Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno Turbo läckage!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno Turbo läckage!!

    Vet nån om varför det kommer olja ifran spjäll (insug) till intercool.
    jag har en dump ventil monterad och vid varje häftig gas på drag så kommer det olja ut ur dumpen( sitter mellan spjäll och inter) och stänker i motorrummet? visserligen så har min klant arsel till brorr hällt i för mycket olja och i och med detta började det

    kan det bero på för mycket olja(han hadde i typ 2liter för mycket)??

    eller kan det bero på läckage??

    fick för höga avgas värden på bes samt en 2 for läckage motor.

    har bytt ventilkåpspackning. och vad kan de höga avgas värdena bero på??

    please help! jag är i behov utav bilen har redan kostat mig dyrt.

    Mvh en okunnig ..
    NOI SIAMO QUELLI

  • #2
    Att du får felaktiga avgasvärden med för mycket olja i kan bero på att den trycker in det i förbränningsrummen och därmed eldar upp en del olja. Detta ger mer föroreningar än när bilen bränner enbart soppa. Börja med ett nytt oljebyte och häll i korrekt mängd?

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Re: Fiat uno Turbo läckage!!

      Sug ur överskottsoljan :

      http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82532
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #4
        Aj - gör nåt fort, du steker katten på nolltid.

        Att köra med för för mycket olja är lika illa som att köra med för lite, varför orkar jag inte förklara i detalj nu. I ditt fall trycks olja ut genom vevhusventilationen som mynnar i slangen mellan luftmätaren och kompressorn. Tanken är att de oljegaser som bildas i vevhuset skall förbrännas, av i huvudsak miljöskäl.
        Alla fabriksbilar har samma system med återförbränning av oljeångorna vilket gör att det alltid är lite oljigt in insug, slangar, intercooler mm.

        Nu har du inte oljeångor utan ett riktigt sjöslag i ditt insugningssytem så det är klart att det sprutar olja. Om du hade haft kvar en återcirkulerande dump så skulle du inte sett att oljan sprutade ut i motorrummet så det var väl bara bra den här gången.

        Annars är L-Jetronic och öppna dumpar är ingen bra kombination men det kan du fundera på när du har tappat ur oljan.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          hjälp...

          2 liter??!
          Hur lyckas man att fylla två liter för mycket i en bil som ska rymma typ 3 liter från början?

          Som sagt... Ta bort överskottsoljan innan du skjuter en packning!

          Comment


          • #6
            Stämmer det här?
            Fyller du på för mycket kommer vevaxeln att slå ner i oljan och vispa upp den till ett skum, och det blir ingen som helst smörjande effekt kvar. Det är därför det är så farligt att fylla på för mycket olja.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Du tappar allt oljetryck och därmed smörjning när oljan skummar.
              Gas är kompressibel medan vätskor inte är det. Pumpen kommer inte kunna upprätthålla något oljetryck när den suger luftblandad olja.

              Samma effekt uppstår i bromsledningar:
              Bromsvätska är hygroskopisk dvs binder vattenmolekyler med tiden. När bromsvätskan blir varm kokar vattnet och man får vattenånga (gas) i ledningarna vilket gör att bromsverkan försvinner helt. Byt därför bromsvätska åtminstone vart 3:e år och helst varje år om ni har ambitionen att köra banträffar.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment

              Working...
              X