Announcement

Collapse
No announcement yet.

varvstopp vid 4000...........

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • varvstopp vid 4000...........

    HJÄÄÄÄLP!!! har en coupe turbo 16 vt som ibland reagerar som om varvspärren skulle sitta vid 4000rpm och ibland går den som den ska, vad kan vara fel? nåt som glappar? kom järna med många förslag! hur dumma de än verkar! ni andra som har 16 vt turbo - hur går går den jämfört med tex en 850 t5???
    Har nämnligen en av var och volvon e piggare..............
    kul kille den där..........

  • #2
    aldrig haft det problemet...men när insprut. varningslampan lyser
    så hamnar väl varvstoppet vid 4000...rätta mig nån om jag har fel...
    åk till fiat å läs av datorn...kan vara en mängd fel...hoppas jag inte skickar dig till verkstad i onödan men...e de nån som vet annat så rätta mig gärna...

    aldrig kört mot en 850 t5.....tyvärr...hur stark motor har en t5:a...ej så haj på volvos....
    Last edited by Gustaf; 7 July 2005, 22:36.
    Fiat Coupe 16vt -95
    Depå - Projekt tråd - Garaget.org

    Comment


    • #3
      En polares S60 T5 har runt 250 kusar utan någon chippning el dyl.. så de flåsar på ganska fint...
      snälla ta bort mitt konto....

      Comment


      • #4
        226hk orginal...............men tyngre än en coupe...........
        kul kille den där..........

        Comment


        • #5
          hur ser insprut varningslampan ut?
          kul kille den där..........

          Comment


          • #6
            Som ett insprutningsmunstycke. Lampa för generelt felmeddelande från motorn.

            Rätta mig om jag har fel, men har för mig att 16VT kan slita ner loberna på kammarna och ge det här felet? Kan iofs vara lite vad som helst, går den in i nödprogrammet (limp back mode) så kommer den inte upp över 4000 varv, som Gustaf sa.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Jag hade en 855 T5 -96 ett tag, visserligen en kombi och till råga på allt en automat. 225hk om jag inte minns fel.
              Sen kan jag inte jämföra med en 16VT, eftersom jag aldrig kört en. Men min 20VT känns betydligt rappare, även om Volvon var lite "jämnare" och mer lättkörd. Kanske pga. auto.lådan?

              Panda 169

              Comment


              • #8
                lobern=kamnockarna?
                eller några till givare och inte ventilerna?
                åtgärd, byta kammar?
                kul kille den där..........

                Comment


                • #10
                  Kan vara givare också, lite svårt att veta varför den går in i felsäkert läge ;-) Är det kamnock (nytt ord) så blir det nog nya kammar ja.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #11
                    Gammalt ord innom flyget...........
                    kul kille den där..........

                    Comment


                    • #12
                      Vravstopp vid 4000 rpm brukar vara varvtalsgivaren som antingen är trasig eller feljusterad. Kolla gapet + ev. byt givare.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #13
                        Originally posted by Ante
                        Vravstopp vid 4000 rpm brukar vara varvtalsgivaren som antingen är trasig eller feljusterad. Kolla gapet + ev. byt givare.
                        FEL.

                        Det är precis som Novisen o Gustaf skriver att den har pga. av något (tex. igensatt soppafilter, paj tempgivare osv osv osv..) gått i "Safe Mode" så att motorn inte skall skadas. Åkt till FIAT o läs av felkoderna...
                        Föredetta Coupé ägare -
                        http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                        Comment

                        Working...
                        X