Announcement

Collapse
No announcement yet.

shell racing 10w60

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Suttit och kollat igenom tråden här lite

    Originally posted by mojo
    Oljor som man tycker är bra som fan bara för dom har högre oljetryck under hård körning är inte nödvändigtvis bättre än oljor som har lägre tryck vid hård körning.

    Bara för att bilen låter mer och skramlar mer med en olja betyder inte att den är sämre än oljan som påminner om sirap och tar väck allt ljud från motorn.
    del1: Jaa.. men om de samtidigt har samma viskositet som en bra 10W-40 helsynt olja vid kall motor kan man nog vara rätt säker på att oljan är rätt OK!
    Det finns ju även säkert skäl till varför Fiat rekommenderar Selenia.

    del2: Skrammel från motorn kommer nästan uteslutande från friktion.


    Glömde en sak ang. Shells Helix Ultra 10W-40; när jag tömde ur oljan efter bankörningen hade den brutits ned så pass att den rann som vatten. (Den var nybytt innan körningen)
    Övertygad Orlando?
    Menmen, gör som du vill som sagt, detta är bara tips i all välmening, tro det eller ej!
    Last edited by per; 17 February 2005, 18:25.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      jag håller med

      jag ville inte ta någons sida här utan bara lufta mina tankar lite

      Egen erfarenhet av val av oljor gör mycket. Man skall testa sig fram till sina favvosaker.

      Anledningen till att jag inte körde selenia eller agip var för dom låg på ca 200kr liter
      medan jag fick castrols för 110kr


      Nu är jag dessutom fiat lös så nu kan jag fylla på biltema olja i mina bilar ford fiesta 1.4s.


      Men jag hämtar kanske italienskt nästa vecka. Som en ren lekbil på banan. Får väl bli castrol i den med.

      Pazzo

      Såg nu att han har höjt priset på TWS motorsport. Men är fortfarande billigt för den oljan. Är en privat person bara o ringa så lämnar han till dig i Malmö.

      Varför köpa budgetolja till din bil, när du kan få Castrol TWS 10w60 för vettiga pengar?

      Castrol TWS 10w60 är en helsyntetisk motorolja lämplig för motorsport.
      Viskositet: 10W/60.
      Specifikationer: API SJ/CF, ACEA A3/B3.
      Enda godkända oljan till BMWs M modeller samt Porsche

      Pris för denna olja hos Mekonomen är 191 kr / liter

      Mitt pris är 125 kr / liter.

      Oljan säljes i 1 litersförpackningar, vid beställning på minst 1 kartong dvs 12 liter bjuder jag på frakt med bussgods inom Sverige.

      Köper du 12 liter eller mer och kommer och hämtar själv tar jag 115 kr / liter.

      OBS inget prutande utöver detta.

      Ring på 070-5579011

      Mvh
      Tommy
      före detta coupe trimmare
      pimpig cadilacc deville
      Sv1000s C-Ö

      Comment


      • #18
        per; en 10W60 är samma som en 10W40 när den är kall, men när bilen är varm och normalt arbetsområde, då är den väl inte lika lättflytande?
        Läste någonstans om en Cosworth-bankörare, brukade vara tvungen att bygga om motorn jämt och ständigt, tror han körde på W60-olja. Bytte till en W40 olja och motorn höll mycket längre. Nu var det väl lite "reklam"-grejs också, så det jag undrade var bara om det verkligen är bra att hälla i en tjockare olja, olje-regulatorn som styr oljetrycket i motorn är väl passiv, antar jag, och är oljan tjock blir trycket i så fall högre, och turbo-tätningar mår definitivt inte bra av för högt tryck (max 5bar enl. vad välrenomerat turboföretag sagt)! De är väl de första som ryker om trycket i motorn blir lite mer än vad det skall vara, packningarna runt vevaxel mår väl inte heller så bra (hmmm, inte full koll skall erkännas, som vanligt). Nåja, var därför jag undrade, och selenia Racing är som sagt 10W60, så då är det nog inget att bry sig om.
        Trevligt att läsa om vad folk har för åsikt om det här.
        Just ja, någon som har åsikt om Motul eller silkolene, pris och var man får tag på dem? Läste om att de skulle vara bra för att de var ester-oljor och inte vanliga syntet-oljor, eller är det också bara skitsnack (eller är de bara ruskigt dyra oljor)?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #19
          Pazzo

          Pazzo har du lust att dela på oljan, e väldigt intresserad, om du ändå ska ditt kan du väll handla åt mig oxå...

          Comment


          • #20
            Kul Mojo, vilken italiensk kärra då?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Re: Re: Suttit och kollat igenom tråden här lite

              Originally posted by per
              Det finns ju även säkert skäl till varför Fiat rekommenderar Selenia.


              Anledningen är väll att den är italiensk?

              Glömde en sak ang. Shells Helix Ultra 10W-40; när jag tömde ur oljan efter bankörningen hade den brutits ned så pass att den rann som vatten. (Den var nybytt innan körningen)
              Övertygad Orlando?
              Menmen, gör som du vill som sagt, detta är bara tips i all välmening, tro det eller ej!
              Jag antar att du menar 5W-40, detta är intressant. Du fyllede i ny olja innan bankörningen eller?

