Announcement

Collapse
No announcement yet.

Marea W och bakre vindrutetorkare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Marea W och bakre vindrutetorkare

    Tänkte komma med ett litet tips, detta är säkert väl känt för de flesta här men ändå...

    Jo, jag har nyligen köpt en Marea W. Bilen har en liten repa på bakre glasrutan. Enligt förre ägaren berodde det på att han ej haft lust att byta bakre torkare då en sån kostar 1800:-. Hans verkstad hade de tydligen sagt attt hela armen måste bytas. Har även hört fler säga detta.

    Hmm, tänkte jag, kan det verkligen vara så illa!?!?

    Men vid närmare granskning så visade det sig att det enda man behöver göra är att köpa en vanlig torkare på rätt längd. Ta loss metallskenan där själva gummit sitter och trä i den nya skenan i torkararmen där bak. Passar perfekt.

  • #2
    Jävla ocker, det är vad det är !

    BRA TIPS !

    Är du nöjd med Åket annars ?
    Pris / Prestanda o allmänt ?

    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Mycket nöjd!

      Prisnivån för Marea är ju kanon! Bra mkt billigare jämfört med sämre bilar typ Skoda/Hyundai kombi, för att inte tala om ford, volvo, opel...

      Ska man vara ärlig finns väl kvalitetsbrister på vissa detaljer i inredningen, men mekaniskt så känns det lika bra som alltid i Fiat.

      Lack och galvanisering verkar oxå vara ganska så utsatta för stenskott. Tunn lack?

      Men på det stora hela en snygg, bra bil som är trevlig att köra. Prestandan på 1,8 räcker bra till enligt mig. Motorn är riktigt vass faktiskt. Över förväntan. Det enda jag saknar är lite styvare fjädring, sänksats på gång kanske...

      Min drar 0,77 l/mil blandad körning. Intressant att veta vad andras bilar drar?

      Comment


      • #4
        Det är ju så att 1.6an frestas mer (när jag kör) så den drar 0,72 på Semesterkörning motorväg med AC o full bil.

        0,78 i vanliga fall
        0,92 i stan ca !
        0,98 på vintern småturer stad !

        i 5500 mil har det varit så !

        Håller med om att 1.8an e trevligare, riktigt bra motor det !
        Fiat for FUN

        Comment


        • #5
          Jättebra tips det där med torkaren. Mitt blad är dåligt och jag såg att det såg ut att vara lite special.

          Appråpå förbrukning så lyckades jag köra min Marea på 0,64l/mil på ölandssemestern i somras. Med packning och AC´n på, fast det var mycket försiktig körning i 80-90km/h.
          Fiat Marea Weekend 1,6 ELX -01 (Såld)
          Lancia Prisma 1600 -85 (Såld)

          Comment


          • #6
            Ang. bakrutetorkaren:
            Min byttes ut helt och hållet på garantin.

            Det var aldrig nån riktig "fjong" på torkaren. Efter lite tjat på verkstaden byttes den dock ut. Nu är det en ren fröjd att "torka" bakrutan. Givetvis med ett utbytt gummi lossrivet från ett billigt standardblad :-)

            Ang. bränsleförbrukningen:
            Jag ligger rätt lika Era bilar med min 1,6l. Dock lite extra för mitt takräcke med antenner.
            EKKEPEKKE

            Marea W 1,6 -00
            Panda 4x4 -88 -såld
            Aprilia ETV-1000 -01

            Comment


            • #7
              jag

              satte dit ett nytt till min mor på hennes Bravo hela armen, det kostade då långt ifrån 1800 kr kan ju kolla upp exakt. Är det sån skillnad på det till Marea Weekend?

              Plus att den gamla armen gav ett rundare och modernare utseende när det hamnade på min gamla Uno!

              /HH

              Comment

              Working...
              X