Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ska jag rädda croman?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ska jag rädda croman?

    Det har dykt upp en croma i byn där jag bor. Den har tydligen stått i ett garage som de nu river, och bilens ägare är död.
    Den som nu har ansvar för bilen har tänkt skrota den.
    Någon hade "tittat" på den och sagt till henne att det inte var mycket att ha, men det betyder väl i princip bara att det inte är en volvo...
    i mina ögon ser den väldigt rostfri ut för att vara en croma "mk1"

    Jag har en garageplats som står tom...ska jag rädda den ett tag?
    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
    http://fiatpanda.wordpress.com/

  • #2
    Klart du måste rädda Croman! Det vore väl oerhört tråkigt om den gick till skroten om det inte är absolut nödvändigt!

    Comment


    • #3
      RÄDDA WILLY nej Croman

      har haft en MK2:a -87 hadde dåligt me tid å pengar då men den e säkert värd å rädda:-)
      Å gratis..
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        känns avgjort...

        ska ta en lov förbi den idag, den kommer bli översnöad snart...
        mk1, mk2 osv.. när kom dom? det här är en med stora fiatribbor i fronten. crome ie heter den. grå. (finns den i annan färg än grå?)
        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
        http://fiatpanda.wordpress.com/

        Comment


        • #5
          mk1, 2, 3, turbo = olika utrustningsnivåer ABS elstolar fönserhissar osv.
          kom i flera färger, hadde själv en grå metallic!
          en långfärdsbil me känsla =)

          hitta ett litet erkännande? eller vare e
          om Croma 9000 (saab) i SVD..

          De kunder som dök upp förväntade sig att hitta alternativ till sin gamla Mercedes, men hittade en Saab. Som dessutom inte ens var en riktig Saab utan en något annorlunda Fiat Croma. Inte ens tändningslåset var annorlunda placerat utan satt till höger under ratten =)

          bild på en "grå"
          http://www.car-pictures-photos-pics....tos%20pics.htm

          lite omdömme
          http://www.reviewcentre.com/review17252.html
          Last edited by pazzo; 22 November 2004, 17:52.
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Mk2, faceliften (som Henrik kör en Turbo version av) kom väl -91 tror jag.

            Sen fanns det olika utrustningsnivåer (bara i sverige!) 1,2 o 3, när Croma kom 1987. 3an hade samma nivå som Turbon hade.
            Dessa nivåer skippades nog -91 när den nya Croman kom.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Kan du inte rädda en 128 sport coupe -74, som jag inte har tid och plats för.

              Comment


              • #8
                haha bring'em to me!

                *morr* varför lätt ja svågern ta upp en plats med sin rostiga gsikadett?!?

                49: var finns du? i vilket stadie av förfall är bilen?

                Tittade på croman ikväll, den var jättefin!
                21000 mil, hade elhissar o speglar och något som hette "Fiat heating system" som såg riktigt ångestframkallande ut
                Fanns början till rost i skärmkanter bak och på trösklarnas kanter, annars var karossen rostfri.

                Däremot var det en balk under bensintanken, vid bakhjulen, som såg riktigt riktigt tråkig ut. Vad är det för balk? är den viktig? Svår att byta?
                Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                http://fiatpanda.wordpress.com/

                Comment


                • #9
                  I Norrköping finns 128 .
                  Min första Fiat var en Croma, Fiat heating system är OK det som hände med det var att värmepaketet pluggade, var enkelt att fixa. Om jag inte missminner mig var det bara att ta bort fläkten i motorrummet 3 skruv och något snäppfäste. Ta ur värmepaketet sedan i med maskindiskmedel och koppla på med vattentryck. Värre är det med bakrebalk som inte fick följa med i galvbadet, jag byggde upp en ny runt det gamla fast då var bilen bara 3-4 år.

                  Comment


                  • #10
                    Nu är den min!

                    Skrev på alla papper idag
                    jättefin inuti var den, med armstöd fram och allt!Det var en uppsättning lättmetallfälgar med oxå,
                    men dem ville de 500kr för... får se om den startar först... :P

                    bakre balken lät tråkigt. den e alltså ruskigt svår att byta va?
                    Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                    Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                    Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                    http://fiatpanda.wordpress.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nu är den min!

                      Originally posted by jeper
                      Skrev på alla papper idag
                      jättefin inuti var den, med armstöd fram och allt!Det var en uppsättning lättmetallfälgar med oxå,
                      men dem ville de 500kr för... får se om den startar först... :P

                      bakre balken lät tråkigt. den e alltså ruskigt svår att byta va?
                      Hur går det med Croman? Besiktad nu eller?!

                      Comment


                      • #12
                        haha

                        nej. Den har fått ett skyddat ide tillsammans med svågerns rallykonverterade kadett gsi. Hoppas det inte ger den några större psykiska men

                        Vi bestämde oss för att vänta till våren med alla upplivningsförsök. Har ingen aning om hur det varit med köldskydd osv under de år den stått.
                        Men den gick buslätt att bogsera upp till garaget!!
                        Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                        Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                        Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                        http://fiatpanda.wordpress.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: haha

                          Originally posted by jeper
                          nej. Den har fått ett skyddat ide tillsammans med svågerns rallykonverterade kadett gsi. Hoppas det inte ger den några större psykiska men

                          Vi bestämde oss för att vänta till våren med alla upplivningsförsök. Har ingen aning om hur det varit med köldskydd osv under de år den stått.
                          Men den gick buslätt att bogsera upp till garaget!!
                          Hehe, okej..

                          Nej jag frågade bara av ren nyfikenhet, satt och gluttade igenom gamla trådar..

                          Lycka till iaf..

                          Comment

                          Working...
                          X