Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe funderingar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupe funderingar

    Hejsan,

    jag är en kille som sparat ihop en hög med pengar nu, och funderar allvarligt på att skaffa min en Fiat Coupé, en grymt snygg bil enligt mig.

    Jag är okunnig på området, men har sett att det finns en del olika motor alternativ. Rent instinktivt vill jag ju ha den med 20V turbo, men det kanske är dumt?

    Vad tycker ni, är det något alternativ som i regel "fungerar bättre" än andra?

  • #2
    Det ville jag också ha men efter noga forskning så kom jag fram till att 16v turbo har större potensial och billigare i längden. jag skaffade min i fredags och är grymt nöjd men har dock inga bevis för att mina slutsatser stämmer. 16v turbo är motorn samma som i lancia integral som är en grymt potent motor och enligt vad jag har tolkat på det är forumet absolut bäst att trimma om man är intresserad för det dessutom går den fruktansvärt bra orginal. Båda har visco drive på framhjuldriften vilket inte är nåt skämt. orginal lär ju 20v turbo gå lite bättre. motor ljudet är grymt på båda.

    det beror mkt på vad du vill göra med bilen antar jag. Trimma?? styla?? Orginal???.

    jag är nog en av dom novisaste på coupen men jag har gått i samma kval som du bra länge tills i fredags. jag var helt inne på 20vT i början men 16VT vann i mina ögon.

    lycka till.
    _____________________
    Överlycklig äger till:
    Fiat Coupe 16v Turbo -95

    Comment


    • #3
      [OT]

      Originally posted by Se_Fox

      jag är nog en av dom novisaste på coupen...
      Den bästa böjningen i år. respect!
      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
      http://fiatpanda.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Jag skulle också rekommendera 16VT, det är precis som Se_Fox säger, man får otroligt mycket bil för pengarna. Men en varningens ord: Även om den är rätt billig i inköp så kostar den en hel del pengar, försäkringen är inte direkt billig och reservdelspriserna kan också bli rätt saftiga ibland. Men nu ska jag inte skrämmas allt för mycket. Det är en otroligt bra och rolig bil, köper du en coupé kommer den ge dig många år av glädje!
        Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

        Comment


        • #5
          20VT är helt klart det bästa valet. För 500 bagis kan du köpa ett chip och få 30 hk extra (220 hk orginal). Krävs en del för att få en 16VT att komma upp i 250 hk.

          Satsa dina pengar på en 20VT. Finns faktiskt en hel del på Blocket och Bytbil i prisklassen 90-125 000 kr.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #6
            20vt kostar ju lite mer att undrhålla..........kamrem mm..........
            men den har bra mycket mer bottendrag o vrid.......man kan inte få allt, jag har tidigare haft en 20vt och har nu en 16vt, älskar båda!
            kul kille den där..........

            Comment


            • #7
              Finns väl ett schipp till 16vt som total effekt på 260hp och kostar väl inte mer än 2000kr. priset är jag osäker på men har läst om chippet nånstans.

              Appropå försäkring så tycker jag inte den var så saftig som jag hade räknat med, dvs om man nöjer sig med halv.
              jag fyller 22 i början av augusti och bor i västerås och min halv hamnade på 10200 helåret. det är lite i jämförelse med andra bilar med samma prestanda.

              tipps till alla unga motorintresserade som får ofördelaktigt hög försäkrings kostnad är att (självklart skriva bilen på nån annan men den valmöjligheten hade inte jag) kolla priset på Salus Ansvar. dom dom var ca 30% billare än nästbilligaste jag hittade och är kanon att ha o göra med, en kompis som är yngre med en ännu snabbare bil fick motor brand och dom var kanon.
              _____________________
              Överlycklig äger till:
              Fiat Coupe 16v Turbo -95

              Comment


              • #8
                Originally posted by fiatcoupemannen
                20vt kostar ju lite mer att undrhålla..........kamrem mm..........
                men den har bra mycket mer bottendrag o vrid.......man kan inte få allt, jag har tidigare haft en 20vt och har nu en 16vt, älskar båda!
                Här i Gbg kan vi göra kamremsbyte för 5000 kr, helt överkomligt.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Kan tyvärr inte instämma med ovannämda om att 16vt skulle va ett bättre val än 20vt??!!! VAD gör 16v bättre? Info..inte bara "tror".. :-)

                  Med en 20vt har du samma försäkring. 5cyl.20v motor på org.220 som LÄTT ändras för inga pengar till 250hk. Mer vrid och ingen gummisnoddseffekt på samma sätt. Inredningen känns lite bättre , mittkonsolen är mkt snyggare, BREMBOs 4kolvs-ok med större skivor ger en markant bättre broms. Helheten känns mkt bättre då jag har kört båda.

                  Vad det gäller trimmningen är ofta orsaken till att 16v benämns att den är 15år gammal och givetvis har fler trimmat den. Inte att den är bättre trots att en viss person på detta forum skröt om sin motor och snackade skit om 20vt...utan att ha belägg för sina ord!

                  Valet är givetvis ditt då du får överväga pris mot vad du vill ha. Följ ingens förslag innan du har haft möjligheten att testa en av vardera... Lycka till Mvh Togge ! (nej, e inte mot 16vt.. men tyvärr är 20vt bättre)
                  ¤TOGGEX¤

                  Comment


                  • #10
                    Smaken är som baken ..........delad!

                    en sak tror jag att all vi kan komma överens om är att coupe turbo oavsett antal ventiler är en av dom häftigaste/roligaste framhjuldrivan bilar som nånsin har tillverkats.
                    _____________________
                    Överlycklig äger till:
                    Fiat Coupe 16v Turbo -95

                    Comment


                    • #11
                      Vem snackade skit om 20vt. har läst igenom tråden fem gånger har inte hittat det du menade.
                      _____________________
                      Överlycklig äger till:
                      Fiat Coupe 16v Turbo -95

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Se_Fox
                        Vem snackade skit om 20vt. har läst igenom tråden fem gånger har inte hittat det du menade.
                        Det skitsnack som togge syftade på hände för ett tag sen i en annan tråd och inte här.
                        Evocars chip | Uppsala avgasteknik 2.5" m. racekat | Sänkt med HR-fjädrar | Dubbelkonat BMC |

                        Comment


                        • #13
                          Ahaaa ok skönt......
                          _____________________
                          Överlycklig äger till:
                          Fiat Coupe 16v Turbo -95

                          Comment


                          • #14
                            Jag skulle ta den finaste jag kunde hitta för en rimmlig summa pengar oavsett motor.
                            Så länge det finns turbo finns det utvecklingsmöjligheter.
                            Har mest erfarenhet av den fyrcylindriga men då med 8v toppen
                            Va inga problem att med nästan inga pengar och ett par timmars
                            testande fixa en bra bit över 220hk ur en deltamaskin.
                            Trotts mindre turbo än orginal pga laggtiden så hamnade
                            effekten närmare 260hk på hjulen.
                            Men det e ju på en Delta som förmodligen har ett helt annat styrsystem Weber/marelli, men effekt finns det i maskin om man letar.
                            Lycka till i sökandet och hoppas du hittar ett topp ex.
                            Mvh Nalle
                            Uno_Nalle Lazzat Member Nr:1
                            /F/I/A/T/ LANCIA RallyCars by NTI
                            Kör:Punto Gt (pimp leather edition)
                            Lancia Delta Integrale(race)
                            Uno Turbo(race)

                            Comment

                            Working...
                            X