Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur köper man en polsk bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur köper man en polsk bil?

    Idag när jag var ute och åkte fick jag se en cinquecento stående vid vägkanten och se lite ledsen ut. Antagligen något mekaniskt fel på den eftersom den blivit stående. Vet inte säkert men jag antar att den är från Polen, skylten var svart med vita siffror. Rent hypotetiskt, skulle det gå att få tag i ägaren för att köpa bilen? Någon som vet hur det funkar?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Få tag i ägaren vet jag inte, men Polen har garanterat något liknande vårt vägverk & trafikregister. Kanske ambassad vet bättre?

    Däremot är det nog ganska bökigt att köpa bilen när du väl fått tag i ägaren. Eftersom bilen är tillverkad före 1 maj 2004 tillhör den ej EU. Bilen kommer att räknas som köp utanför EU med tull, moms, moms på tullavgift(!), skrotningsavgift (1500kr), plus en rejäl pappersexercis m.m. Det verkar vara en riktig procedur...

    Comment


    • #3
      Måste bilen vara tillverkad innan Polen gick med i EU menar du? Det blir alltså import från "tredje land"?
      Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
      Fiat Marea Weekend 1,6 -97

      Comment


      • #4
        Nej, det är snarare bättre om bilen är tillverkad ("togs i bruk") efter Polen gick med i EU, isf fungerar det precis som en import från Tyskland.

        Fordon som används innan 2004 får också tas in men då blir det krångligare.

        Men kolla på www.vv.se, där står en del av reglerna... (min mor jobbar på Vägverket, men tror det är bäst du läser själv)

        [Står t.ex att bilen ska varit permanent registrerad i Polen för att innefattas av den fria rörligheten inom EU.]

        Edit: Eftersom polska bilar ska ha fri rörlighet så blir det nog ingen tull eller moms, men fylla i extrapapper får man iaf göra. Du får nog kollo upp det här nogrannare själv =) Det var svårare än vad jag först trodde när jag svarade...
        Last edited by Ronnie; 12 October 2004, 15:47.

        Comment


        • #5
          Teknikens Värld 17/2004 har en stor special om hur det går till att köpa (ny) bil från Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern. Står även om begagnatköp.

          Comment

          Working...
          X