If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag betalade 10,13DKK för några dagar sedan för 98 oktan på Shell i Køge. Här nere försöker de helt avskaffa 98, så det finns endast på begränsat antal stationer.
Däremot har de något som de kallar Shell V-Power 97 oktan, är det en okej ersättning för vanlig blyfri 98?
Ni som kan, rätt mig om jag har fel. Men jag har för mig Coupén har knacksensor vilket skulle medföra att det inte skulle vara några problem att köra på 97 Oktaning V-power.
Originally posted by per Sjuka danskar. Fast det finns väl inte så många prestandabilar i DK heller?
Det är så sant, de enda som lyckats köra ifrån mig hitills är motorcyklar
Skämt åsido, visst finns det ett par muskelbilar här nere också. Bl.a. minst 2 Couper med 300hk+ men de flesta bilar är mest stylade och med 1.2l motor.... Turbo är ett näst intill okänt begrepp. :P
Visst har den väl knacksensorer, 2 st vill jag mena. Men jag undrar lite över V-Power ändå, en oktan mindre kanske inte är hela världen (oktan booster?). Men någon som mer vet vad som skiljer mot icke-V-Power? Informationen på Shells hemsida är inte den bästa, eller så har jag missat något.
Originally posted by Jim Men jag undrar lite över V-Power ändå, en oktan mindre kanske inte är hela världen (oktan booster?).
Oktanbooster är på gränsen till lurendrejeri.
Men någon som mer vet vad som skiljer mot icke-V-Power? Informationen på Shells hemsida är inte den bästa, eller så har jag missat något.
Vad vill du veta? Grundskillnaden är att det är tillsatt rengörande addetiv i V-Power. Så någon massiv effektökning som vissa verkar tro på är inget att räkna med.
Originally posted by Orlando Vad vill du veta? Grundskillnaden är att det är tillsatt rengörande addetiv i V-Power. Så någon massiv effektökning som vissa verkar tro på är inget att räkna med.
Tänkte mest på om det är bra för motorn med dessa tillsatser.
Var det inte Shell (eller BP?) som sålde någon slags "perfomance fuel" i England för en del år sedan? Det hela slutade väl mer eller mindre med katastrof, de fick betala ut ersättning för en hel del motorhaverier som deras soppa hade orsakat... Orlando kanske har koll på det?
Om det var så, så borde de ju iofs ha lärt sig av sina misstag.
Originally posted by Micke C Var det inte Shell (eller BP?) som sålde någon slags "perfomance fuel" i England för en del år sedan? Det hela slutade väl mer eller mindre med katastrof, de fick betala ut ersättning för en hel del motorhaverier som deras soppa hade orsakat... Orlando kanske har koll på det?
Om det var så, så borde de ju iofs ha lärt sig av sina misstag.
Jag kan kolla upp det. I England har man dock aldrig sålt V-power utan man säljer Opti-Max och man gör det än idag.
Det var något jag snappade upp på ett engelskt forum där just Optimax diskuterades. Det var nu ganska länge sedan, och jag kommer heller inte ihåg vart...
(Måste vara värmen, för åldern kan det väl inte vara
Vore ju iaf intressant och få veta om det är sant.
Comment