "hacka" med tomgången. när man sen vill varva upp så händer det...
                E d verkligen ingen som har haft liknande symptom, ens på någon annan bil, eftersom det verkar vara ett fel som inte bara e fiat väl...eller?
                Börjar bli desperat och tokig..annars e den ju otroligt fin...
                Snälla hjälp mig, den som har förslag.Brukar vaccumslangar va ett problem på dom o vilka e d , o var faen sitter dom..:-(

                Tack för ordet.

                Mvh Alex.

                Comment


                • #9
                  Slangarna sitter under "förgasaren" eller insprutningsenheten o är kopplade till insugsröret , ibland via någre ventiler !
                  Minsta brottanvisning ellet tillstymmelse till TORRA slangar = byt !
                  Kör 2 meter passande på mekonomen billigt ! Byt alla !
                  De pajar ändå med tiden !
                  Men EN I TAGET... BLANDA INTE !!!!!!!

                  Tryckgivaren vid insugsröret kan det bero på !
                  Temp givare !
                  Finns litteratur på nätet om OPEL bilar som har samma insprutning.... GM !
                  Fast FIAT har Marelligivare e det samma värden !
                  Somsagt gaslägespotentiometer mät med visarinstrument eller digitalt (snabbt) inget glapp eller likn får förekomma... Då hoppar den ) 3 stift mät från mitten o tilll en av de 2... mät på båda hållen !
                  Lambda sonden kan skicka signal om att strypa bränsletillförseln om det blir för fett !
                  FELKOD
                  bygla stift o räkna blink Stift = 3 polig under handskfacket
                  GEM duger o på med tändningen ! Räkna blink kolla OPEL tabell !
                  Eller FIAT's om den finns !.. Opels stämde på min tipo

                  Bara att kolla en sak efter en annan.. Trägen vinner !
                  Läs på ordentligt !
                  http://hem.passagen.se/tigra/motorastra.htm
                  Last edited by Håkan; 12 October 2004, 11:00.
                  Fiat for FUN

                  Comment


                  • #10
                    grrrrrrrrrrr!!!

                    Jaha var o besiktigade den i måndags, för jag tänkte att jag fixar felet sen...
                    Ombesiktning blev det...Lambdavärde för högt..1.14.
                    Håkan, du som verkar insatt.Kan det ha med "felet" att göra?
                    Vad menas med 1.14?Fet eller snål blandning, o framför allt kan d va dyrt? Kan d va catten?alla andra värden va ok?borde väl inte vara catten,väl...Järnspikar!!varför kan man inte göra ett fynd någon gång på en billig bil?förra besiktningen visade inget, men den har stått länge, oanvänd...

                    Tacksam för ledtrådar.
                    Håkan har inte haft tid o kolla det här med felkoder pga tjänsteresa.kom hem precis...
                    Finns det någonstans på nätet att se det här med antal blinkningar o betydelse?

                    Tack för din tid ,Håkan o alla andra!

                    Mvh Alex.

                    Comment


                    • #11
                      Jag tror inte att lamdavärdet har med catten att göra,,,
                      Kolla stift, olja, filter=alla filter och tänddelar.
                      //Danne

                      ps: lambdan kan vara slut kolla med verkstaden om den kan mätas upp,,,
                      Det kunde den i en toyota jag hade en gång,,,
                      använde en voltmätare (analog) kopplade mellan två stift i servicekontakten, mätaren skulle flexa 2ggr i sekunden på tomgång,,,
                      A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

                      Comment

                      Working...
                      X