              Var den varm när du tömde ut den eller hade den hunnit svalna?
              Porsche Boxster S 2002

              Comment


              • #22
                Det spelar ingen roll om den var varm eller kall (den var nog ljummen f.ö.), den ska nog inte rinna som vatten.
                Det är väl det som är själva poängen, en bra olja håller rätt viskositet i alla lägen och temp.

                Kliv av krigsstigen nu Orlando! :-)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #23
                  Originally posted by per
                  Kliv av krigsstigen nu Orlando! :-)
                  Jag har inte varit på någon stig.
                  Efter som jag snart skall till och byta olja och hade planerat Helix Ultra 5W-40 så är jag självklart intresserad.

                  Hade du precis bytt olja innan banåkat? Om inte, hur gammal var den?

                  Att Helix Ultra 5W-40 inte är en dålig olja vet jag, men det är ju inte omöjligt att den inte passar vår bil.
                  Last edited by TobbeC; 18 February 2005, 09:59.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #24
                    Ok :-)

                    Jepp, den var nybytt. Hade varit på Gotland Ring innan o bytte från Mobil1 5W-50 till Helix Ultra 5W-40.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ok :-)

                      Originally posted by per
                      Jepp, den var nybytt. Hade varit på Gotland Ring innan o bytte från Mobil1 5W-50 till Helix Ultra 5W-40.
                      Mycket märkligt. Ditt inlägg gjorde mig i alla fall så nyfiken/osäker att jag var tvungen att ringa upp ytterligare en expert på olja.

                      Jag fick mer eller mindre samma svar från denna som från den som jag rådfrågade från början.

                      I en Bil som Fiat Coupé rekommenderades en 5W-40 före en 10W-60 med anledning till att 10W-60 helt enkelt är för tjock.

                      Användning av en 10W-60 olja i en bil i denna klass resulterar i ökad bränsleförbrukning och Ökad friktion pga. oljans tjockhet.

                      Jag fick et bestämt nej när jag frågade om det inte skulle vara en uppgradering att ge bilen 10W-60?

                      Jag passade även på att fråga om det där med "estrar" som tillsätts i vissa oljor.

                      Svaret jag fick var att man tillsätter syntetiska estrar i oljor baserade på PAO (Polly alfaolefiner *stavning?) detta då PAO oljor har en förmåga att torka ut packning och på det sättet skapa oljeläckage. Estrarna får packningarna att svälla och motverkar på det sättet effekten av PAO.

                      Båda personerna jag rådfrågat har varit personer som är heltidsanställda att jobba med smörjmedel och rekommendationer av dessa.

                      Jag kommer nästa oljebyte att fylla Helix Ultra 5W-40, jag kommer dock hålla 2-3 extra ögon på oljetryck och nivå efter bytet eftersom jag själv är novis Coupéägare.

                      Jag säg på inget sätt att Helix 5W-40 skulle vara än bättre olja än Castrol och Mobils oljor i samma viskositetsindex då jag inte har en aning om det och jag ställer inte häller den frågan till de experter jag rådfrågat av förklarliga själ.
                      Last edited by TobbeC; 18 February 2005, 14:55.
                      Porsche Boxster S 2002

                      Comment


                      • #26
                        Re: jag håller med

                        Fadi/Mojo

                        hamnar nog 20 mil från Malmö blir nog inget oljeköp nu.. sorry
                        Last edited by pazzo; 18 February 2005, 15:52.
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • #27
                          Orlando

                          Blir nog bra, kör man ochippat och till vardags så håller det antagligen jättebra.
                          Men jag vill fortfarande varna för den oljan i kombination med hård körning. Och det är svårt att låta bli med en bil som Coupe´n.. :-)
                          Last edited by per; 18 February 2005, 17:30.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            ni har bråkat mycket nu om helix 5w40 ;-) men frågan gäller 10w60.... nån som har erfarnhet??
                            bilen min e små trimmad..

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Fadi
                              bilen min e små trimmad..
                              "små" trimmad?!

                              Du är för blyg fadi....din bil är grym!
                              Föredetta Coupé ägare -
                              http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                              Comment


                              • #30
                                Jag kör på 10 W-60

                                men Castrols variant.
                                Har varit helt nöjd precis som mojo och Per med 10 W-60.
                                När jag köpte min kupa förra året så kollade jag med en säljare på Castrol och han kollade upp vad Castrol rekommenderade på huvudkontoret och det blev 10W-60, sen är ju han säljare och han påstod att denna olja som jag köpte var den enda oljan företaget Dahlbäck Racing använde sig av och rekommenderade till sina trimmade turbobilar, viserligen VW bilar men men... Men han är ju säljare så det lär nog tas med en nypa salt...

                                HG
                                Snart kommer de, Ahlgrens Fiat Coupe!

                                Comment

                                Working...
                                X